Všechny cesty vedou do Říma, jen tahle zřejmě někam do Tirany. Jízdou po čtyřicetileté dálnici D1 se i ten nejluxusnější vůz mění v kostitřas. Uvolněné panely ničí autům podvozky a řidičům nervovou soustavu.

»V rámci Evropy to asi nemá obdoby. Snad dálnice od švýcarských hranic směrem na Milán vypadala podobně, když jsem tam jel naposledy. Ale pokud mám od kolegů dobré zprávy, tak už to Italové opravují,« srovnává Jiří Čihák, který evropské dálnice už několik let brázdí v kamionu.

Stav páteřní české a středoevropské komunikace mezi Prahou a Brnem nenechává chladnými ani přední české byznysmeny, kteří ho v lepším případě označují za havarijní, v horším – jako třeba majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš – za ostudu země.

»Stále na ní skáčete,« lapidárně popisuje své  zkušenosti sportovní manažer Miroslav Černošek, pro něhož se D1 stala druhým domovem. Za svým byznysem totiž pendluje mezi Prostějovem a Prahou. I on marně čeká na renovaci. Uvítal by, kdyby se v jejím rámci čtyřproudá komunikace změnila na šestiproudou, tak jako už byl v minulosti přestavěn úsek z Prahy do Mirošovic.

Toho se ale Černošek patrně jen tak nedočká. Bude rád, když se za nějakých deset let sveze po opraveném a mírně rozšířeném čtyřpruhu. Jediné pozitivum může spatřovat v tom, že se s rekonstrukcí má začít příští rok na jaře. Konečně.

Pět připravených úseků

»Je reálné, aby v první polovině příštího roku stavební práce započaly,« říká Luděk Sosna, ředitel odboru strategie z ministerstva dopravy. »I já bych si to přál,« doplňuje Jiří Švorc, který byl doposud šéfem Ředitelství silnic a dálnic. Po roce ve funkci ale rezignoval a nyní se má stát koordinátorem oprav a vládním zmocněncem právě pro D1.

Všechny plány mají podle Švorce několik omezujících podmínek. Třeba to, zda se podaří včas získat stavební povolení. Zatím nebyla ani vybrána inženýrská organizace, která by to pro stát měla zajistit. Přes zimu by navíc měly být pro jednotlivé úseky v tendrech vybráni zhotovitelé (stavební firmy). Zatím není hotova ani zadávací dokumentace.

Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a Státní fond dopravní infrastruktury mají v tuto chvíli připraveno k modernizaci pět úseků, každý o délce pět až deset kilometrů (celkem 40 kilometrů). Jde o dálniční segmenty ohraničené mimoúrovňovými křižovatkami Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava, Lhotka–Velká Bíteš a Velká Bíteš–Devět křížů.

Podle Sosny z ministerstva dopravy se jedná o úseky, u nichž se oprava jeví jako nejnaléhavější, přičemž zároveň mají k stavebnímu povolení nejblíže. »V ideálním případě by se příští rok mohlo začít se všemi pěti,« říká. Sám přitom odhaduje, že jako první by mohl být modernizován úsek Větrný Jeníkov–Jihlava.

Se všemi pěti úseky se ale téměř jistě nezačne, vzhledem k objemu financí, které má resort dopravy zatím k dispozici. »Reálně to v příštím roce zatím vidím jen na dva až tři úseky,« říká Tomáš Čoček, náměstek ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pověřený jeho řízením.

Až co dá Kalousek

Na D1 mají pro příští rok v SFDI zatím jen 1,46 miliardy korun, což umožňuje zahájit opravu právě jen zmíněných dvou až tří úseků, které budou mít dohromady délku 15 až 20 kilometrů.

Celkově je přitom nezbytně nutné opravit 160 kilometrů D1, což značí, že stavební práce by se tímto tempem táhly zhruba deset let (rozpočet SFDI dokonce uvažuje s 13 lety, od března 2012 do října 2025).

»Technicky by to bylo možné dokončit do roku 2017, ale těžko dnes můžeme něco slibovat, když na to nemáme peníze,« podotýká Čoček.

Přidělená částka 1,46 miliardy korun vychází z poslední vládní verze státního rozpočtu, kde má SFDI na rok 2012 pro všechny stavby přislíbeno »jen« 37 miliard korun. Právě rozpočet fondu se nyní stal hlavním konfliktním bodem ve vládě.

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) by v ideálním případě chtěl dalších 12 miliard, v posledních dnech hovořil o tom, že minimum je 8,8 miliardy. Jinak prý hrozí, že bude řada dopravních staveb zastavena a nebude ani možné vyčerpat peníze z unijního operačního programu Doprava, kde je vyžadováno spolufinancování z národních zdrojů.

Dobeš pohrozil, že když nedostane přidáno, bude odložena například dostavba dálnice D11 do Hradce Králové, výstavba pražského okruhu z Běchovic k D1 či prodloužení D1 z Bohumína k polským hranicím.

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) byl zatím ochoten maximálně přeskupit peníze z jiných kapitol. Doposud kategoricky odmítal prohlubování stanoveného schodku rozpočtu ve výši 105 miliard korun a všem připomínal, že snižování státní »sekery« je zásadní vládní prioritou. Zda se v těchto dnech podaří v kabinetě najít shodu, není jisté, zvláště když vztahy mezi VV a TOP 09 jsou nyní velmi vyhrocené.

Pokud se požadované miliardy nakonec někde najdou, pro dálnici D1 to může přinést navíc několik málo set milionů korun. Znamenalo by to, že se bude moci opravovat o pár kilometrů více, ale rekonstrukční tempo nijak závratně nevzroste.


Jak hodnotí českou dopravní tepnu čeští byznysmeni a podnikatelky? Kdo rekonstrukci dálnice D1 zaplatí - stát, Brusel nebo projekty PPP? Dočtete se v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 15. září, nebo pod odkazem níže:

Související