Po letech, kdy české železnici vládly jen České dráhy, se i zde objevila konkurence. Již od září jezdí na kolejích na trase Praha–Ostrava žluté vlaky RegioJet podnikatele Radima Jančury. A o rok později by se měli cestující dočkat dalšího dopravce, kterým má být Leo Express.

Největší pozornost se sice nyní soustředí na souboj Českých drah s RegioJetem, ale i když má zpoždění, věří majitel Leo Expressu Leoš Novotný, že se na trhu prosadí. Plánuje totiž jezdit se švýcarskými vlaky Stadler, které nyní firma vyrábí speciálně pro něj.

"... nabídnuté palubní služby firmy Regiojet jsou na velmi dobré úrovni, skutečně nemáme více co nabídnout, máme ale lepší soupravy," odpověděl na jednu z otázek čtenáře IHNED.cz šéf Leo Expressu Leoš Novotný.

Dva se perou, třetí se směje?

Poté, co RegioJet vyjel na koleje s nižšími cenami, přišla i reakce Českých drah, které také snížily ceny na úroveň žlutých vlaků. Jančura proto podal stížnost u antimonopolního úřadu, když obvinil ČD z použití predátorských cen. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tak zahájil s ČD šetření. Pokud se použití predátorských cen Českým drahám prokáže, pokuta by mohla podle právníků dosáhnout až stovky milionů korun.

Třetí dopravce se na české koleje dostane až příští rok v prosinci, nicméně již letos v prosinci by měl Leo Express dostat vyrobené první vlaky, které pojmenoval Flirt.

Šéf Leo Expressu k tomu v on-line chatu uvedl: "Díky vysoké spolehlivosti našich souprav nemusíme vozit záložní lokomotivu (a to je dalších 84 tun), máme velmi limitované náklady na údržbu a výše zmíněná hmotnost a díky ní nižší náklady na elektrickou energii a poplatky za dopravní cestu nás vybavují kvalitními zbraněmi pro případnou cenovou válku."

Kromě trasy Praha–Ostrava Novotný věří, že v Česku existuje i řada dalších tratí, kde se uživí i další dopravci. Již dříve mluvil, že v úvahách Leo Expressu jsou i trasy Praha–České Budějovice či Brno–Vídeň.

Čím se chystá Leo Express převálcovat konkurenci? Jak se dívá na současné víceméně mediální spory mezi ČD a RegioJetem? Kde jsou největší přednosti vlaků Leo Expressu?

Na tyto a další otázky odpovídal Leoš Novotný, majitel Leo Expressu.


Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, budete konkurovat RegioJetu hlavně cenou, nebo hlavně kvalitou? Regiojet má velmi pohodlné soupravy. Budou vaše sedadla ještě lepší?
Leoš Novotný
Do českého prostředí přijedeme se švýcarskou kvalitou - a to i v oblasti komfortu sedadel. LEO Express jako první dopravce v regionu nabídne Premiovou třídu, ve které budete Vy, pane zákazníku, mít možnost odpočívat v horizontální poloze - díky servomotorickému pohonu všech chodů sedadla. Ostatní třídy budou v úrovni komfortu vycházet také ze západních standardů cestování. A pokud jde o cenu, ta bude konkurenční v rámci tržního prostředí.
Čtenářský dotaz
Dobry den, pane Novotny. Jak se stavite k regionalnim a lokalnim draham? Myslite, ze soukromy dopravce (at uz jakykoliv) bude schopen provozovat dopravu na lokalnich a regionalnich tratich kde jezdi pouze osobni vlaky, casto jednovozove? Dekuji.
Leoš Novotný
Regionální a lokální dráhy není zpravidla možno provozovat bez dotací - nízké přepravní proudy a vysoké pořizovací náklady (nových) vozidel vylučují "open - access" projekty, tedy nedotované. V západní Evropě vidíme na regionálních tratích vysoutěžené soukromé dopravce s novými vozidly, kteří ale díky nízkým provozním nákladům byli schopni nabídnout provoz za nižší státní dotaci na dokrytí ztrát. Tedy odpověd na Vaši otázku: ano, soukromý dopravce může provozovat regionální dopravu s novými vozidly, ale musí v tomto úsilí být podpořen dotacemi - které jsou zpravidla nižší než dotace poskytované dopravci se starými vozidly, které mají vyšší provozní náklady a náklady na údržbu.
Čtenářský dotaz
Přečetl jsem si, že jedním z vaších cílů je díky novým soupravám zejména výrazně ušetřit na provozních nákladech. Myslím, že je to krok správným směrem, nicméně máte 100% že nebudete mít technický problém na čs. tratích? Nejsem odborník, ale vím, že např. výjezd Pendolín se právě kvůli tomu značně opozdil.
Leoš Novotný
V rámci výběrového řízení na vozidla LEO Express vybíral na základě několika kriterií. Těmito kriterii byly: náklady životního cyklu (LCC), vyrobcem garantovaná spolehlivost a reference. Na základě těchto kriterií jsme vybrali vozidla FLIRT firmy STADLER, která už v Evropě jezdí v počtu 560 jednotek, výrobce na základě provozu takto velké flotily LEO Expressu byl schopen garantovat provozuschopnost na úrovni 98% a nízké náklady na údržbu spolu s nízkou poruchovostí vyústily v nejnižší náklady životního cyklu. Vozidlo v době našeho výběru již bylo schváleno pro provoz na tratích ČR v provedení střídavém pro síť 25kV a současně v provedení pro síť 3kV schválené pro provoz v Polsku. Za schválení vozidla je zodpovedny výrobce tedy firma STADLER a tím se pro nás nemůže opakovat historie vozidel Pendolina, která byla koupena bez schválení v ČR a vlastní schvalovací proces, který musely provádět České dráhy, trval téměř tři roky.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Regiojet bude mít vagony vybavené téměř na všech sedačkách LCD panely, podobně jako v busech FUN and Relax, budou to mít i vaše vlaky, podobně jako Regiojet i ve druhé třídě? Další otázka, jak chcete uspět na trase Praha - Ostrava, kde ani vlaky Regiojetu nejsou uterý - středa plné. Co si myslíte o útočním stylu pana Jančury? Ajste ochoten připustit, že i u ČD došlo ke zlepšení kvality během posleních let? Co jiné linky v ČR a možný termín kdy na ně vyjedete? Konkrétně Ostrava -Břeclav.
Leoš Novotný
Naše vlaky nebudou vybaveny LCD panely na každé sedačce. Budeme poskytovat pasivní a aktivní "infotainment" - pasivní z displejů v salonu a aktivní přes naše servery ve vlaku. Firma LEO Express má vlastní strategii jak získat zákazníky i v "sedlové" dny a časy. Pan Jančura má svůj "žlutý styl", my máme náš "černý". Strategie naší firmy je být nejlepší, a proto nemáme potřebu se vymezovat vůči našim konkurentům. Ano, ČD inovují svůj vozový park na regionálních tratích, což jim umožnily 10leté smlouvy na regionálních úrovních podepsané s hejtmany. Tyto změny budou viditelné hlavně v příštím roce, kdy se obmění několik řad vozidel. Velmi rychlé