Diváci, kterých k pražskému letišti dorazily tisícovky, mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště.

Airbus A380 má rozpětí křídel téměř 80 metrů, dlouhý je 73 metrů. Poprvé se měl v Česku ukázat již letos v červnu, tehdy ale z jeho příletu z technických důvodů sešlo. Na pražském letišti je nyní nejběžnějším letounem Airbus A320. Tento letoun má rozpětí křídel 34 metrů, délku trupu 37,5 metru a pojme 180 cestujících.

Pilot největší dopravního letadla předvedl nad Ruzyní efektní průlet
a 380 foto

Do Prahy míří i další obří stroje

Přílet stroje A380 odstartuje příchod velkých letadel do Česka. Pražské ruzyňské letiště kvůli tomu zvyšuje své odbavovací kapacity a v budoucnu bude schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300.

 

Letiště kvůli přijímání obřích letounů nechalo zmodernizovat nástupní tunely celkem u tří letadlových stání za zhruba 177 milionů korun. Jednoduché nástupní mosty letiště rozšíří na dvojité, což umožní odbavovat výrazně větší letadla s rozpětím křídel do 65 metrů. Výstavba nových tubusů s pracovištěm letištní kontroly a další nezbytnou infrastrukturou by podle letiště měla být dokončena do února příštího roku.

Letoun je na nebi poměrně novinkou. Oficiálně byl projekt pod označením A380 představen koncem roku 2000. V lednu 2005 se letoun předvedl veřejnosti a o čtvrt roku později v Toulouse poprvé vzlétl. Do služby se ale kvůli problémům s elektroinstalací poprvé dostal až v říjnu 2007.

Srovnání 4 největších letadel světa

Porovnání čtyř největších letadel světa.

Technické detaily o největším letounu světa


Rozměry: délka 72,7 metru, rozpětí křídel 79,8 metru, výška 24,5 metru; dolní patro má na délku 49,9 metru, horní je o pět metrů kratší

Výkony: dolet 15.400 kilometrů, cestovní rychlost 945 kilometrů za hodinu (Mach 0,89), nejvyšší rychlost 1020 kilometrů za hodinu (Mach 0,96); nejvyšší vzletová hmotnost 569 tun

Kapacita: při nejčastěji používaném uspořádání kabiny ve třech třídách 525 míst; ve dvou třídách by to bylo 644 míst a v případě, že by letoun měl jen jedinou turistickou třídu, uvezl by 853 lidí

Uživatelé: Singapore Airlines (od října 2007), Emirates (od srpna 2008), Quantas (od října 2008), Air France (od listopadu 2009), Lufthansa (od června 2010), Korean Air (od června 2011)

Historie: první studie o vysokokapacitním letounu z dílny evropského Airbusu se datují do začátku 90. let, konstrukční práce na stroji, značeném zpočátku A3XX, začaly v červnu 1994; oficiálně byl projekt pod označením A380 představen koncem roku 2000; v lednu 2005 se letoun předvedl veřejnosti a o čtvrt roku později v Toulouse poprvé vzlétl; do služby se ale kvůli problémům s elektroinstalací poprvé dostal až v říjnu 2007

Letoun, kterého létá na linkách přes pět desítek exemplářů, zatím neměl žádnou nehodu se smrtelnými následky. Nejvážnější incident se stal loni v listopadu, když se stroji společnosti Quantas za letu roztrhl motor, posádka se ale dokázala vrátit na letiště v Singapuru. Následně ale musel výrobce pohonné jednotky, firma Rolls-Royce, provést úpravy na dalších letounech s jejími motory.

Výroba Airbusu A380 je logistický oříšek, jednotlivé díly se totiž vyrábějí v Německu, Velké Británii, Španělsku a Francii, kde se v Toulouse také stroj kompletuje.