České dráhy uzavřely smlouvu se Siemensem o nákupu 16 rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard korun. Zatím chybí podpis rakouských drah ÖBB, které původně vlaky objednaly.

Rakouské dráhy podepíšou pravděpodobně v pátek, kdy končí časově omezená nabídka Siemensu. Informaci serveru lidovky.cz dnes ČTK potvrdil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Uzavření smlouvy bude oficiálně oznámeno, až budou podepsáni všichni účastníci, dodal.

Marný boj Škody Transportation

Firma Škoda Transportation nákup vlaků bez tendru zpochybnila. Chtěla, aby se ve věci uskutečnila řádná soutěž. "Jsme stále přesvědčeni, že jsme schopni nabídnout alternativní a levnější variantu k Railjetům, a proto stále považujeme za chybu, že na zakázku v takové hodnotě nebylo vypsáno řádné výběrové řízení," řekla dnes ČTK mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Oponenti Škodovky nicméně argumentovali, že její námitka je neopodstatněná, jelikož plzeňský výrobce momentálně není schopen nabídnout drahám alternativní produkt.

Škoda proto napadla nákup u antimonopolního úřadu, který ale správní řízební zastavil, proti čemuž se Škoda odvolala. ČD však mohou uzavřít smlouvu i v případě odvolání Škodovky, neboť ÚOHS zrušil přeběžné opatření, kterým byl podpis smlouvy zakázán.

Škoda Transportation se proti tomu minulý týden odvolala, ale tím může dosáhnout už jenom náhradu domnělé finanční újmy.  Samo odvolání ale podepsání kontraktu nemůže zabránit.

Jak již dříve upozornil týdeník Ekonom, správní řízení vyvolané Škodou Transportation může probíhat i po podepsání kontraktu. Škodovka se ale může domáhat už jen náhrady škod, pokud jí nějaké skutečně vzniky. Základní problém, kvůli němuž byla z této zakázky vyšachována, totiž spočívá v tom, že v tuto chvíli není schopna dodat alternativní vlaky, které by mohly konkurovat soupravám Railjet od Siemense.

Nové vlaky pojedou do Rakouska a Německa

České dráhy při koupi využijí opci rakouských drah, které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků, a některé z nich nebudou potřebovat. České dráhy nabídku považují za výjimečně výhodnou, a proto na ni nevypsaly standardní výběrové řízení.

Dráhy plánují nové vozy nasadit na mezinárodních rychlících směřujících do Rakouska a Německa. Kvůli použití vozů na zahraničních železnicích požadovaly dráhy vozidla schopná jet rychlostí alespoň 230 kilometrů v hodině.