změny v chování ČD vnímáme od nástupu pana Jančury na železniční trh. Očekávali jsme to, konkurence totiž vždy přináší zlepšení kvality a služeb. V tom směru se má zákazník "na co těšit" příští rok - po vstupu LEO Express na železniční trh České republiky. Jiné linky v ČR jsme již prezentovali v médiích. Máme záměr v rámci "open-access" projektů nasadit naše nové elektrické jednotky na tratích Praha - České Budějovice, Ostrava - Vídeň. V současné době jsou vozidla pro tyto linky specifikována a objednávána, s tím, že očekáváme zahájení provozu 2013 resp. 2014 pro trasu Ostrava-Viden. Zvazujeme o dalších nedotovaných projektech v okolních zemích, ale ty ještě nejsou v podobě, kdy bychom je chtěli prezentovat. Samozřejmě LEO Express se zúčastní avizovaných výběrových řízení, ať už na dálkovou dopravu vypisovanou MD, nebo na regionální dopravu, které se chystají vypsat hejtmani některých krajů, např. Plzeňského nebo Jihomoravského. Jak již bylo dřiv uvedeno, LEO Express se těchto tendrů bude zúčastňovat a věříme, že tendry budou vypisovány tak, abychom mohli na dálkové tratě i do regionů přivézt nová, se západní Evropou srovnatelná, vozidla.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, budete jezdit do Ostravy stejně rychle jako Pendolino? Pokud ne, z jakých důvodů to nepůjde?
Leoš Novotný
Pokud bychom zastavovali ve stejných zastávkách jako Pendolino, naše jízdní doba by byla pouze o 3 minuty delší než jízdní doba Pendolina.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, po loňském zrušení letů Praha-Brno od ČSA je Brno kompletně odřízlé od pravidelné letecké dopravy. Na Ruzyni respektive na bližší Vídeň-Schwechat se dá reálně dostat jen autem nebo občasnými busy SA. Značky s B,M,Z kraji na parkoviště u letiště ve Vídni jsou důkazem toho co preferují business cestující z Moravy. Vidíte to jako díru na trhu ? (vlak nebo kombinovanou dopravu Brno - Vídeň - Schwechat) S pozdravem Martin Horáček
Leoš Novotný
Spojení Brno-Vídeň-Swechat není tak pasažersky vydatné, aby umožnilo soukromému dopravci zavést toto spojení do jízdního řádu. Prodloužení tohoto spojení až do Prahy není konkurenceschopné vůči silniční dopravě - dálnice D1, a proto společnost LEO Express zvolila spojení Ostrava - Vídeň- Swechat jako vhodné spojení, které umožní části cestujících z Jihomoravského kraje využít všech výhod vlaku při dojezdu na vídeňské letiště. Současně LEO Express plánuje 2 denní spoje Vídeň - Praha severní cestou (přes Olomouc), kdy dosáhneme stejné jízdní doby jako vlaky vedene klasicky přes Brno.
Čtenářský dotaz
Dobrý den,pane Novotný, mám na Vás dva víceméně technické dotazy: Podle článku jste deklaroval budoucí zájem o trasy Praha - České Budějovice či Brno - Vídeň. Jak budete v této souvislosti řešit jinou trakci v jižní části ČR resp. v Rakousku popř. Německu (pokud se nemýlím, budou Flirty nyní vyráběné pouze pro ss 3kV) ? Dále by mě zajímala deklarovaná úspora nákladů u vašich souprav v porovnání s vyššími náklady na odpisy nových souprav ? Skutečně Vám výpočty vycházejí tak zásadně ve prospěch nových souprav ? A nakonec jako cestující mám jeden netechnický dotaz: Regiojet sice používá ojeté vozy a lokomotivy, ale jako cestujícímu mi to je prakticky jedno. Pokud je technika spolehlivá a současně z hlediska vybvení vozů dostatečná (což u Regiojetu je - klima/podtlakové WC/Wi-Fi/zásuvky), tak nový vlak sám o sobě není přidaná hodnota. Co nabídnete jiného, abych se jako cestující rozhodl pro cestu s Vámi ? Regiojet nepřinesl na české koleje revoluci v technice, ale v úrovni služeb a jejich orientaci na zákazníka. Nabídnout více za stejnou cenu bude těžké, takže pokud už to víte, prozraďte, ať se můžeme těšit :-)
Leoš Novotný
