Všechny cesty vedou do Říma, jen tahle zřejmě někam do Tirany. Jízdou po čtyřicetileté dálnici D1 se i ten nejluxusnější vůz mění v kostitřas. Uvolněné panely ničí autům podvozky a řidičům nervovou soustavu.

"V rámci Evropy to asi nemá obdoby. Snad dálnice od švýcarských hranic směrem na Milán vypadala podobně, když jsem tam jel naposledy. Ale pokud mám od kolegů dobré zprávy, tak už to Italové opravují," srovnává Jiří Čihák, který evropské dálnice už několik let brázdí v kamionu.

Stav páteřní české a středoevropské komunikace mezi Prahou a Brnem nenechává chladnými ani přední české byznysmeny, kteří ho v lepším případě označují za havarijní, v horším - jako třeba majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš - za ostudu země.

"Stále na ní skáčete," lapidárně popisuje své zkušenosti sportovní manažer Miroslav Černošek, pro něhož se D1 stala druhým domovem. Za svým byznysem totiž pendluje mezi Prostějovem a Prahou.

I on marně čeká na renovaci. Uvítal by, kdyby se v jejím rámci čtyřproudá komunikace změnila na šestiproudou, tak jako už byl v minulosti přestavěn úsek z Prahy do Mirošovic.

Toho se ale Černošek patrně jen tak nedočká. Bude rád, když se za nějakých deset let sveze po opraveném a mírně rozšířeném čtyřpruhu. Jediné pozitivum může spatřovat v tom, že se s rekonstrukcí má začít příští rok na jaře. Konečně.

Pět připravených úseků

"Je reálné, aby v první polovině příštího roku stavební práce započaly," říká Luděk Sosna, ředitel odboru strategie z ministerstva dopravy.

"I já bych si to přál," doplňuje Jiří Švorc, který byl doposud šéfem Ředitelství silnic a dálnic. Po roce ve funkci ale rezignoval a nyní se má stát koordinátorem oprav a vládním zmocněncem právě pro D1.

Všechny plány mají podle Švorce několik omezujících podmínek.

Třeba to, zda se podaří včas získat stavební povolení. Zatím nebyla ani vybrána inženýrská organizace, která by to pro stát měla zajistit. Přes zimu by navíc měly být pro jednotlivé úseky v tendrech vybráni zhotovitelé (stavební firmy). Zatím není hotova ani zadávací dokumentace.

Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a Státní fond dopravní infrastruktury mají v tuto chvíli připraveno k modernizaci pět úseků, každý o délce pět až deset kilometrů (celkem 40 kilometrů). Jde o dálniční segmenty ohraničené mimoúrovňovými křižovatkami Šternov-Psáře, Loket -Hořice, Větrný Jeníkov-Jihlava, Lhotka -Velká Bíteš a Velká Bíteš-Devět křížů.

Podle Sosny z ministerstva dopravy se jedná o úseky, u nichž se oprava jeví jako nejnaléhavější, přičemž zároveň mají k stavebnímu povolení nejblíže.

"V ideálním případě by se příští rok mohlo začít se všemi pěti," říká. Sám přitom odhaduje, že jako první by mohl být modernizován úsek Větrný Jeníkov-Jihlava.

Rekonstruovat se nemá jen samotná dálnice, ale i několik dálničních mostů. Jako první to čeká starý most přes údolí potoka Šmejkalka u Senohrab, který pamatuje ještě protektorát. Dnes je v havarijním stavu a v rámci modernizace se počítá s výstavbou de facto zcela nového mostního objektu, a to za provozu.

Podle Švorce by se na D1 mělo stavět ve dne v noci, pokud to dramaticky nezvedne náklady. To se týká celé dálnice. Každý jednotlivý úsek má být rekonstruován tak, že nejdříve se opraví a rozšíří jedna polovina autostrády, poté bude doprava převedena a začne se s rekonstrukcí druhé poloviny.

Na každé polovině dojde k rozšíření vozovky o 75 centimetrů, což je základní princip této modernizace. To má umožnit při všech budoucích opravách a různých krizových situacích na této půlce provizorně vybudovat 2+2 pruhy, nikoli 2+1, jak se to dělá dnes.

Více v týdeníku EKONOM.