Automobilový trh v Evropě v srpnu svižným tempem rostl, počet registrací nových aut se zvýšil o 7,8 procenta a činil 787.500 vozů. Oznámil to německý svaz automobilového průmyslu (VDA).

Rostly všechny hlavní evropské trhy a souhrnný měsíční růst byl první po více než roce. V samotné Evropské unii růst podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) činil 7,7 procenta.

"I kdyby se nebralo v úvahu Německo, počet registrací by byl o čtyři procenta vyšší než před rokem," píše se ve zprávě VDA. Právě Německo totiž zaznamenalo explozivní růst; prodej aut se tam během srpna zvýšil zhruba o 18 procent.

Od začátku roku se ale růst prodeje aut ještě neprojevuje. Za prvních osm měsíců roku je počet registrací nižší o 1,1 procenta a činí 9,19 milionu aut. Data VDA berou v úvahu země Evropské unie i Evropské sdružení volného obchodu (EFTA).

Podle analytika KPMG Jana Linharta byly srpnové výsledky po červnovém a červencovém poklesu prodejů příjemným překvapením.

"Meziroční růst o 7,7 procenta je vyšší, než jsme předpokládali. Na druhou stranu je však nutné konstatovat, že srpen je obecně slabší měsíc. Vyhlídky evropského automobilového trhu na letošní rok nejsou tedy příznivé, pravděpodobně se dočkáme poklesu v řádu jednotek procent. Vše bude záležet na tom, zda Německo udrží silný růst, na což s ohledem na vývoj německé ekonomiky nelze spoléhat," uvedl Linhart.

Německé značky zvyšují podíl

Autosalon Frankfurt

Podíl na trhu si podle sdružení ACEA v srpnu upevnily německé značky, a to hlavně díky růstu prodeje na domácím, tedy německém trhu. Volkswagen zvýšil u svých hlavních značek prodej o 19,5 procenta, jeho luxusní značka Audi pak zvýšila počet registrací o 17 procent. Mercedes-Benz ze skupiny Daimler v srpnu zvýšil prodej rovněž o 17 procent, nárůst prodeje vozů BMW dosáhl 31 procent, hlavně díky novým modelům jako je X3.

Zhruba na stejné úrovni z hlediska tržního podílu v srpnu zůstal Opel, dobře si vedly i korejské značky Hyundai a Kia. Nedařilo se ale japonským automobilkám: Toyotě klesl prodej o 8,5 procenta, Hondě asi o 20 procent a Mazdě o 27 procent. Spadl i prodej značky Fiat.

V Česku se v srpnu prodalo 14.105 aut, což je o 17 procent víc, než loni. Od začátku roku prodej stoupl o dvě procenta na víc než 114.500 vozů.