Pro tyto spoje nakupujeme nové vlaky, které budou 2 resp. 3-systémové. Odpovím Vám jedinou větou: hmotnost našich souprav oproti stejně kapacitním lokomotivně taženým vlakům je nižší o 100 tun, ostatní si můžete spočítat sám:) Souhlasím s Vámi, že nabídnuté palubní služby firmy Regiojet jsou na velmi dobré úrovni, skutečně nemáme více co nabídnout, ale naše výhoda je v tom, že díky vysoké spolehlivosti našich souprav nemusíme vozit záložní lokomotivu (a to je dalších 84 tun), máme velmi limitované náklady na údržbu a výše zmíněná hmotnost a díky ní nižší náklady na elektrickou energii a poplatky za dopravní cestu nás vybavují kvalitními zbraněmi pro případnou cenovou válku, které jsme nyní svědky, která vznikla ovšem zásadním nepochopením konkurenčního vztahu. Naším konkurentem není ani Regiojet ani České dráhy, nýbrž silnice.
Čtenářský dotaz
Černý vlak na obrázku vypadá moc hezky a luxusně. Jakpak asi bude vypadat uvnitř? Jinak se už na Vás těším a přeji hodně štěstí :-). M.
Leoš Novotný
Vizualizace interiérů jsou prezentovány na našich domovských stránkách www.LE.cz; ale souhlasím s Vámi, že skutečnost tyto vizualizace vysoce předčí. V prosinci jako vánoční dárek našim podporovatelům Vám na webu představíme fotografie a videa realného výrobně dokončeného vlaku.
Čtenářský dotaz
Dobry den, mel jste aspon doma modelovou zeleznici?
Leoš Novotný
Ano měl, ale rozhodnutí podnikat na železnici vychází z ryze racionálních úvah a analýz.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jste první soukromý dopravce který přináší na české koleje zbrusu nové vlaky. Chtěl bych se Vás zeptat, zda neuvažujete o vzniku konkurence regionální dopravě. Myslím, že lidé mají souprav Regionova plné zuby, a že kvalitní vozidla na regionálních tratích by přilákala nejednoho cestujícího. V poslední době se lze dočíst v tisku o možném prodeji tratí SŽDC. Nemáte v úmyslu provozovat i vlastní tratě? děkuji
Leoš Novotný
Na základě desetiletých smluv České dráhy budou modernizovat vozový park, takže i z této strany se již příští rok dočkáte pokroku. My sledujeme trh regionální dopravy a jsme připraveni nabídnout přepravní výkony za zajímavých podmínek i hejtmanům některých krajů. Každý pohyb na českém železničním trhu vyhodnocujeme a analyzujeme podnikatelské možnosti v dané oblasti - pokud parametry tratě umožní podnikatelské využití, jsme připraveni jít i tímto směrem.
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Přejdete narozdíl od pana Jančury k činům a začnete po SŽDC vyžadovat kompenzace za nekvalitu z jejich strany (viz třeba pozdní přistavování souprav na hlavní nádraží z viny infrastruktury)? U ČD lze chápat, že jsou pod vlivem státu, takže proti SŽDC tak moc brojit nesmí (zodpovědní by byli odejiti, tak jako už mnohokrát). Pan Jančura ale zůstal u "tlachání" a ve skutečnosti je oproti ČD lepší jen v něčem, zbytek jsou jen sliby a přehánění. Za odpověď děkuji.
Leoš Novotný
V žádném případě nechceme hodnotit aktivity ostatních dopravců na českém železničním trhu. Se státní organizací SŽDC máme podepsanou rámcovou dohodu a myslíme si, že jsme v daném legislativním rámci dosáhli maximum možného.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, o jaké trati se budete od příštího roku ucházet? Uvažujete i o dálkové dopravě? Myslíte si, že tři železniční dopravci jsou na trhu železniční dopravy v ČR dostateční, nebo je třeba i dalších dopravců?
Leoš Novotný
co se týče dalších tratí, podívejte se na odpověd výše. V oblasti osobní dopravy v ČR již dnes působí více firem, které provozují osobní železniční dopravu. Jde o firmy provozující dopravu na speciálních, především úzkorozchodných tratích, ale jsou zde aktivní i zahraniční soukromí dopravci jako je Arriva, Veolia, Keolis a jiní. Zájem zvláště těchto firem se samozřejmě zvýší s připravovanými tendry na dotované trasy. Konkurenci vítáme, je to prostředek ke zvýšení úrovně cestování po železnici a tím zlepšení postavení železnice vůči jejímu hlavnímu a skutečnému konkurentovi - silnici.
Čtenářský dotaz
Nedávno proběhlo tiskem že A380 má spotřebu na 100KM na osobu 3.8L paliva, což je méně než škoda fabia za 450 tis se zadním stěračem a bez klimatizace, jak je na tom v porovnání vlak máte alespon nějaké tušení, české dráhy prý stojí za 1/2 spotřeby proudu v čr, již delší dobu vychází cesta autem za provoz auta levněji než jakýmkoli jiným způsobem. jakej má vlak spotřebu KW. KOlik učtují kč nebo haléřů za KWh českým drahám. jenom bych ještě dodal že elektrický auto vyjde při provozu na 1/4 nákladů jak na naftu i kdyby dráhy platili to co domácnosti 4.5 kč /1KW musej mít náklady menší na energie než 1/4 koncové ceny.
