Peugeot spolu s uvedením nového modelu 508 vypustil z evropské nabídky dva své starší produkty. Skoro se chce říci, že takříkajíc “rozmázl dvě mouchy jednou ranou“. A ono na tom vlastně něco pravdy bude. Tato automobilka totiž dlouhou dobu neměla rozmazleným manažerům moc co nabídnout. Peugeot 407 byl totiž oproti konkurenci menší a hlavně nabízel poměrně málo místa na zadních sedadlech, protože neměl dostatečně velký rozvor náprav.

Naproti tomu luxusní sedan 607 byl už moc robustní a nenabízel se s tolik oblíbenou karoserií kombi. Ať už důvody byly jakékoliv, jedna věc byla v minulých pár letech čím dál jasnější. Jak 407, tak 607 začínala oproti konkurenci zastarávat. Muselo tedy přijít něco nového a pokud možno výrazně lepšího.

Peugeot evidentně chtěl postavit po všech stránkách jiný automobil a dokazuje to hned první pohled na nový model. Zapomeňte na obří tlamy a světlomety protáhlé div ne k A-sloupkům. Designéři se vydali poněkud konzervativní cestou, což někteří nelibě nesou. Vůz totiž trochu ztratil na originalitě, ale na druhou stranu se určitě bude líbit větší skupině lidí, což je věc, o kterou jde v první řadě.

Peugeot 508 se k testu dostavil s karoserií kombi. Neříkám, že jsem skákal při pohledů na vůz dva metry radostí, ale něco do sebe určitě má. Naživo působí velmi seriózně, takže můžeme připsat na konto "pětsetosmičky" další pozitivní body. Trochu neobvyklým detailem je nápis "Peugeot" na masce chladiče a LED diody pro denní svícení poskládané do tvaru kytičky. Vzpomínáte na ty tajuplné billboardy kde byl pouze tento detail? Ano, i na LED světlech se dá postavit reklamní kampaň.

O třídu lepší

Nebudu se ovšem příliš dlouho zaobírat exteriérem, od toho tu přece máme naší skvělou fotografku. Beztak tou absolutně největší změnou je interiér a jeho zpracování. Musím upřímně uznat, že v tomto ohledu se Peugeot opravdu vytáhl. Vsadím se, že kdybyste sem posadili člověka, který by nevěděl, do jakého vozu si sedá, asi by nehádal zrovna francouzskou automobilku. Zpracováním a celkovým pojetím se totiž 508 bez přehánění blíží prémiovým německým značkám.

Jednoduchý, nebo chcete-li elegantní design se samozřejmě projevil také do interiéru. Čisté linie palubní desky jsou jednak pěkné a hlavně neobsahují žádné rušivé prvky, které by se vám odrážely v čelním skle. Oproti 407 je ergonomie někde úplně jinde. Vzpomínám si, že při testu, který se odehrál tuším před třemi roky, jsem na středovém panelu dobře vybavené "čtyřistasedmičky" napočítal něco kolem šedesáti tlačítek. Určitě nemusím zdůrazňovat, že to je opravdu pořádná porce. Novinka nic takového nemá. Středový panel je pěkně uklizen, rozdělen do několika částí a celé to je na ovládání podstatně jednodušší.

Svůj podíl na tom má také multimediální systém s navigací a ovladačiumístěnými za řadící pákou. Když to přeženu, jde o jakousi francouzskou obdobu iDrivu od BMW, i když daleko jednodušší. Pokud se ptáte, kde vlastně je parkovací brzda, pak vám mohu sdělit, že se odstěhovala vlevo pod volant, stejně jako tlačítko pro startování motoru. Speciálně na téma umístění tlačítka padly během jedné tiskové konference dotazy, ale odpověď nám zástupci Peugeotu nedali. Asi se Peugeot inspiroval u Porsche.

Peugeot 508 má větší rozvor jak oproti 407, tak v porovnání s 607. Tento fakt má za následek jediné – více prostoru především pro zadní cestující. Nutno podotknout, že je vzadu opravdu místa na rozdávání i pro vyšší postavy. Karoserie kombi samozřejmě přidává dostatek prostoru také kolem hlavy. Zavazadelník se svými 618 litry je nadprůměrný.

Mimochodem zavazadelník je jednou ze dvou věcí, které přeci jen prozradily dobře maskovaný francouzský původ auta a ukázaly jisté rezervy ve zpracování. Ve vyšších výbavách se setkáte také s elektricky ovládanými pátými dveřmi. Záležitost to je nadmíru praktická, ale během testu nebyla nouze o případy, kdy se lidově řečeno kufr nedovřel a na řadu musela přijít hrubá síla. Druhým nedostatkem prozrazujícím drobnou závadu byly ukazatele teploty chladicí kapaliny a oleje motoru, které si chvílemi dělaly, co chtěly.

Znovu jedna-šest THP

Když se podíváte do nabídek Citroënu a Peugeotu, určitě se okamžitě setkáte s motorem 1.6 THP. Tahle jednotka vznikala za přispění německého BMW a v mnoha našich testech potvrdila, že to je zatraceně hodně znát a že jde o velmi povedený motor. Osobně jsem ho zkoušel v různých výkonových variantách ve všem možné od malé 207 CC, přes modely 308 až po 5008. Pokaždé to je ta stejná písnička. Na volnoběh o čtyřválci vůbec nevíte, ničím vás neobtěžuje ani během normální jízdy, nabízí dostatek výkonu a rozumnou spotřebu.

Je naprosto logické, že s malým Citroënem DS3, do kterého se také montuje, zacvičí tento motor podstatně více, než se sedanem střední třídy. S Peugeotem 508 to je jízdně vlemi podobné jako s jeho sourozencem z kategorie MPV. Síly má dost na to, aby svižně rozjel i naložený automobil, nicméně si za to řekne o patřičný příděl paliva a spotřeba se v takovém případě velmi rychle přehoupne přes desítku. Průměr testu skončil na 8,1 l/100 km, což je sice číslo docela pěkné, ale vězte, že v něm je zahrnuta spousta kilometrů na okresních komunikacích, kdy jsem se spíše kochal.

Největší předností benzinové jedna-šestky je především její kultivovaný atéměř neslyšný projev, stejně jako nemalé finance, které ušetříte při jejím pořízení v porovnání s naftovým agregátem. Do auta velikosti Peugeotu 508 se ovšem více hodí buď něco silnějšího benzinového, nebo diesel.

New Peugeot 508 SW

Jak vyplývá z předchozích odstavců, při jízdě panuje v interiéru příjemné ticho. K posádce neproniká ani hluk od motoru, ani hučení pneumatik nebo proudícího vzduchu. Stručně řečeno, dobrá francouzská práce. Podvozek je zaměřen jednoznačně na komfort. Vůz není sice tak měkký, jak tomu je u starších Pegeotů, ale například Passat je citelně tvrdší. Je na konkrétním zákazníkovi, zda to bude považovat za kladi či za zápor.

Při jízdě po okreskách působí 508 řekněme trochu neohrabaně, jenže tohle auto je přece určeno jednoznačně na dálnice a ty zvládá bravůrně. Z pohledu jízdních vlastností nabídne Ford Mondeo více, ale Peugeot rozhodně není špatný, respektive oproti předchozím francouzským modelům je podstatně lepší.

Pegueot 508 SW startuje s motorem 1.6 Vti na sumě 564 900 Kč. Přeplňovaná jedna-šestka THP začíná na 719 900 Kč. VW Passat umí být se srovnatelnými motory o trochu levnější, ale Peugeot vám na cestu přibalí větší porci výbavy. Testovaný vůz vyšel na 828 400 Kč a nabízel úplně všechno počínaje panoramatickou střechou, koženými sedačkami, přes automatickou klimatizaci, až třeba po head-up displej.

Peugeot 508 má obecně řadu kladných vlastností, ale jednu věc musím závěrem hodně zdůraznit. To, co je na tomto autě nejlepší, je fakt, že je velmi nefrancouzské. Má střídmý design, kvalitní zpracování, solidní řízení a přesnou převodovku. Jak tak na to koukám, drží rukávu spoustu trumfů, kterými může oslovit nejednoho manažera. Nedá se nic dělat, francouzská auta už nejsou to co bývala. A to je dobře.

Plusy: cestovní komfort, prostor na zadních sedačkách, head-up displej
Mínusy: drobné rezervy ve zpracování

Základní cena: 719 900 Kč
Cena testovaného vozu: 828 400 Kč

Motor řadový přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem 1598 ccm
Výkon 115kW (156 k) při 6000 ot./min.
Točivý moment 240 Nm při 1400 ot./min.
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení 8,8 s
Převodovka 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 9,1 / 4,8 / 6,3 l/100 km
Spotřeba během testu 8,1 l/100 km
Palivová nádrž 72 l
Délka x šířka x výška 4813 x 1853 x 1476 mm
Rozvor 2817 mm
Hmotnost 1596 kg
Zav. prostor min/max 618 / 1823 l

New Peugeot 508 SW