Kraj Vysočina chtěl otevřít železniční dopravu konkurenci. Zjistil ale, že to jeden ze zájemců - podnikatel Radim Jančura - nemyslí vážně. Raději proto dal zakázku přímo Českým drahám.

Takto se náměstek hejtmana kraje Vysočina Libor Joukl snažil vysvětlit, proč předloni uzavřeli desetiletou smlouvu s Českými drahami a až do roku 2019 konkurenci včetně té zahraniční šanci nedají.

Týdeník Odborového sdružení železničárů Obzor cituje Jouklovy obavy, že by Jančurova firma RegioJet v kraji jezdila vozy známými jako Hurvínek, které se objevily v sérii Slunce, seno a vyráběly se na přelomu čtyřicátých a padesátých let.

"Rádi na železnici pustíme jakoukoliv soukromou firmu, ale pouze tu, která to bude myslet vážně. S Hurvínkem doopravdy ne," uvedl prý na havlíčkobrodské železniční výstavě.

Pro IHNED.cz svá slova zmírnil. Prý šlo o bonmot. "Předpokládám, že kdyby pro nás jezdili, tak si koupí nové vlaky. Ale kdyby pro nás jezdili tak včas jako sami pro sebe ve svém vlastním projektu, tak bychom museli lidi nosit v nůši," naráží na odkládaný start RegioJetu mezi Prahou a Ostravou.

Radima Jančuru výroky s Hurvínkem pobavily. "Nikdy jsme takový vlak neměli, a kdybychom ho měli, určitě bychom aspoň občas uspořádali nějakou jízdu pro nadšence," říká.

"Počkejte si na další garnituru"

Není to poprvé, co se objevily narážky na to, že chce jezdit právě Hurvínkem. Občany před tím varoval například brněnský primátor Roman Onderka.

RegioJet Radima Jančury má za čtrnáct dní začít s prodejem jízdenek na vlakové spoje mezi Prahou a Havířovem, vlastní provoz by měl začít v září. Projekt byl již několikrát odložen.

"Teď už konečně máme devět lokomotiv a 28 vagonů se všemi papíry. Neptejte se mě, jak je to možné, ale máme rok a půl lokomotivy, které v Česku běžně jezdí, ale všechna povolení jsme dostali až nyní," popisuje Jančura.

Kraj Vysočina s tendry na železniční dopravu nepočítá ani ve svých plánech. "Deset let, to je ještě dvě a půl politické reprezentace," vysvětluje Joukl.

Přípravou případného výběrového řízení se tak podle něj budou zabývat až politici zvolení v roce 2016. "Kdo ví, co bude. Třeba bude hejtmanem pan Jančura. Nevíme, co bude s Českými drahami, třeba už budou Deutsche Bahn," ilustruje vzdálenost tendru Joukl.