Léta odsouvaná výstavba rychlostní silnice R35 v Pardubickém kraji by se měla stát realitou. Komunikace byla zařazena mezi priority evropské dopravní sítě na následující léta, řekl v Pardubicích ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

"Evropská komise bude vydávat mapu takzvaných core a comprehensive sítí, v tuto chvíli tam je garantováno, že část R35 je v nich zakomponována," uvedl Dobeš. Předpokládá, že zhruba 40 procent potřebných peněz bude vyčleněno na spolufinancování výstavby z českého rozpočtu.

Ministr také uvedl, že proti dřívějším předpokladům ji stát nenechá postavit jako PPP projekt, tedy s pomocí soukromého sektoru.

"Jestliže se stavba dostala do evropských fondů, ty jsou po roce 2014 realitou a tím se realitou stává i výstavba silnice R35. Navíc je-li stavba dána do systému podpory, je jasné, že v roce 2020 bude stát," uvedl hejtman Pardubického kraje Radko Martínek (ČSSD).

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok je pro přípravu stavby vyčleněno 170 milionů korun. Na první dva úseky rychlostní silnice je v návrhu rozpočtu SFDI vyčleněno dvakrát 85 milionů korun na přípravu stavby, tedy na výkup pozemků, projektovou dokumentaci a zpracování posudků EIA a územních rozhodnutí.

Trasa budoucí silnice R35 v minulosti narážela na mnohé problémy. Nejdříve se vedly v krajském zastupitelstvu boje o její vedení takzvanou severní nebo jižní variantou, nakonec zvítězila jižní. Tuto trasu však v blízkosti Litomyšle napadl soukromý zemědělec Jan Vaňous, který tam vlastní pozemky, a se svými požadavky uspěl u soudu.

 

Kraj proto musí územní plán v této oblasti přepracovat. Nekonfliktní zůstává úsek R35 z Opatovic na Pardubicku před Vysoké Mýto na Orlickoústecku.

Silnice R35, která spojí Čechy a Moravu, by se měla stát nejdelší rychlostní silnicí v zemi a odlehčit dálnici D1.

Zárodek stokilometrové trasy R35 v Pardubickém kraji už existuje. Silničáři v roce 2009 zprovoznili tři kilometry rychlostní silnice v úseku Sedlice - Opatovice nad Labem, které končí mimoúrovňovou křižovatkou. V budoucnu bude silnice pokračovat na Vysoké Mýto, Litomyšl a dál na jihovýchod kolem Moravské Třebové na Mohelnici v Olomouckém kraji.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru