Automobilka Volkswagen se chystá odhalit svůj koncept ekologického vozu budoucnosti. Má jít o jednomístný elektromobil s mimořádně nízkou spotřebou a nulovými emisemi. Německý koncern budoucím majitelů těchto vozů také slibuje, že zajistí nabíjení elektrobaterií elektřinou vyráběnou z obnovitelných zdrojů.

V rozhovoru pro deník Financial Times o novém modelu VW hovoří šéf výzkumu automobilky Jürgen Leohold.

"Je to nový koncept automobilové dopravy," říká Leohold. "Je to také o fyzice. Pokud máte auto pro jednu osobou, může být menší, lehčí, s nižší spotřebou."

Leohold dodává, že nový model, který automobilka ukáže v příštích týdnech, má být určen především pro kratší trasy, třeba dojíždění do práce. Většina řidičů dá asi při jízdě na delší vzdálenost přednost většímu vozu. Podrobnosti o maximální rychlosti či dojezdu nechtěl zatím uvést.

Jak by mohl jednomístný Volkswagen vypadat, se podívejte zde.

Co se týče emisí oxidu uhličitého, "záleží na tom, jakou elektřinou nabíjíte baterie", pokud ale jsou nabíjeny z obnovitelných zdrojů, pak nejsou tyto emise žádné, dodal šéf výzkumu.

Obavy o bezpečnost

Auta pro jednoho cestujícího jsou v oboru raritou, když odhlédneme od zvláštních výrobků jako je vozítko Segway, které v řade zemí nesmí na silnice, nebo nechvalně proslulý Sinclair C5, elektrická tříkolka navržená v Británii a uvedená do provozu v roce 1985, která ale propadla kvůli bezpečnostním obavám i dalším důvodům, píší Financial Times.

Skloubit bezpečnost s nízkou hmotností může být oříšek. Studenti z polské univerzity ve Varšavě nedávno ukázali druhou generace své ekologické tříkolky "Kropelka" - česky Kapka - ve které řidič leží. Na litr benzinu urazí údajně až 600 kilometrů. Na polské silnice ale zatím nemůže.

Ekologičtí aktivisté často kritizují výrobce za to, že propagují elektromobily jako vozy bez emisí, i když jsou baterie nabíjeny elektřinou vyráběnou v uhelných či plynových elektrárnách.

Volkswagen, který investuje také do výroby elektrické energie, chce u svých elektráren během deseti let snížit obsah emisí CO2 o 40 %, uvedl Leohold. Budoucím majitelům elektromobilů plánuje zajistit nabíjení z obnovitelných zdrojů v rámci určitého "balíčku" s koupí elektromobilu.

VW kupuje vodní elektrárny

Automobilka nedávno oznámila, že za 120 milionů eur koupí dvě vodní elektrárny v Brazílii a další vodní elektrárnu od rakouské společnosti Verbund. Ta by měla dodávat elektřinu, která pokryje asi 10 % spotřeby elektřiny továren Volkswagenu v Německu.

Volkswagen se chce stát do roku 2018 největší automobilkou světa. Minulý týden firma zveřejnila, že v prvním pololetí prodala 4,75 milionu vozů, čímž se blíží svému cíli předehnat Toyotu a General Motors.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru