Oskarový režisér Jan Svěrák je nejznámějším filmařem porevoluční éry. Přesto se obává, že kvůli ilegálnímu stahování filmů nebude ani jeho jméno pro příště stačit k nalákání mecenášů.

Film Kuky se vrací byl prvním, u kterého jste podal žalobu a domáhal se odškodného?

Byl prvním, u kterého jsme to řešili takhle intenzivně. Když jsme v roce 2007 uváděli Vratné lahve, tak stahování filmů z internetu ještě nebylo tak rozšířené. Přesto i tento snímek tehdy načerno vidělo 140 tisíc lidí.

Proč proti serverům jako Share-rapid.cz tak vystupujete?

Má to několik důvodů. První spočívá v tom, že při stahování ilegálních kopií lidé nevidí náš film v nejlepší kvalitě. Hlavním problémem ale je, že provozovatelé těchto serverů na nás parazitují a připravují nás o peníze, které mají jít zpátky producentům.

Většina lidí to ale takhle nebere.

A to právě vnímám jako další velký problém. Lidé dokonce mnohdy ani nevědí, na jakém principu tohle stahování vlastně funguje. Nedávno jsem mluvil s jistým mladíkem, který mi říkal, že viděl můj nový film na internetu. Já se zeptal: »Jak jsi ho viděl? To jsi ho ukradl?« A on překvapeně odpověděl. »Ne, neukradl, já za něj platím. Zaplatil jsem si stovku za jeho stažení.«

Lidé mají zkrátka pocit, že když zaplatí nějakému serveru, tak je vše v pořádku bez ohledu na to, že ten server nemá s vytvořením filmu nic společného.

Co nekontrolované stahování filmů může způsobit do budoucna?

Pokud se situace nezmění, tak to může vést až k likvidaci domácí tvorby, protože bude stále obtížnější shánět peníze na film.

Dnes chcete například natočit film za čtyřicet milionů. Deset, možná třicet procent dostanete jako podporu od státu, zbytek musíte získat od investora. Ten ale bude chtít vložené peníze zpátky. Jenomže v kinech film vydělá jen pět až deset milionů. Za tři miliony se pak ještě prodá do televize, něco dostanete z prodeje DVD, ale pořád jste v minusu. A pokud se film neprodá do zahraničí, tak se nezaplatí. Investor pak do takového projektu příště nepůjde.

Odrazí se to i na kvalitě filmů?

Samozřejmě. Když jste pekař, který peče housku, jež vyjde na tři koruny, tak asi pocítíte, když vám půlku z těch housek někdo ukradne. Takže příště už budete raději jen péci levné housky z nekvalitních surovin.

Budou se tak točit hlavně komedie, protože na ty lidé chodí. A všechny budou samozřejmě ze současnosti, aby tam mohl být product-placement, který je dalším ze zdrojů přísunu peněz. Lidé ho sice nemají rádi, ale budou ho tam mít. Pak si ten film klidně mohou stahovat i zadarmo, protože půjde o jednu reklamu za druhou.

Vladimír Šnídl


Provozovatelé serverů na nás parazitují. Nechávají si peníze, které patří tvůrcům. Foto: František Vlček

Související