Pražský dopravní podnik přepracoval projekt na zavedení turniketů v metru. Podle studie, kterou chce podnik ve čtvrtek předložit dopravnímu výboru pražského zastupitelstva, bude projekt stát 1,49 miliardy korun.

Původně se přitom náklady odhadovaly na 3,5 miliardy korun. Podnik by si ale i při nižších investicích musel na vybudování systému vzít úvěr. Ekonomická návratnost investice se předpokládá v rozmezí čtyř až sedmi let od plného spuštění turniketů.

Roční náklady na provoz turniketů by po jejich spuštění měly přesáhnout 100 milionů korun. Roční příjmy z jízdného by se po spuštění podle studie měly zvýšit minimálně o 335 milionů korun.

Revizoři se přesunou do tramvají a autobusů

Loni podnik na jízdném včetně pokut vybral 4,46 miliardy korun, od hlavního města získal 11,426 miliardy korun, další stovky milionů korun obdržel z evropských fondů na některé investice. Pokud bude město s projektem turniketů souhlasit, začal by se příští rok připravovat. Jeho budování by začalo v roce 2013, spuštění se předpokládá v roce 2015.

Rozdíl mezi původně předpokládanými náklady na projekt a současným propočtem vysvětluje mluvčí podniku Ilona Vysoudilová poklesem cen technologií i stavebních prací. Podnik si ale bude muset půjčit a doufá, že by se město za plánovaný úvěr zaručilo.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) si od turniketů slibuje zvýšení bezpečnosti a tržeb z jízdného. Do metra by se tak nedostali bezdomovci a "problematické osoby", na nulu by v metru klesl počet černých pasažérů. Revizoři by se tak podle Vysoudilové mohli přesunout do autobusů a tramvají.

Mohla by se pak snížit také dotace, kterou město ročně dopravnímu podniku přiděluje. Podle studie, kterou stejně jako u původního projektu vypracovala společnost Deloitte, se počet černých pasažérů v metru pohybuje mezi osmi a 11 procenty. V povrchové dopravě jezdí načerno 11 až 13 procent lidí.

Plánují se i čipové jízdenky

Turnikety by měly být vybudovány ve dvou variantách - v šířce 60 cm pro běžné cestující a 100 cm pro vozíčkáře a rodiče s kočárky. Odbavit by měly 40 lidí za minutu. V případě přeplnění přepravního prostoru nebo výpadku elektrického proudu by se automaticky otevřely.

V turniketech by měly běžně fungovat karty Opencard i SMS jízdenky. Navíc by se místo současných papírových jízdenek prodávaly takzvané bezkontaktní čipové jízdenky. Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

DPP vyhlásil v říjnu 2009 výběrové řízení na zhotovitele turniketů. Tendr byl ale kvůli nedostatku peněz loni pozastaven. Záměr se stal také předmětem předvolební kampaně před loňskými komunálními volbami, proti turniketům vznikla i petice, kterou zorganizovalo sdružení Pražané a Pražanky za MHD. Původně se počítalo s návratností za pět let, někteří opoziční zastupitelé ale tyto propočty zpochybňovali.