Podle železničních odborů je nepřijatelné snižování státních dotací na rychlíkové spoje, zároveň odmítají i krácení dotací krajům na objednávání regionální železniční dopravy.

Pokud se na zasedání tripartity v září sociální partneři nedohodnou na udržení financování v současné výši, zbývá jen poslední řešení, kterým je stávka podobná té ze 16. června. ČTK to řekl předseda největší odborové centrály na železnici, Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Omezení dotace dálkové dopravy pro příští rok ve výši 200 milionů oznámilo ministerstvo dopravy v úterý. Snížení státní dotace krajům o 600 milionů z celkové částky 2,6 miliardy prosazuje ministr financí Miroslav Kalousek. Podle Pejši není rozumné snižovat dotace pro dálkovou železniční dopravu, když počet přepravených cestujících roste.

Žádná úspora pro rozpočet, smrtelná rána pro železnici

Plánované škrty v dotacích na rychlíky a regionální osobní dopravu jsou v řádu stovek milionů, což podle Pejši nepředstavuje pro státní rozpočet příliš významnou úsporu. Pro železnici by však jejich absence mohla vést až k rozpadu celého systému osobní železniční dopravy, varoval Pejša.

Proti snižování dotace krajům se ohradil předseda Asociace krajů Michal Hašek. Podle něj budou s vládou na toto téma jednat zástupci krajů příští pátek.

Podle Haška je memorandum, které s kraji o dotacích do regionální dopravy podepsala vláda Jana Fišera, závazné i pro všechny následující kabinety. Pokud je současná vláda nedodrží a slíbenou výši příspěvků bez souhlasu krajů sníží, budou se kraje bránit soudně.

Stejný názor ohledně platnosti memoranda mají i odboráři, kteří asociaci nabídli spolupráci, oznámil Pejša.

"Já doufám, že by v tomto případě vydal soud předběžné opatření, protože výsledek soudu za tři roky by nikomu z občanů této republiky nebyl nic platný," uvedl Pejša.

Snížení objednávky krajů o zmíněných 600 milionů by podle materiálu Českých drah znamenalo ohrožení zhruba 20 procent regionálních vlaků, dodal odborový předák.