Maloobchodní tržby bez očištění se v Česku v srpnu meziročně přehouply do růstu 2,3 procenta po červencovém poklesu o 1,7 procenta. K růstu přispěl zejména prodej motorových vozidel a vyšší počet pracovních dní. Uvedl to ve čtvrtek Český statistický úřad.

"Po očištění o sezonní vlivy a pracovní dny tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu vzrostly v srpnu reálně meziměsíčně o desetinu procenta a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních dní o půl procenta," uvedl ČSÚ.

Podle Miroslava Frayera z Komerční banky by celkově letošní rok neměl přinést výraznější zlepšení ve srovnání s rokem 2010. Po loňském růstu o 1,2 procenta letos očekává pro letošek zvýšení prodejů o 1,5 procenta.

"Nejistota ohledně budoucího vývoje je vysoká, když dochází k postupnému ekonomickému ochlazování ve světě, což by mělo mít i nepříznivý dopad na trh práce," míní Frayer. Útratám domácností podle něj nenahrávají ani rozpočtové škrty, které se negativně dotýkají jejich příjmů. Spotřebu domácností nepodporují ani úrokové sazby ze spotřebitelských úvěrů, které stále zůstávají na vysokých úrovních, dodal.

Meziroční růst tržeb bez očištění byl podle statistiků ovlivněn zejména růstem tržeb v motoristickém segmentu, jehož příspěvek představoval 1,9 procentního bodu, a také vyšším počtem pracovních dní. Letošní srpen měl oproti loňskému o jeden pracovní den více.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,1 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny o 3,3 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 6,5 procenta, v tom za prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, o sedm procent a za opravy o 4,2 procenta.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot vzrostly neočištěné tržby meziročně o 0,6 procenta, v tom za nepotravinářské zboží o 1,4 procenta a pohonné hmoty o 0,9 procenta, za potraviny naopak klesly o 0,7 procenta. Tržby za pohonné hmoty se zvýšily poprvé od dubna 2010, uvedli statistici.

Roste prodej přes internet

Nejrychleji rostl prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 9,9 procenta a prodej počítačového a komunikačního zařízení o 8,5 procenta. K celkovému růstu přispěl i maloobchod s výrobky pro domácnost, který stoupl o 2,5 procenta. Prodej farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží se zvýšil o procento a výrobků pro kulturu a rekreaci o 0,7 procenta.

Naopak přetrvával pokles prodeje ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách potravin, a to o 0,8 procenta, respektive o 0,6 procenta. Prodej zboží v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se snížil o 1,8 procenta. Poprvé po 15 měsících nepřetržitého růstu klesly tržby ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi, a to o 0,8 procenta, uvedl ČSÚ.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku činil 102,6 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Tento vývoj se promítl do celkového růstu cen v prodejnách s převahou potravin o 4,5 procenta. Nejvíce, o 11,7 procenta, se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, ceny výrobků pro domácnost klesly o 2,1 procenta a ceny textilu a obuvi o 1,9 procenta.