Na program Zelená úsporám, který slouží k financování zateplení domů a dalších ekologických projektů, může jít až 1,5 miliardy korun navíc.

Senátoři ve čtvrtek schválili novelu zákona, která umožní na tento program použít peníze vybrané od majitelů ojetých aut. Zákon nyní míří k prezidentovi.

Majitelé ojetých aut, která nesplňují emisní normy, musí nyní platit poplatek od tří do deseti tisíc korun.

Za letošní a loňský rok se má celkem vybrat přes 1,6 miliardy korun. Z těchto peněz má být podle zákona hrazena likvidace starých autovraků. Ta ale bude stát v letošním a příštím roce kolem 130 milionů korun.

Zbývá tedy kolem 1,5 miliardy a stát je chce použít na jiné projekty včetně Zelené úsporám.

Zelené úsporám scházejí peníze

Program Zelená úsporám je určen na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie v obytných domech. Podpora se poskytuje formou nenárokové dotace.

Program je financován z příjmů z prodeje emisních kreditů. Na financování programu bylo vyčleněno 19 miliard korun, k vyhovění všem žádostem o dotace je však třeba o osm miliard korun více.

 

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) už získal souhlas vlády k odejmutí podpory pro zateplení veřejných budov, čímž ušetřil čtyři miliardy. Kontrolou žádostí by podle něj měla vzniknout jednomiliardová úspora.

Dalších 600 milionů korun plánoval získat z prodeje emisních povolenek do Japonska a Německa a 250 milionů korun ze snížení technické asistence.

Ministr: Máme nápor žádostí

Chalupa ve čtvrtek v Senátu uvedl, že ministerstvo obdrželo 24 tisíc bezchybných žádostí o dotaci na zateplení či další úpravy. Lidem, kteří je podali, už úřad rozeslal smlouvy o podpoře a dokumenty se jim postupně vrací.

Dále na ministerstvo doputovalo 15 tisíc žádostí, které obsahovaly chyby. "Většina z nich byla technického charakteru a zaznamenali jsme nápor opravených žádostí. Zpátky se vrátilo 12 320 žádostí," uvedl Chalupa.

Ekologické poplatky na likvidaci autovraků se v Česku platí od roku 2009. Vztahují se na auta, která neplní emisní normu Euro 3 a vyšší, a činí od 3000 do 10.000 korun.

Podle dřívějších údajů Sdružení automobilového průmyslu se to dotýká více než poloviny všech osobních aut v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Státní fond životního prostředí takto předloni vybral 670 milionů korun, loni 606 milionů.

Nyní lze získané peníze podle zákona použít "na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků". Podle novely budou moci být využity i na likvidaci jednotlivých částí automobilů, které dosloužily.