Leoš Novotný
Instalovaný výkon na vozidle je 2000 kW. U železničních vozidel je spotřeba daná obsazeností - tedy celkovou vahou, a profilem trati, ale rovněž tak stylem jízdy jednotlivých strojvedoucích. Proto nechceme uvádět konkrétní čísla, ale opět můžeme na bázi instalovaného výkonu provést srovnání s lokomotivně taženými soupravami stávajících dopravců, kdy podobně kapacitní vlaky jsou taženy lokomotivou s instalovaným vákonem 4200 kW.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, bude Vaše nová souprava nabízet též první třídu, která bude skutečně odpovídat požadavkům cestujících 21. století, jako obdoba v letadlech sedadla typu flat-bed atd. ve first class. Když chcet podnikat na železnici, tak předpokládám, že jste už někdy jel vlakem první třídy v Norsku, Dánsku, Švédsku či Finsku, kde vědí co znamená první třída, nikoliv jejich laciná napodobenina, jako u Pendolin, kde rozdíl mezi 1. a 2. třídou je k smíchu. Děkuji za reakci.
Leoš Novotný
Ano, v Norsku, v Dánksu i ve Švédsku jsem vlakem cestoval (ve Finsku ne). Námi vybraný výrobce má zkušenosti z výběrových řízení pořádaných v západní Evropě včetně vítězství VR na Intercity vlaky pro Norsko. Standard našich jednotek odpovídá západoevropským standardům ve všech našich cestovních třídách.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, neuvažujete i o jiných tratích než jsou výše zmíněné. Co např. Bohumín(Ostrava)-Brno. Z vlastní zkušenosti vím, že rychlíky na této trati jsou často zejména ve špičcepřeplněné a to jedzí co hodinu. Pokud se neplatu pan Jančura zrovna tuto trať zavhrl, protože na stjné trase provozuje uatobusovou linku. Ta však podle mého názoru neůže ani zdaleka pokrýt všechny potenicílní města na trase (Hranice na moravě, Přerov..).
Leoš Novotný
Na podobnou otázku jsem odpovídal výše v souvislosti s naší trasou OV-W, děkuji.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, bude v LeoExpresu tichý vůz pro lidi unavené z práce kteří si chtěji cestou odpočinout a mít klid, tedy vůz bez psů, dětí, reprodukované hudby a podobně ? Děkuji
Leoš Novotný
V našich vlacích bude několik cestovních "zón", můžete si dopřát i klidný spátek v Premium Class v horizontální poloze.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, První soupravu máte mít již letos a nájezd o prosince příštího roku. Dotazy zní: 1) Kdy plánujete nabírat zaměstnance (hádám, že od ČD)? 2) Budete zajiždět vlaky rovnou na trase jako to teď činí RJ a získává si PR nebo budou stát v depu? Děkuji, MK
Leoš Novotný
1)Zaměstnance nabíráme již nyní, průběžně. 2)V rámci vynaložené investice budou vozidla jezdit ihned po dodání a absolvování povinných zkoušek.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, plánujete zřízení i kuřáckých kupéček?myslím si,že ta hysterie a to úzkostlivé postihování kuřáků je nemístné a diskriminační,já ač nejsem pravidelný kuřák,tak při delších trasách bych to i ocenil a nevidím důvod,když jede třeba 8 a více vagónů,proč nemůže být jeden pro kuřáky.děkuji za odpověď!
Leoš Novotný
Touto problematikou jsme se zabývali a máme názor, že skutečně zdravější je nekouřit, a naš vlak tomu bude přizpůsoben.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat jestli uvažujete o zavedení roční jízdenky pro nás, kteří jsme ve vlaku pořád. RJ o tom neuvažuje, ale platit 230 kč,- za cestu Praha-Ostrava je pro mě nereálné, když u ČD s IN-100 v 1.třídě mě cesta vyjde na nějakých 120,-kč(22500,-kč/cca 190 cest ročně). Stejně nikdy pořád nebudete jezdit 100% plní, aby jsme se nevešli do vlaku(místenka aktivovaná po internetu) a máte jistý roční poplatek cca 20000,-kč. Předem děkuji za odpověď a přeji mnoho úspěchů. Přema
Leoš Novotný
Pokud jste tak vytrvalým cestovatelem, který ve vlacích ČD tráví 190 dní ročně, tak bych Vás rád poznal a nabídl Vám speciální tarif v našich vlacích. Napište mi na leos.novotny@leotrains.com S pozdravem, LN
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru