Ministerstvu obrany se podařilo vyjednat prodloužení záruky na dopravní letouny CASA o půl roku. V debatním pořadu televize Prima to řekl ministr obrany Alexandr Vondra (ODS).

Nákup čtyř dopravních letounů CASA C-295 bývá označován za předražený, ministerstvo obrany je pořídilo bez výběrového řízení. Letouny navíc nesplňovaly požadavky na dostatečnou ochranu a dosud neprošly uživatelskými zkouškami.

Podle Vondry ministerstvo jednalo o prodloužení záruky přímo s výrobcem, a ne s firmou Omnipol, která nákup zprostředkovala a se kterou má ministerstvo smlouvu.

Vondra věří, že se podaří nedostatky odstranit a že česká armáda bude letouny plně využívat. V současnosti nemohou stroje létat do Afghánistánu, kde hrozí útoky naváděnými raketovými střelami.

Podle stínového ministra obrany Jana Hamáčka (ČSSD) měla armáda smlouvu na dodávku letounů vypovědět. Vondra ale označil vypovězení smlouvy za krajní řešení.

"Přistoupíme k tomu pouze tehdy, pokud budeme vědět, že to nepřinese více škody než užitku," uvedl v debatě Vondra. Podle informací deníku E15 je vypovězení téměř nereálné.

Kvůli závadám na systému pasivní ochrany letounu uplatňuje ministerstvo obrany od srpna sankce vůči společnosti Omnipol. Za každý započatý den prodlení v dodávce bude obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun.

Bez výběrového řízení

Nákup čtyř dopravních letadel za 132 milionů eur (tedy kolem 3,5 miliardy korun) byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu.

ČR tehdy podle Evropské komise údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce rozhodla bez výběrového řízení. Vládu k tomu údajně vedla snaha pomoci prosadit na zahraničních trzích dosud neprodané české bitevníky L-159 z Aera Vodochody; odebrání několika z nich bylo součástí smlouvy.

V porovnání s dodávkami do některých jiných států stály letouny CASA českou armádu dvojnásobně více.

Související