Plzeňská Škoda Transportation a České dráhy představily veřejnosti ve čtvrtek nový vlak s názvem RegioPanter, který nahradí postupně do roku 2014 v pěti krajích dosavadní klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy.

Dráhy i největší tuzemský výrobce kolejových vozidel si pochvalovaly spolupráci a letos podepsaný kontrakt na 19 RegioPanterů za 2,5 miliardy korun, přitom ale mají spolu nevyřízené účty. Už víc jak dva roky váznou dodávky dvaceti škodováckých moderních třísystémových lokomotiv řady 380, které dráhy objednaly za 2,6 miliardy korun. Lokomotivy stále neprošly homologací.

„Je to velký problém, budeme v tomto případě uplatňovat penále,“ říká generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Znamená to, že už neuvažujete o vypovězení smlouvy se Škodou Transportation? Penále, které vychází řádově na několik set miliónů korun, je lepší řešení?

Dodání těchto lokomotiv je vlastně už skoro dva a půl roku v prodlení. Je to samozřejmě otázka na zvážení, jakému řešení dát přednost, ale my ty lokomotivy potřebujeme, nemělo by cenu teď kontrakt vypovídat. Uplatnit penále, které postupně narůstá, je lepší řešení.

České dráhy připravují nákup 16 rychlíkových souprav Railjet od Siemensu a rakouských drah a vy prosazujete, aby tyhle soupravy tahaly škodovácké lokomotivy. Přitom jejich softwarový a elektronický systém není s Railjety kompatibilní. Nezaděláváte si na další komplikaci?

Využít ty lokomotivy, které budeme mít od Škody Transportation, dává smysl. Záleží samozřejmě, jak se je výrobci podaří k připojení s Railjet uzpůsobit.

Spekulovalo se, že by soupravy mohly po Česku tahat vyzkoušené lokomotivy Taurus od Siemensu. To už neplatí?

Není to zrovna v plánu. Ale samozřejmě všechno záleží na tom, jak situaci vyřeší Škoda Transportation.

Šestnáct souprav Railjet je jen menší část souprav, které chcete na českých tratích vyměnit. Kdo dodá ty ostatní? Bude to další příležitost pro Škodu Transportation?

Proč pořád mluvíte o Škodě? Bude to jako ve všech ostatních případech předmětem řádného výběrového řízení.

Jenže Railjety klasickým tendrem neprošly, takže výjimky jsou asi možné...

To je pravda, ale tam šlo o výjimečnou unikátní příležitost jak ve spolupráci s rakouskými drahami získat vysokou kvalitu za ojediněle nízkou cenu (necelých pět miliard korun – pozn. red.). A bylo to v souladu s antimonopolním úřadem.

Co říkáte na to, že byste měl být na příští dozorčí radě odvolán z funkce?

Nemám o tom žádné informace. Ministr o ničem takovém se mnou nemluvil.