Nástup konkurence na české železnice spustil ostrou slovní přestřelku mezi šéfem Českých drah Petrem Žaludou a majitelem Student Agency (vlastnící soukromého želzničního doprace RegioJet) Radimem Jančurou.

Žaluda například nazval žluté vlaky cirkusem, v který se v úterý nakonec na reakce slova Českých drah RegioJet v čele s majitelem Jančurou proměnil.

RegioJet láká zákazníky na trase mezi Prahou a Havířovem zejména na nízké ceny jízdného (i když ty už dokázaly České dráhy na této trase překonat), vyšší komfort a modernější vlakové soupravy. A tvrdí, že to půjde i bez státních dotací.

Podle generálního ředitele Českých drah Žaludy ale takovýto model nemůže za současných podmínek ekonomicky obstát.

,,Před osmi lety tu byl také jeden takový podnikatel, všichni ho strašně milovali, byl největší, a po osmi letech zůstaly dluhy," řekl minulý týden v rozhovoru pro Hospodářské noviny Žaluda.

Mezitím, co si šéfové železničních dopravců vyměňovali prostřednictvím médií názory, se vyskytly informace, že by v Českých drahách mělo brzy dojít k personálním změnám. A podle některých zdrojů by měli svá místa opustit někteří členové představenstva a dokonce i šéf ČD Petr Žaluda.

V tomto směru by vše mělo objasnit zasedání dozorčí rady ČD, které je naplánováno právě na čtvrtek.


Online rozhovor

Opačné řazeníObnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, všude se psalo o personálních změnách na nejvyšších postech Českých drah. Chtěl by jsem se zaptat jestli k tomu dojde resp. už došlo? Děkuji
Petr Žaluda
Toto je dotaz na vlastníka Českých drah, tedy stát. Ten má svrchované právo rozhodovat o tom, kdo firmu povede. Já zatím žádné informace v tomto ohledu nemám.
Čtenářský dotaz
dobrý den, rád bych se zeptal, zda je již rozhodnuto,pod jakým obchodním názvem budou provozovány v ČR railjety? tento název má snad zaregistrovány pro sebe ÖBB? Zároveň, zda se již ví, jaké lokomotivy je budou tahat,škodovka tvrdila, že jejich lokomotivy railety neumí. děkuji
Petr Žaluda
Ano, je to obchodní název ÖBB, který je zažitý a pro jednoduchost se běžně používá. Správně bychom ale měli hovořit o jednotkách Viaggio Comfort. Naší prioritou bylo, abychom je vůbec mohli koupit, což se podařilo. Název a barevném řešení se připrauje. Záměrem ČD je, aby jednotky Railjet tahaly lokomotivy řady 380, v současné době jednáme o technickém řešení.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane řediteli Žaludo, Nechme stranou RJ. Chci se ale zeptat na jistá prohlášení z Vaší strany (ČD), především co se financování týče. Přiznejme si, že žádná regionální trať pro Vás není ztrátová, dostávate za ně dotace z krajů. Nedovedu si představit hospodáře který by podepsal kontrakt který by byl pro něj ztrátový. Stejně tak u rychlíků, které si objednává MD společně s IC/EC. Můžete mi, prosím, vysvětlit Vaše tvrzení, že nebudou zdroje na obnovu vozového parku jak v regionech tak rychlících protože přícházíte teď o peníze na trase PHA-OV? Úspory řešíte rušením rychlíků a lokálek bez náhrady (po domluvě s kraji a MD). Opravte mě pokud se pletu, ale z mé strany to vypadá jako nedodržení smlouvy s kraji a MD. Pracuji ve výrobní/nadnárodní společnosti a tento přístup k hospodaření by nás již dávno položil. Děkuji za odpověď, P
Petr Žaluda
Nevím přesně o jaké tvrzení se opíráte. Jestliže hovoříme o ztrátových spojích, pak takto označujeme spoje, kde nelze na jízdném vybrat tolik, aby byly pokryty náklady na vypravení vlaku a bez úhrady od krajů či státu je nelze provozovat. Jediným důvodem, proč by nebyly peníze na investice, by bylo nedodržení dlouhodobých smluv. ČD spoje neruší, pokud hledáme úspory na naší straně, propouštíme zaměstnance, snižujeme režijní náklady a podobně. Loni jsme propustili skoro 2000 převážně administrativních pracovníků. Všechno, co jsme takto ušetřili, ale letos spolkl meziroční růst cen nafty, elektřiny a poplatku za dopravní cestu. Omlouvám se, ale nevím, jaký způsob hospodaření máte na mysli. Kdybychom nehospodařili dobře neprošli bychom několika audity a ani bychom nedostali mezinárodní rating, který má u nás jen pár firem.
Čtenářský dotaz
Nepřipravují ČD nějakou "revoluci" v tarifech? Já osobně bych uvítal dvě věci - základní IN25 zdarma (nebo za velmi nízký poplatek) a znovuzavedení místenek zdarma (ne jen na několik málo relací jako nyní) při nákupu přes eshop, jak tomu bylo kdysi.
Petr Žaluda
Revoluci nechystáme, ale připravujeme pro zákazníky nové marketingové nabídky, které se týkají i cen IN-karet. Pracujeme na tom, aby byla železnice atraktivní i po stránce cen, chceme zvýhodňovat naše věrné zákazníky a budeme podporovat prodej přes eShop.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane řediteli, čistě hypoteticky: kdyby ČD byla striktně soukromá firma a vy jste byl majoritní vlastník - jakým způsobem by jste ČD změnil, směroval? Chápu, že v současné pozici máte svázané ruce a nemůžete prosadit vše co byste chtěl.
Petr Žaluda
Primárně bychom se stejně jako naši konkurenti soustředili na komerčně zajímavé produkty. Jako soukromá firma bychom byli mnohem flexibilnější v nákupu vozidel i poskytování služeb.
Čtenářský dotaz
Dojde k rozšiřování poskytovaných služeb ve vlacích SC/EC/IC? Takový internet je v pendolinech slibován už několik let a kromě zkušebního provozu před cca rokem dodnes není. Bude jen v pendolinech, nebo se dočkají i cestující ve vlacích EC/IC například směrem na Brno?
Petr Žaluda
České dráhy musí na každou takovou zakázku vypsat řádné výběrové řízení, což samozřejmě nějakou dobu trvá. Navíc chceme, aby systém fungoval co možná nejlépe. Mnozí dopravci tuto službu slibují, ale ve finále se můžete připojit jen na malé části trasy. V první fázi bude tento systém v Pendolinech, podle toho, jak se osvědčí, ho chceme rozšířit na další spoje.
Čtenářský dotaz
Jak vidíte svou pozici a šanci na úspěch ohledně vyjednávání s DB o zajišťování spojů z Prahy do Berlína?
Petr Žaluda
Jsme partnerem DB dlouhá léta a jednání o nasazení našich souprav na této trase probíhají standardním způsobem. Němce zajímá, jakou kvalitu a za jakou cenu jim můžeme nabídnout a jestli jsme schopni své závazky dlouhodobě plnit. Můžeme nabídnout Railjety, o ceně jednáme a jsme silný a prověřený partner. Takže ČD podmínky německých partnerů splňují.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jakou mají nebo budou mít České dráhy výhodu oproti konkurenci typu RegioJet nebo LeoExpress? Proč bych vás měl jako cestující zvolit? Děkuji za odpověď.
Petr Žaluda
Hlavní konkurenční výhodou ČD je síťové pokrytí, nabídka návazných spojů, spolehlivost a celková cenová výhodnost. Zároveň masivně investujeme do modernizace vozidel a zlepšujeme kvalitu služeb, včetně gastronomických služeb v nových jídelních vozech.
Čtenářský dotaz
Dobry den, pristi rok zacne oprava dalnice D1 a da se cekat ze lide budou preferovat vice vlakove spoje Praha-Brno. Jak se CD na toto pripravuje? Bude jezdit vice spoju, budou zarazeny vagony vezouci automobily cestujicich nebo vyuzijete situaci a monopol na teto trati a bude navysena cena jizdenek?
Petr Žaluda
K navýšení ceny z tohoto důvodu určitě nedojde. Na rekonstrukci D1 budeme reagovat rozšířením kapacity vlaků a zvýšením jejich kvality a zvýšením kvality služeb.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, v poslední době jste pod palbou (dle mého soudu) z větší části neoprávněné kritiky. Opravdu jde vidět zlepšení, nikdy se tak neinvestovalo v ČD jako za Vašeho vedení. Např. Railjety, na ty se těším. K dotazu: Proč nehumanizujete veškeré vozy(B), na které si lidi stěžují nejvíc a jsou s ČD nejvíce v povědomí lidí spojené. Řekněme mega tendr, nebo několik současných tendrů (stovky vozů naráz - v krátkém čase) - v letech 2012/13, nemyslím serie po 100 vozech, ale rozdělit to mezi nejschopnější firmy - veškeré vozy B, aby se koženka zlikvidovala úplně? Lidé si humanizované vozy většinou chválí, ale za 1,5 mil na vůz by tam šly dosadit i mnohem výraznější zlepšení - zásuvky, kupé změnšit pro šest lidí, dosazením standartních sedáků. Tak jak navrhovala firma Janoza. Tímto byste si u většiny lidí šplhli asi nejvíc. Protože nejkritizovanější vagóny ČD by zmizely a životnost "nových B" se zásuvkami a kupéčkami pro 6 lidí by byla 10 - 12 let. Byla by to nejviditelnější změna.
Petr Žaluda
Díky za podporu. Budeme se snažit Vás nezklamat. Máte pravdu. Souvisí to ale s dostupnými prostředky. Můžeme objednat jen to, nač máme peníze. V první fázi jsme soutěžili vozidla pro regionální dopravu, protože tam jsme mohli využít peníze z fondů EU a byla by škoda toho nevyužít. Teď se věnujeme více dálkové dopravě a počty revitalizovaných vozů uvedených do provozu rostou. Letos jsme vypsali několik výběrových řízení na modernizaci dálkových vozů. Letos jsme už uvedli do provozu desítky modernizovaných vozů pro vlaky EC a desítky revitalizovaných vozů pro rychlíky. Zdaleka to ale nestačí, protože v provozu jsou stovky „koženek“. Postupně je ale budeme vyřazovat. Třeba díky Railjetům nasadíme během dvou až tří let desítky EC/IC vozů na běžné rychlíky. Takže kvalita se bude zásadně zlepšovat i na rychlících, ale chce to čas.
Čtenářský dotaz
Vážený pane generální řediteli, srdečně Vás zdravím. Rád bych Vám nyní položil dvě krátké otázky: 1) Jsem moc rád, že byla uzavřena smlouva o nákupu 16 jednotek RailJet, tedy přesněji Viaggio Comfort. Plánují České dráhy i další nákupy zcela nových vozidel pro dálkovou dopravu, nebo jsou RailJety spíše výjimka a dále budou následovat už jen rekonstrukce, či modernizace stávajících vozidel? 2) Kdy bude v dálkové dopravě nasazeno více bezbariérových vozů? Je sice pravda, že se v tomto ohledu situace velmi zlepšila, avšak stále není optimálni, neboť například na tratích Praha- Hradec Králové, Praha- Trutnov, či Praha- Tanvald, není jediný rychlík, jenž by měl řazen bezbariérový vůz. Děkuji za odpověď a přeji krásný den.
Petr Žaluda
Díky nákupu Railjetů budeme mít pokryty klíčové dálkové spoje a souběžně probíhá modernizace starších vozů. S tím, jak bude pokračovat modernizace infrastruktury počítáme i s dalšími nákupy zcela nových vozů a souprav. Máte pravdu, i tady se ale situace postupně zlepší. Všechny nové jednotky jsou celkově nebo částečně bezbariérové a nasazovat je pro regionální dopravu začneme už letos na podzim. V dálkové dopravě modernizujeme například 64 bezbariérových vozů a kupujeme zcela nové řídicí vozy, které jsou konstruovány také jako bezbariérové.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, z výroční zprávy ČD plyne, že ročně vaše vlaky ujedou v osobní dopravě 122 milionů kilometrů a za objednané služby (bez výběrového řízení) dostáváte 12,3 miliard Kč ročně. Na jeden ujetý kilometr (nehledě na to, jestli je to regionální nebo dálková trať) tedy dostáváte 100 Kč, což je velmi slušná částka. Kraje vám spolu s memorandem na deset let navýšily úhrady oproti předchozím letům o cca 50 %. Můžete prosím říct, kde se všechny ty peníze ztrácejí? Moji obchodní partneři z Rakouska jeli vlakem do Prahy přes České Budějovice a musím Vám říct, že jsem se za Vaši firmu (resp. Ministerstvo dopravy) neskutečně styděl. Kdyby na železnici fungovala opravdová a férová hospodářská soutěž, ČD by pravděpodobně již neexistovaly nebo ve výrazně redukovaném rozsahu.
Petr Žaluda
Na první pohled je to vysoká částka, ale cena na vlakový kilometr je v ČR zásadně nižší, než v okolních zemích. Například na Slovensku na trati Bratislava – Komárno dostává pan Jančura na kilometr kolem 140 korun! Z cca 12 mld. jen pro letošní rok půjde takřka 3 mld. na úhradu trakčních nákladů (elektřiny a nafty), více než 1,6 mld. na úhradu za použití železniční dopravní cesty, na opravy železničních kolejových vozidel plánujeme 1,6 mld. Zbytek slouží k zajištění provozních nákladů a na nákup a modernizaci vozidel. Za Vaši zkušenost se omlouvám, je to primárně dáno zastaralostí vozového parku i kvalitou infrastruktury.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, zajímalo by mne, kdo zajišťuje úklid Vašich vlaků. Jedná se přímo o Vaše zaměstnance, nebo tento úklid zařizuje externí společnost? Kupodivu, jsem zjistil, že většině lidí nevadí skutečnost, že jedou ve 30 let starém vagonu, ale fakt, že tento vagon je znečištěn. Často se jedná o špínu, nemytou mnoho měsíců (možná let). Jak jsem se mohl osobně přesvědčit, většina uklízečů uklízí tzv. „na náměstí“ tedy jen na prostředku a není schopna sáhnou do koutů, otřít stolky, pořádně umýt toalety…apod. Mluví se často o humanizaci vozů řady B, ovšem tímto přístupem budou pro cestující stejně nepříjemné jako vozy před rekonstrukcí, protože za rok, dva provozu budou vypadat jako ty dnešní slavné koženky. Tento problém je ve vlacích snad všech kategorií, jen jednou výjimku jsem zaznamenal, a to u vlakové lodi ČD, jednotky 680, známější pod názvem Pendolino. Kontrolují ČD čistotu? Hodlají přístup v údržbě změnit? Děkuji předem za Vaši odpověď.
Petr Žaluda
Souhlasím s Vámi, čistota ve vlacích je prioritou nejen našich zákazníků, ale také naší. Vysoutěžili jsme novou úklidovou firmu a nastavili jsme standardy kvality, které náš personál kontroluje. Mohu Vám slíbit, že se v tomto ohledu budeme dál zlepšovat.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik procent z celkem 12 miliard, které ČD dostávají na dotacích, musíte vrátit zpět tunelářům sedícím na Ministerstvu dopravy. Pokud nejste úplně mimo, tak jistě víte, že s vaší firmou jezdí lidé hlavně z nouze a k vašemu vozovému parku a většině vámi spravovaného majetku pociťují spíše odpor. Argumenty, že ČD byly v minulosti podfinancované, jsou směšné. ČD patří mezi nejbohatší podniky v zemi, jen toho moc neposkytují.
Petr Žaluda
Hospodaření ČD je auditované a navíc máme i mezinárodní rating, takže naše hospodaření je pod velmi přísnou kontrolou nezávislých mezinárodních institucí. Naše služby postupně zlepšuje, investujeme do nových souprav a tuto změnu nám potvrzují ohlasy cestujících.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, proč RegioJet pro vás najednou konkurence je, a na jiných tratích ji léta nevidíte a nebojujete s ní? Příklad: Olomouc - Brno. Nabízíte zde staré vozy, nepřehledný tarif a relativně vysoké jízdné. Soukromí autobusoví dopravci přesný opak (navíc bez dotací) a jak je vidět, nese to plody v podobě velké obsazenosti. Děkuji.
Petr Žaluda
Postupně se snažíme obnovovat vozový park a zlepšovat služby všude, ale vzhledem k rozsahu je to samozřejmě obtížné. Modernizujeme také soupravy a pro trať Brno – Olomouc jsme už zahájili s revitalizací osobních vozů. První jsou již v provozu. Koženku nahrazuje textilní potah, rozsahu opravou prochází WC atp. Do roka zde budou jezdit celé revitalizované soupravy běžně.
Čtenářský dotaz
muzu se zeptat ,proc CD se tak vehementne brani konkurenci ? notabene kdyz se jedna o nedotovanou konkurenci.chapu ze kazdy si hledi sveho bydla ci chcete-li korytka ale nepripada vam to trochu sobecke ve svetle toho jaky servis a uroven sluzeb CD poskytuji ? rozumejte -velmi nizkou.neni vam trapny vas monopol a pouze pod hrozbou konkurence "kultivujete" jinak standartni spinu ve ktere my musime sedet ?
Petr Žaluda
Dráhy konkurenci nebrání, ale bojují o zákazníka. Bojujeme férovými prostředky. Naše pozice je ztížená historicky danou zastaralostí vozového parku a rozsahem.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Žaluda, mám na vás tři dotazy: Plánují se České dráhy účastnit výběrových řízení na provozování pravidelné osobní dopravy v některé ze sousedních zemí? Jak to vypadá se spojením Vaší dceřiné společnosti ČD cargo s PKP cargo? Uvažuje se ještě o provozování regionálních autobusových spojení pod hlavičkou ČD, o kterých se asi před rokem mluvilo? Děkuji a přeji hezký den!
Petr Žaluda
Pokud to pro nás bude ekonomicky zajímavé, pak ano. Podali jsme nabídku na privatizaci PKP Carko a čekáme na pokračování procesu. ČD jsou síťový operátor a do budoucna se samozřejmě nebrání spolupráci s autobusovými dopravci, třeba i pod hlavičkou ČD.
Čtenářský dotaz
Dnes se jedná o vašem odvolání. Bez ohledu na to, jak to dopadne. Kdybyste se dnes vrátil do minulosti, kdy Vám byl nebídnut post gen. ředitele ČD - přijel by jste tento post nebo po tom, co jste u ČD zažil už ne? Kolik hodin denně vůbec věnujete práci u ČD? Děkuji.
Petr Žaluda
Nevím o tom, že by se mělo jednat o mém odvolání. Mnohem více bych to zvažoval. Je to různé, ale v průměru 10 hodin.
Čtenářský dotaz
Pěkný den pane Žaludo, 1. Myslíte si, že vaši podřízení mají vůbec nějakou vizi, nebo řekněme "drive"? 2. Gratulace k railjetu, jen více nových a kvalitních vozů, místo dotace ŠT. 3. Co chystáte za novinky v dálkové dopravě vnitro/mezinárodní, regionální dopravě a restaurační služby ( katastrofická služba minibar ).
Petr Žaluda
Ano, mají. Děkuji. Railjety budou skutečně znamenat velký posun v kvalitě našich služeb. Nejviditelnější jsou změny vozidel. Zde uvádíme do provozu 58 modernizovaných vozů pro EC/IC vlaky. V dílnách jsou restaurační vozy na kompletní modernizaci. Připravujeme vyhlášení výběrového řízení na nový koncept gastronomických služeb. S tím bude souviset i komplexní změna kvality minibarů. V regionální dopravě začneme již letos na podzim přebírat první nové jednotky pro kraje. Již jsme vysoutěžili a objednali zhruba stovku nových vlaků pro regionální tratě.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak vysvětlíte cestujícím a třeba taky státu, že najednou když od nového grafikonu mají být veškeré vlaky do Ostravy bez dotací, že je české dráhy neustále dostávali a jízdné bylo o třetinu vyšší než dnes a podle Vás byla trať prodělečná a dnes bez dotací a s nižším jízdným vyděláváte?
Petr Žaluda
Nejedná se o všechny vlaky, ale o spoje vyšší kvality (EC/IC). Tyto spoje vždy byly ziskové a zisk z nich pomáhal kompenzovat ztrátu na jiných spojích v rámci objednávky státu. Po jejich vyjmutí ze závazku ale veškerý zisk zůstává nám. Právě to nám umožňuje pohybovat s cenou. ČD Promo přitom není trvalé snížení ceny, ale akční nabídka, která se nám osvědčila například na trati Praha – Brno, kde nám na jaře stoupl počet cestujících i tržby.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, proč nezrekonstruujete veškeré Bautzeny B - naráz? Budou skody 380 schopny tahat railjet? A planujete také LCD panely s filmy v railjetu? Rakusane meni railjet, nelibi se jim bistro vuz, chteji plnohodnotny restauracni vuz, budete na teto zmene trvat take? Bylo by to vhodnější.
Petr Žaluda
Jednak nemáme tolik prostředků a jednak počítáme spíše s jejich postupným vyřazováním. Počítáme s tím, že lokomotivy řady 380 budou tahat Railjety a aktuálně zvažujeme možnosti technického řešení. V Railjetech bude bistrovůz již upravený na „jídelní vůz“ tak, jak si ho u Siemensu nechaly upravit ÖBB.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Žaludo, cestuji vlakem velmi rád a velmi často i pracovně. Ať je to u nás nebo v cizině (zejména v Rakousku, Švýcarsku a Německu). Mám tedy možnost srovnávat ČD s dalšími společnostmi. Můj osobní pocit je, že ČD zaměstnávají na dráze daleko víc lidí než je potřeba. Navíc se nemohu ubránit dojmu, že část těchto lidí se v pracovní době poflakuje. Plánujete tedy nějaké propouštění a šetření mzdových nákladů?
Petr Žaluda
Jestliže mluvíme o Českých drahách, tedy o dopravci, pak v provozu určitě nepracuje víc lidí, než je potřeba. Také proto se masivní propouštění v minulých letech týkalo spíše administrativy. Například vlakový doprovod v dálkových spojích tvoří strojvedoucí, vlakvedoucí a průvodčí. Tedy tři lidé na 5 až 10 vozů. Na lokálkách bývá někdy jen strojvedoucí nebo strojvedoucí a průvodčí. Počet zaměstnanců v poměru k rozsahu provozovaných spojů je zcela srovnatelný.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Žaludo, chtěl bych pogratulovat k nákupu railjet. Mám na Vás jeden dotaz, kdy i mi na trati Hranice n. Moravě - Horní Lideč/Púchov dočkáme moderních vlaků pro osobní dopravu mám na mysli CityElefanty. Jezdí nám tady škaredé a staré pantografy.
Petr Žaluda
Jsem rád, že cestující vnímají nákup Railjetů pozitivně. Děkuji. Snažíme se modernizovat vozový park plošně. Primárně jsme začali s nákupem regionálních vlaků, protože byla možnost využít fondy EU. Teď se soustředíme na dálkové spoje. Vše je ale otázka dostupných finančních prostředků. Chceme postupně nabídnout stejný komfort všude, teď ale neumím říct, kdy k tomu dojde právě na Vaší trati.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik je u vás úředníků a dalších kancelářských zaměstnanců na jednoho zaměstnance přímo "na scéně", tady ve vlaku, jeho údržbě apod.?
Petr Žaluda
Stavy administrativních pracovníků jsme optimalizovali v minulých letech. Loni jsme například propustili 2000 lidí převážně z administrativy. Zhruba na 9 lidí v provozu vychází jeden administrativní pracovník.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Žaludo, jaký je Váš názor na pana Radima Jančuru. Šel byste s ním na pivo nebo sklenku vína?
Petr Žaluda
Je to schopný podnikatel a obratný rétor. Na sklenku bych s ním klidně šel. Už jsme se s ním v minulosti i domluvili, zatím nám ale nevychází čas.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, když se ohlédnete zpět za Vaším dosavadním působením v ČD, co považujete za: a) svůj největší úspěch b) největší úspěch ČD c) z čeho byste se poučil S pozdravem a přáním hezkého dne, Losara
Petr Žaluda
Za největší úspěch považuji zajištění ekonomické stability ČD, která umožňuje další rozvoj firmy. Našim cílem je v tomto směru především zlepšit služby pro zákazníky. Velkou radost mám z uzavření smlouvy na nákup Railjetů. Čas od času musím krotit svou netrpělivost. Pracoval jsem v komerčních firmách, které jsou pružnější a změny se v nich dají aplikovat velmi rychle.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdy bude moci cestující - zákazník platit u pokladny kartou? Děkuji předem za konkrétní odpověď.
Petr Žaluda
V klíčových stanicích máme terminály již dnes.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Žaludo, nejprve bych chtěl pogratulovat k nákupu reiljetu. A mám na Vás jeden dotas. Zajímalo by mě zdali ČD uvažují o nasezaní CityElefantů i na trať Hranice na Moravě-(Valašské Meziříčí, Vsetín)Horní Lideč. Již dlouhou řádku let zde jezdí staré pantografy.
Petr Žaluda
Na tento dotaz jsem již reagoval.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, přeji Vám mnoho úspěchů do budoucna. Jak jste Vy osobně vnímal kampaň ohledně pana Fejka?
Petr Žaluda
Děkuji. Mrzí mě, že naše snaha zlepšit zákaznickou péči, byla tímto zpochybněna.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Žaludo, kdy bude ve vagonech ČD bezproblémoě sednout na WC, kdy budou vlaky čisté, nepřetopené, nebo naopak v nich nebude zima a kdy bude v restauračním voze kulturně a čistě jíst a pít? Byl jste někdy na WC v Pendolinu, aniž by věděli, že pojedete? Děkuji za odpověď...
Petr Žaluda
Na téma čistoty jsem již odpovídal. Vnímáme to jako absolutní prioritu. Vysoutěžili jsme novou úklidovou firmu, stanovili jsme nově standardy kvality a náš personál má povinnost dodržování těchto standardů přísně sledovat. Zrovna spoje SC Pendolino hodnotí zákazníci z pohledu komfortu a čistoty jako nejlepším.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Žaludo, chtěl bych se Vás zeptat, jak je do budoucna pořešeno používání výpravních budov soukromým dopravcem,které Vaše firma vlastní. Je pro ně zaveden nějaký staniční poplatek? Musí udržovat přístupovou cestu (třeba v zimě) ke svým vlakům?(v případě,že vlastníte budovu,ale neprovozujete dopravu)
Petr Žaluda
Soukromí dopravci budou platit nájem za pronajaté prostory a měli by platit také tzv. „ošlapné“. Není možné, aby ČD udržovaly a opravovaly budovy a zdarma by je využíval jiný dopravce.
Čtenářský dotaz
Dobry den, Bydlel jsem v Praze jiz od 1995 ale momentalne pobyvam v Thajskem Bangkoku jiz 7 let. Jakekoliv zmeny v urovni servisu jsou pro me velice citelne. Problem v tom ze v CD uroven a pristup se zastavil u 1995. I pri meho posledniho pokusu pouzit CD z Prahy do CB clovek byl vice znechucen (stare vlaky, zakladni ci zadny servis, vyluky) a to za ceny ktera je mnohem vyssi nez autobusy. Jsem cestujici a i kdyz cena rozhoduje... komfort je mnohem dulezitejsi. KOnkurence pro CD je postrach a nema to cenu takovou realitu zkreslovat. Vsichni lide vcetne me vitaji "revoluci" jak se stalo u autobusove dopravy. Moje otazka je: Jake nove plany ma CD pro zlepseni kvalitu cestovani. pridal jsem slovo "nove" jelikoz jakykoliv krok z Vasi strany je spise "Reakci" nez "Akci".
Petr Žaluda
Nový eShop, který vám sám nabídne nejvýhodnější jízdné, stovka objednaných nových vlaků pro Regionální dopravu, nákup jednotek Railjet, zajištění prakticky celé pražské příměstské dopravy novými CityElefanty, 200 Regionov na regionálních tratích, … to všechno děláme naprosto nezávisle na konkurenci. Věřím, že tyto reálné změny k lepšímu zákazníci vnímají. Spojení Praha – Budějovice je problematické. Staré vozy a infrastruktura, která prochází zdlouhavou rekonstrukcí. Máte pravdu. Ale i tady chystáme během dvou až tří let nasazení vlaků v kvalitě současných spojů EC.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Žaludo. Vzpomínáte si, jak jste koncem roku 2010 na půdě VŠE sebevědomě prohlásil, že pan Jančura si představuje nákup vlakových souprav příliš jednoduše a nevěříte, že do roka vyjede? Nemyslíte si, že jste tím odkryl obecný přístup Českých drah? Neměli byste se spíš řídit hesly "Nic není nemožné" a "To dokážeme"? Dále se chci zeptat, zda vám přijdou rozumná Vaše prohlášení na adresu RJ. Nebylo by lepší zůstat u argumentů a opustit prázdná prohlášení, která mají za cíl jen "ulevit si" (viz např. žlutý cirkus)? Podle mě je to jen voda na Jančurův mlýn.
Petr Žaluda
Pan Jančura lidem sliboval nové soupravy a vyjel se starými lokomotivami a vagóny. Nemyslím si, že bych opomíjel věcné argumenty. Nicméně, jsem emotivní člověk. Hlavně, když cítím křivdu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, konkurence je snad logický důvod průběhu kultury dopravy v ČR. Osobně jsem jel po 20 letech s vaší konkurencí a jsem absolutně spokojen. Čisto,servis,přesnost a obsluha.Jsem zákazník a mě zajímá služba. Kdy bude tento servis u ČD,které již nemají ve správě dráhu a mohou se pouze soustředit na kulturní dopravu pro lidi?.
Petr Žaluda
Když budu zavádět nový produkt, konkrétně několik dálkových vlaků, zaměřím se na každý detail. V rozsahu, který zajišťují ČD, a s dědictvím několika tisíců starých vozů to tak snadné není. Musíme zajistit kvalitu všude a pomalu se situace obrací k lepšímu. Už dnes například většinu spojů kolem Prahy zajišťujeme novými soupravami a další budeme přebírat o výrobců. Pro regionální tratě jsme objednali asi stovku úplně nových vlaků a investujeme i do postupné obnovy dálkových spojů.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik CD vydali letos rezijnich jizdenek a zda mate prehled, kolik procent cestujicich tito lide tvori. Mam zkusenost, ze na malych regionalnich trati sedi ve vlaku nekdy i polovicka lidi, co jedou zadarmo. Neni potom objednavatel dopravy (kraj, MD) klaman deklarovanou vytizenosti trate?
Petr Žaluda
Režijních jízdenek je cca 175 tisíc. Pravidla přidělování režijních jízdenek vyhlašuje Ministerstvo dopravy.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Žaludo. 1) Neplánujete omladit vozový park na nočních spojích? Tím nemyslím přímo humanizaci starých koženek. 2) Další Pendolina už opravdu nebudou? Myslím, že až na nedostatek místa pro nohy je to dobrý vlak. 3) Trochu bych se podíval na čištění vozů, někdy mi připadá, že v těch kýblech mají tak 2 deci vody. Děkuji za odpovědi a přeji hezký den. Pepa
Petr Žaluda
Ano. Na našich nočních spojích jezdí 12 lůžkových vozů od společnosti Siemens. Jsou to špičkové vozy, které mají snad jen německé DB. Další vozy prošly modernizací. V mezistátních spojích se ale objevují i vozy zahraničních dopravců, s nimiž se snažíme vyjednat, aby nasazovali své nejkvalitnější vozy. Pendolina nakupovat nebudeme. Zásadní změnu v kvalitě cestování ale přinesou jednotky Viaggio Comfort (Railjet), kterých dostaneme celkem 16. O čistotě jsme již hovořili. Je to určitě naše priorita.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, budete od prosince jezdit s Pendolinem do Havířova? Děkuji
Petr Žaluda
Ano, ale půjde o jeden pár spojů týdně. Děkuji za všechny Vaše dotazy. S přátelským pozdravem Petr Žaluda
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru