Ruská banka Home Credit & Finance Bank (HCFB), patřící skupině PPF českého finančníka Petra Kellnera, chce během půldruhého roku zpětinásobit počet poboček na přibližně 2500. Tento záměr budí v ruském tisku pochyby, zda se taková expanze vyplatí.

Zvýšení hodnoty podnikání banky touto cestou by však prý mohlo přilákat i nové spolumajitele. "Větší sítí disponuje momentálně jen Sberbank, která ji plánovaně zmenšuje. Výdaje HCFB na takový růst mohou podle odhadu expertů činit více než 600 milionů dolarů (10,6 miliardy Kč), přičemž perspektivy, že se vyplatí, nejsou vůbec jasné," napsal v pondělí list Kommersant.

Ruský Home Credit měl v polovině roku 488 poboček, z toho bylo 194 standardních poboček, 34 takzvaných butikových poboček, v nichž lze vyřídit vše kromě výběru či vkladu hotovosti, a 260 úvěrových kiosků. Do konce roku však plánuje téměř zdvojnásobit jejich počet na celkem 840 poboček či kanceláří, čímž by disponoval druhou největší sítí v zemi.

Sberbank má okolo 19.000 odboček, Rosbank 682 a VTB 24 jen 560 obchodních míst. "V Rusku jen jedno procento obyvatelstva využívá internetové bankovnictví, zatímco většina klientů dává přednost osobnímu styku s pracovníkem banky," vysvětlil plány předseda představenstva HCFB Ivan Svítek.

Podle Kommersantu jsou nicméně plány HCFB unikátní a jiné banky otvírají nové pobočky jen po desítkách. "Zvětšovat síť takovým tempem je dosti složité - mimo jiné je třeba nalézt odpovídající množství vhodných prostor," soudí jeden z účastníků trhu. "Otevření jedné pobočky stojí 300.000 až 500.000 dolarů, čili na otevření dvou tisícovek poboček bude zapotřebí 600 milionů až miliarda dolarů," odhadl viceprezident banky Alfa Andrej Sokolovskij.

Návratnost investice v ohrožení

Okamžik pro tak masivní investice do sítě je podle listu nečekaný. Kvůli nestabilitě na finančních trzích ve třetím čtvrtletí banky zaznamenávají ztráty z obchodních operací a zhoršení finančních ukazatelů. Získání prostředků se prodražuje, a to snižuje návratnost. Ale HCFB podle expertů může využít růst sítě pro zvýšení přitažlivosti svého podnikání a banka je stabilně zisková (za osm měsíců vykázala zisk 6,4 miliardy rublů, tedy 3,7 miliardy Kč), a tak je s to financovat rozšíření sítě bez použití půjček.

"Péče akcionářů o zvýšení hodnoty podnikání HCFB je logická ve světle plánů získat nové spoluvlastníky," usoudil Kommersant a připomněl letní plán prodat na burzách 20 až 30 procent banky, než kvůli nestabilitě trhů byla emise akcií odložena na později. Dodal však, že hodnota podnikání univerzální banky nezávisí na velikosti sítě, ale na efektivnosti. Během krize se přitom všechny ukazatele zhoršují, což prodlužuje návratnost investic do rozvoje sítě.

"Ruské území nedotčené bankovními službami nedává pokoj české skupině PPF," okomentoval plány list Vedomosti a připomněl Svítkova slova, že bank je dost jen v Moskvě a Petrohradu, a tak se HCFB chystá zaplnit mezeru v městech s 50.000 a více obyvateli. Jedna z největších sítí dá bance i konkurenční výhodu.

Konkurence zatím vyčkává

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Náklady na otevření sítě jsou podle analytika Jegora Fjodorova jen jednorázové výdaje, za hlavní považuje, že se HCFB odvažuje vstoupit do riskantnějšího segmentu. "Větší počet klientů a operací umožní bance dosáhnout rentability mnohem rychleji, než bývá průměr na trhu," věří Svítek.

Vedomosti podotkly, že konkurenti podobné plány nemají. Například Renessanc Kredit otvírá pobočky až poté, co už má v daném místě základnu klientů, vytvořenou sítí agentů. Vzhledem k ohlášeným termínům lze předpokládat, že HCFB část svých "lehkých" poboček otevře na základě nynějších míst prodeje svých produktů v obchodních centrech. "Plány jsou dobré, ale ďábel vždy tkví v detailech," uzavřely Vedomosti citací výroku nejmenovaného ruského bankéře.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru