Na železnici se objevila konkurence a šéfovi Českých drah Petru Žaludovi rázem přibyly starosti. Jak ustát souboj s RegioJetem, který nabízí lepší služby za srovnatelné ceny? Dráhy chtějí bojovat postupným zlepšováním služeb i snahou nikdy nebýt dražší.

"Když jede jeho vlak ve stejný čas jako naše EC/IC a jeho ceny jsou nižší, tak k němu zákazníci půjdou. Ale když budou ceny srovnatelné, tak nemyslím, že by tam měl být nějaký zásadní odliv," říká Žaluda v exkluzivním rozhovoru a akční ceny považuje za srovnání podmínek s konkurencí.

HN: Z pohledu zákazníka se železnice zlepšila. Ve žlutých vlacích má více místa, lepší servis, ne?

To ano. Z pohledu zákazníka. Taky bych mohl mít ve vagoně jen pět míst a lidi budou moc spokojení. Ale my pak budeme ztrátoví a pan Jančura bude řvát, že proděláváme. Mně to přijde vtipné. Když někdo říká, jak bude lepší a modernější. A pak opraví dvacetileté vlaky, což vždycky kritizoval u nás a říkal, že on bude mít nové. Před osmi lety tu byl také jeden takový podnikatel, všichni ho strašně milovali, byl největší, a po osmi letech zůstaly dluhy.

HN: Myslíte pana Fischera?

No ano. Když firma zkrachuje, tak se ukáže, že nepodnikala asi úplně logicky. Pan Jančura říká, že nepodniká pro zisk, ale pro potěšení z toho, že půjde proti nám. On by chtěl být monopolista stejně jako my, jen se to bojí říct. Že má lepší vlaky? Je jeho vlak lepší než Railjet? Lepší než pendolino?

HN: Proč myslíte, že by na tom nemohl vydělat?

Má vlak, který má menší kapacitu, stejnou lokomotivu, my máme jednu, on má dvě, má víc lidí, protože má někoho v každém vagoně, stejné vagony a tvrdí, jak mu to super vydělává. A když my zlevníme na jeho ceny, tak tvrdí, že proděláváme. Přitom dotuje občerstvení. Říká, jak má vlaky vyprodané, a když mu nastoupí dalších dvacet lidí, tak se pohodlně vejdou. Já taky můžu z našich osmi vagonů udělat čtyři a tvrdit, jak je mám obsazené. Nevím ale, v čem má nižší náklady.

HN: Mluví se o miliardě, která se ztrácí tady na ředitelství, to jste neslyšel?

Tady se žádná miliarda neztrácí. České dráhy dělají svou práci, zefektivňují, zlepšují. Je pravda, že to nejde ze dne na den. To je pak samozřejmě mediálně zajímavé, když přichází soukromník, který válčí s ČD a jezdí se třemi vlaky po čtyřech vagonech a tvrdí, že už je schopný odjezdit úplně všechno. Samozřejmě, že je to pro nás výzva, ale tvrdit, že on dělá všechno dobře a my děláme všechno špatně, to přece nejde.

HN: Teď ale konkurence přiměla České dráhy zlevnit a zlepšit služby.

Já neříkám, že konkurence není dobrá. Slyšíte mě, že bych něco říkal o panu Novotném (šéf Leo Expressu, pozn. red.)? Pan Jančura začal útočit, co my kupujeme za vlaky. Já mu taky neříkám, že si má koupit nové mašiny, které nasliboval, já mu neříkám, jestli má jezdit s dvěma lokomotivami.

HN: Ty lokomotivy zajíždí v testovacím provozu...

Má je po opravě, a tak je testuje a čím budou starší, tím budou spolehlivější. Já mám teorii, že nejsou úplně spolehlivé, anebo je třeba nechce obracet. Zaostalé dráhy na to mají řídící vůz a on, protože je moderní, má dvě lokomotivy. Až mu jedna klekne, tak mu druhá zatlačí. Asi je levnější jet z Havířova se dvěma lokomotivami než tu zaplatit lidi, kteří mu je na nádraží přetáhnou. My si to děláme sami a on si to taky musí dělat sám. Co je to za fámy, že mu nechceme poskytovat služby? Máme mu dělat údržbu, opravy, mytí a on pak bude říkat, jak je levnější?

HN: A když vám zaplatí?

Naši lidé mají dost své práce. On opravuje Asianě autobusy a půjčuje jim řidiče? Naši lidi se neflákají a nešťourají se v nose, logicky bychom museli najmout další lidi. Kritizuje nás, že jsme přezaměstnaní, a pak chce, abychom dělali ještě pro ně. Navíc pořád řeší naše Railjety. Co je mu po tom? Takové vlaky by taky chtěl, jenže je nemá a mluví o nich už pět let. A teď tu budou. Pro něj je to velký problém. Zavolejte si do Stadleru, jakou tam mají zkušenost s panem Jančurou, když si dva roky domlouval ty svoje HighJety. Já vám ukážu esemesku, kterou jsem od něj dostal.

HN: Vy si takhle píšete?

Asi měl nějakou potřebu mi napsat. Některé citáty: "Tisíce lidí namotivuju... neposkytujete služby... vezmu vám z tržeb miliardy a miliardy, s tím nic neuděláte, to je prostě holý fakt... Railjety budou černá můra jako pendolino... celou kariéru politickou... vůbec nemáte páru, kdo za námi stojí, ale brzy se to dozvíte." Asi mu to ekonomicky nevychází, když musí takto vyhrožovat. To, co dělá, není seriózní. Co se má co starat o to, že mám jít do ČEZ a že mě něco politicky poškodí? On by měl být spokojený, že mu ten vlak vyjel a že si může říkat, jak je lepší než dráhy. Kdyby to tak bylo, tak mi vůbec nepíše a není tak vynervovaný.

HN: Ale teď přece každý vidí, že železnici posunul kupředu.

Za mě se služby drah neustále zlepšují. To, že nemůžu mít na všech sedmi tisících vlacích všechno ze dne na den jako na třech, to je přece absolutně logické. Dráhy byly dvacet nebo třicet let podfinancovaná, přezaměstnaná firma, to nejde udělat rychle. Jasně, že to není tak vidět, jako když nasadíte tři vlaky.

HN: A proč jste vlastně zlevňovali? To jste tak cítili, jak vám přetahuje zákazníky?

Ale vždyť to je 150 lidí. To nikdo necítí. Pendolino je pořád plné.

HN: 150 lidí, třikrát tam, třikrát zpátky, to je aspoň čtvrt milionu denně, ne?

No jasně, že je. Ale když budou ceny srovnatelné, tak nemyslím, že by tam měl být nějaký zásadní odliv. To je jeho teorie. Jasně, že když tam bude strkat jídlo skoro zadarmo, tak si to lidi půjdou vyzkoušet.

HN: Co když cestující zjistí, že žluté vlaky mají lepší servis a budou ochotní připlácet?

No vidíte! To já právě považuju za zneužívání postavení. Když jezdíte s nízkou cenou, a pak ji zvednete. To my neděláme, abychom někde jezdili s nízkou cenou, a když už tam nikdo nebude, tak ji zvedneme.

HN: Ale přece kdybyste vy chtěli dobýt slovenský trh, tak tam také půjdete s nižší cenou, ne?

Ano, ale musíte nabídnout cenu, která je dlouhodobě udržitelná.

HN: RegioJet nyní jedná s Deutsche Bahn o zajištění dopravy mezi Hamburkem a Prahou, nemůže to ohrozit váš projekt s Railjety?

Budou tam jezdit České dráhy. Railjety jsou jediné soupravy, které trase budou vyhovovat. Nebudou to třicet let staré lokomotivy, které mezi sebou táhnou čtyři staré vagony. Představa, že pan Jančura jezdí do Hamburku s tím svým cirkusem, je docela srandovní. Proč vlastně dostal bez výběrového řízení tu trať na Slovensku? Proč nás za to kritizuje, když se tam stalo to samé?

HN: A vy byste se přihlásili, kdyby Slováci udělali tendr?

To si pište. Neozýváme se, protože bychom nedělali nic jiného.

HN: Třeba o vašem zájmu Slováci nevěděli, ale v Česku přece RegioJet také podal nabídky a ministerstvo i kraje je ignorovaly.

Nepodali nabídky. Napsali na kus papíru, že chtějí jezdit.

HN: Ty nabídky jsem viděl. Nebyl to kus papíru. Co jste nabídli navíc?

Naše nabídka byla podložená tím, že ty vlaky tady jsou a ti zaměstnanci tady jsou.

HN: Nemůže mít v garáži nové vlaky a zaměstnance a čekat, ne?

Po pěti letech se mu podařilo zprovoznit tři soupravy. On by jich ale potřeboval stovky.

NEJNIŽŠÍ NÁKLADY
Je jasné, že bychom měli mít nejnižší náklady, když režii rozpouštíme na sedm tisíc vlaků, říká šéf ČD Žaluda.
FOTO: ČTK

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru