Tuzemský výrobce lokomotiv Škoda Transportation posudkem ČVUT argumentoval při podání podnětu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Antimonopolní úřad poté vydal předběžné opatření, které ČD zakazuje smlouvu o nákupu 16 souprav Railjet za pět miliard korun se společností Siemens uzavřít.

Teď je tento posudek kritizován ze strany odborníků z Centra pro efektivní dopravu.

fakta o sporu

ČD plánují koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun, chtějí při tom využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat.

Škoda Transportation tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. České dráhy ale na výhodnosti nákupu railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

Předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže znemožňuje drahám a Siemensu dodávku 16 railjetů podepsat od minulého týdne. Možnost nákup uskutečnit trvá jen do konce září. ČD podaly proti rozhodnutí úřadu rozklad. Spor ohledně dodávek vlaků pro ČD se ale stupňuje. Společnost Škoda Transportation minulý týden podala další stížnost na postup ČD.

Martin Jacura z Fakulty dopravní ČVUT tvrdí, že ČD nepotřebují 16 souprav s rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Podle něj by stačilo poloviční množství, přičemž zbylé peníze je prý lepší investovat do vozidel s nižší konstrukční rychlostí.

Odborník z ČVUT zároveň upozornil, že tato vozidla jsou konstrukčně pět až šest let stará. "Výběrové řízení, které proběhlo v Rakousku a o kterém se stále hovoří, je také z roku 2005. A hlavně, srovnatelné vozidlo neexistuje," řekl Českému rozhlasu Jacura.

Ředitel CEDOP Petr Šlegr v úterý ale novinářům řekl, že posudek ČVUT obsahuje nepravdivá tvrzení a zamlčuje některé důležité informace. Mezi jeho hlavní vady Šlegr zařadil podhodnocení vývoje modernizace železniční infrastruktury v Rakousku.

Klíčové investice, které vlakům umožní v Rakousku jezdit až 250 kilometrů v hodině, mají být podle něj dokončeny do roku 2025, tedy v první polovině životnosti souprav Railjet. "Některé i v první třetině," podotkl Šlegr.

Špatně odhadnuté tempo modernizace

Tým ČVUT podle Šlegra také špatně odhadl tempo modernizace železnice v ČR a Polsku, takže neobstojí jejich argument, že ČD by stačilo nakoupit poloviční množství rychlých souprav Railjet.

"Stejně tak Poláci modernizují svoji centrální magistrálu, která bude umožňovat rychlost až 250 kilometrů za hodinu. Čili i tam by vlaky Railjet mohly jezdit," upozornil Šlegr.

Posudek ČVUT podle něj odsouvá stavbu nových rychlostních tratí v Česku na roky 2040 a 2050, přitom už v roce 2025 budou některé úseky umožňovat rychlejší jízdu než nyní, takže soupravy Railjet zkrátí jízdní dobu.

"Jedná se o úseky například z Prahy do Berouna nebo z Brna do Přerova a dál na Ostravu. Je to podobné jako říkat, že nemá cenu si pořídit automobil na rychlost 130 kilometrů za hodinu, když není hotová celá dálniční síť," komentoval posudek Šlegr.

"Posudek neobsahuje nepravdivá tvrzení, informace nikterak záměrně nezamlčuje ani tendenčně neupravuje," reagoval na kritiku Jacura. Podle něj zpráva obsahuje všechna podstatná fakta, jejichž absenci CEDOP posudku vytýkal, jako je například zohlednění zvyšování rychlosti na tratích v Rakousku i Polsku. Některé pasáže podle něj CEDOP vytrhla z konceptu.

Potřebuje Česko takové soupravy?

cedop

Centrum pro efektivní dopravu je občanské sdružení, které vzniklo v roce 2009. Mimo jiné pořádá konference a vydává publikace s dopravní tematikou.

Předsedou správní rady centra je Pavel Adámek, dlouholetý pracovník Dopravního podniku hlavního města Prahy a Českých drah, centru šéfuje Petr Šlegr, někdejší náměstek ministra dopravy a předseda řídícího výboru Českých drah.

Sdružení CEDOP autorům posudku rovněž vytklo to, že podhodnocují reálnou potřebu vozidel. "Vedlo by to k tomu, že by dopravce pak neměl žádnou možnost prodlužovat linky a rozšiřovat nabídku svého podnikání," podotkl Šlegr.

Posudek podle něj zároveň ignoruje moderní trend, že vlaky musí využívat maximální rychlost kolejí, aby se co nejvíce využila kapacita trati a zhodnotila investice do její stavby.

Jeden vůz Railjet mohou ČD pořídit za zhruba 43 milionů korun, což je podle Šlegra o několik milionů korun méně než kolik například slovenský železniční dopravce zaplatí za vozy, které jsou konstruovány pouze na rychlost 160 či 200 kilometrů za hodinu.

"Vadí nám, že někdo zpochybňuje nákup nového moderního vlaku jenom tím, že je rychlejší než české koleje. Vlak lze využít i pro vnitrostátní dopravu a to, že může jezdit rychle a ČD s ním tedy budou moci podnikat a vydělávat v zahraničí, je jenom plus," řekl Šlegr. CEDOP své připomínky k posudku zašle vedení ČVUT. "Co si pamatuji, není to první studie, která ze strany Fakulty dopravní ČVUT neuvádí úplně přesná data," dodal.

Spor míří do Bruselu

Kromě antimonopolního úřadu bude pětimiliardovou zakázku na pořízení 16 luxusních rychlíků pro České dráhy posuzovat Evropská komise. V úterý to uvedl jeden z aktérů případu Škoda Transportation.

"Evropská komise už týden po odeslání našeho podnětu rozhodla, že případ přezkoumá. Posoudí, zda postup Českých drah není v rozporu s evropským právem," uvedl právní zástupce Škody Transportation Radek Pokorný.