Vladimír Jurka už čtyři měsíce pravidelně využívá železniční spojení mezi Prahou a Olomoucí. Do vlaku na této trati nastupuje týden co týden. Až dosud využíval především pendolina a mezinárodního expresu Českých drah. V pondělí to změnil. Ze zvědavosti vyzkoušel premiérový žlutý vlak společnosti RegioJet Radima Jančury.

A převládla spokojenost, přestože vlak dojel do hanácké metropole s pětiminutovým zpožděním. "S takovou prodlevou jsme koneckonců také z Prahy odjížděli," podotkl Jurka.

A tady jsou jeho konkrétní postřehy:

Jízdenku na první spoj Jančurova žlutého vlaku jsem koupil přes internet. Nejenže byla o dvě stovky levnější než jízdenka s místenkou do pendolina, ale je možné ji do patnácti minut před odjezdem vlaku bez ztráty stornovat. To se mi pro případ, že bych se zdržel, docela hodí.

Nepopírám, že hlavním důvodem, proč jet RegioJetem, byla zvědavost. Během posledních tří měsíců jsem zažil cestování ve vagonech Českých drah před i po nástupu stevardek, a tak jsem přirozeně zvědavý, co mne čeká "u Jančury."

Odsuzovat cestování s Českými dráhami – alespoň co se trasy Praha–Olomouc v pendolinu či mezinárodních rychlících týká – nemohu. Nikdy jsem se nesetkal, že by vagony I. tříd byly špinavé, na toaletách netekla voda a průvodčí na mne byli protivní. Skřípění brzd ani klapot kolejí v nich neuslyšíte. Největší potíže byly pouze s klimatizací a s telefonním spojením.

I to byl jeden z důvodů, proč jsem dnes vsadil na Jančuru. V I. třídě pendolina i v mezinárodních rychlících je sice elektrická zásuvka, spoléhat na internetové a telefonní připojení ale nelze. Pokud vím, wi-fi ve vagonech Českých drah zavedená není a telefonovat se dá vlastně jen ve stanicích. Po většinu cesty je tedy telefonní a internetová síť nedostupná.

Levné občerstvení a káva zdarma

Dnešní odjezd z Libně se konal s pětiminutovým zpožděním, vlak je obsazen asi z 80 procent. Vagon je čistý a komfortní, kupátkového typu s kvalitním podvozkem zaručujícím minimální hluk. Na občasný boj s klimatizací, případně s její obsluhou už jsem si zvykl i u ČD, že když je venku horko, ve vagoně zima a naopak.

Chtěl jsem dort. Neměli

Na rozdíl od minulých týdnů jsem si dnes do vlaku nezabalil svačinu. Předpokládal jsem, že "něco seženu". Za kafe v jídelním voze Českých drah platím 35 korun, teplá gulášovka mě stála stovku. Dnešní nabídka občerstvení je příjemná a levná, bohužel zatím z menu nejsou k dispozici dorty, které jsem chtěl.

Káva je pro cestující zdarma i opakovaně. Bohužel jeden kávovar vypadl, stevardky situaci řeší, snad kafe ještě do Olomouce stihnu. Šunkový croissant byl chutný.

O noviny je také postaráno. Jestliže ČD nabízejí deníky Blesk a Mladá fronta DNES, v RegioJetu zdarma rozdávají Lidové noviny a taktéž Mladou frontu.

Lepší signál na mobilu

Ve vagonu RegioJetu internet funguje s občasnými výpadky. Signál mobilů je lepší než ve vozech ČD.

Nakonec přišel vedoucí, že klimatizace je v našem kupé vadná a že je volno v zadní části vlaku, že nám pomůže přemístit se. Zadní vagon je otevřený se stolečky a příjemný. Takže i u RegioJetu je dobré vědět, z jakých vagonů je vlak sestaven a koupit si místenku do správného místa.

Žluté vlaky vyrážejí na české tratě. V každém vagonu stevardka a čerstvé potraviny
Radim Jančura