Spojené státy požadují po Číně vysvětlení, proč jsou na její internetové síti pravidelně blokovány americké společnosti, které chtějí poskytovat své služby čínským zákazníkům. Podle agentury Reuters jde o další znak rostoucího napětí v obchodních vztazích mezi dvěma největšími světovými ekonomikami.

"Být přítomen na internetu a být tak viditelný v Číně představuje stále větší problém pro poskytovatele služeb, jejichž cílem je dostat se k čínským spotřebitelům a podnikům," napsal v pondělí americký velvyslanec při Světové obchodní organizaci (WTO) Michael Punke svému čínskému protějšku.

"Některé firmy se sídlem mimo Čínu se setkaly s problémy, když nabídly své služby čínským zákazníkům. Jejich webové stránky zablokoval čínský 'národní firewall'," upozornil Punke. Podle něj se americká vláda doslechla o znepokojení nad těmito potížemi od "množství poskytovatelů služeb".

V dopise ale nezazněla hrozba právních kroků proti Číně na půdě WTO. Punke se zmínil i o tom, že Spojené státy nezpochybňují čínské omezení svobody projevu na internetu, i když se Washington domnívá, že "ekonomickému a sociálnímu rozvoji internetu v globálním měřítku nejlépe poslouží postupy, které podporují volný tok informací a upřednostňují posilování a odpovědnost jednotlivce".

Punke poznamenal, že 'bílá kniha' o internetové politice čínské vlády z června 2010 přináší užitečné podklady, ale také vede k dalším otázkám. Podle něj by americkým společnostem pomohly další informace týkající se zákonných, regulačních a jiných opatření, která se dotýkají internetových služeb.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru