Státní distributor pohonných hmot Čepro hledá dodavatele paliv pro příští rok. Podruhé ve své historii tak činí formou výběrových řízení.

A rozhodně nejde o malé peníze. Hodnota největší zakázky na dodávku více než dvou miliard litrů pohonných hmot prostřednictvím produktovodů (většinou podzemních rour, propojených až do Bratislavy) je 25 miliard korun.

Další více než miliarda litrů benzinu, nafty i leteckého petroleje v hodnotě 15 miliard korun má putovat po železnici. Spolu s nejmenším tendrem na dodávky automobilovými cisternami je celková hodnota trojice zakázek 40,68 miliardy korun.

"Začali jsme s tendry na dodávku paliv už loni. Jsme asi jednou z mála firem, které vypisují soutěž na komodity, které se obchodují na burze," komentuje postup Čepra jeho obchodní ředitel Jan Duspěva.

Loni sedm zájemců

Čepro paliva skladuje, ale také s nimi dál obchoduje, prodává dalším obchodníkům a pumpařům. Včetně vlastní sítě necelých 200 pump EuroOil. Kromě toho také skladuje státní hmotné rezervy ropných paliv. Loni vykázala při tržbách 44 miliard korun rekordní zisk necelé miliardy.

Uvedené zakázky zhruba odpovídá třetinovému podílu Čepra na velkoobchodním trhu v Česku. Zájemci mají čas na podání nabídek do konce října.

Přitom ještě do loňska se ale tato státem plně ovládaná firma do velkých tendrů nepouštěla a neřídila se zákonem o veřejných zakázkách. Váhala ještě i začátkem minulého roku, argumentovala tím, že poskytuje služby ve veřejném zájmu a není jasné, zda se na ni zákon vztahuje.

Zadávání rozsáhlých zakázek bez výběrového řízení tehdy kritizovaly nejen nevládní organizace, ale i antimonopolní úřad a nakonec i ministerstvo financí, které v Čepru vykonává akcionářskou správu. "Členové dozorčí rady dostali pokyny, aby důkladně vše prošetřili a zjistili, proč firma okamžitě nezačala postupovat podle zákona," vyjádřil se loni v lednu mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Čepro si v téhle souvislosti nechalo udělat právní posudky. "Jedna (právnická společnost) řekla: Je to na hraně. Druhá: Měli byste...," vyjádřil se loni pro HN šéf Čepra Jiří Borovec. Teď už ale jím řízená firma vypisuje výběrová řízení i na takové položky, jako je třeba pořízení strojní vrtačky.

Loňských tendrů na dodávky pohonných hmot - produktovody, vlakem i po silnici, které byly rozsahem jen o málo menší než ty letošní, se zúčastnilo sedm zájemců. Vítězi byli podle Duspěvy nejčastěji vlastníci rafinerií - firmy Unipetrol, ENI - Agip nebo Slovnaft, jehož bratislavská rafinerie je také napojena na síť produktovodů Čepra.

Když je víc zájemců

Nejasnosti ohledně výběrových řízení řeší i některé další státem či samosprávou řízené firmy, pochyby se tak objevily u zakázek pro armádu, nemocnice, stavbu dálnic nebo pražských tramvajenek Opencard.

Vyhlášenými se v téhle souvislosti staly zejména Lesy České republiky při zadávání neprůhledných a zpochybňovaných lesnických tendrů na práce od pěstební činnosti po těžbu dřeva. Podle nového systému, připraveného ministerstvem zemědělství, má být výběr dodavatelů efektivnější a pro stát finančně výhodnější. Podnik teď rozjel za dohledu organizace Transparency International tendry na pět let na lesnické práce za více než 7,5 miliardy korun.

Už před pěti lety česká pobočka Transparency International, která se zabývá korupcí, spočítala, že jen za jediný rok může stát vinou neprůhlednosti a neefektivitě svých zakázek ztratit ročně asi 32 miliard korun. Podle některých odborníků na veřejné zakázky, například Jana Pavla z pražské VŠE, je dokázané, že když se do soutěže pustí konkurence, klesne cena v průměru až o 10 procent.