Vedení ČSA ve středu začalo s rozdáváním výpovědí pilotům. České sdružení dopravních pilotů (CZALPA) proto od pondělí zahájí plánovaný protest spočívající v důsledném dodržování předpisů a zákoníku práce.

Řekl to prezident CZALPA Filip Gaspar. Předání prvních výpovědí potvrdila mluvčí ČSA Hana Hejsková.

V případě předání první výpovědi některému z pilotů ČSA zahájí České sdružení dopravních pilotů CZALPA protestní akci, která bude mít za následek zpožďování letů, oznámil už v úterý na tiskové konferenci Gaspar.

Podle sdružení jde plánované propouštění dopravních pilotů nad rámec vládou schválené restrukturalizace. ČSA namítá, že všechny připravované změny jsou součástí plánu, který v minulosti CZALPA akceptovala. Na stranu vedení státní firmy se v roli zástupce většinového vlastníka postavil i ministr financí Miroslav Kalousek.

"Není to forma protestu proti cestujícím, rovněž nechceme poškozovat firmu," řekl Gaspar. Podle něj ale management s piloty nekomunikuje, nedodržuje dohody ohledně snižování počtu zaměstnanců a společnost ČSA poškozuje. Mezi propouštěnými piloty by měli být i někteří členové vedení CZALPA, připustil Gaspar.

Kalousek: Ve firmě rozhoduje vlastník, ne zaměstnanci

"Restrukturalizační plán od začátku předpokládal cílový stav 27 letadel při počtu 9,3 pilota na letadlo," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Pro zimní letový řád společnost počítá s 29 letouny a přibližně 10 piloty na letadlo, tedy celkem s téměř 300 piloty. V současnosti jich společnost zaměstnává 350. Zadání restrukturalizačního plánu, který počítal se zeštíhlením dopravce, se podle ČSA nezměnilo. Společnost proto překvapuje, proč CZALPA v jedné třetině nynějšího procesu odstupuje od programu restrukturalizace, se kterým dříve sama souhlasila.

"Management ČSA i Aeroholdingu postupuje přesně podle zadání akcionáře. Ten trvá na maximálním snížení nákladů, aby učinil ČSA co nejméně zranitelnou," řekl ministr financí Kalousek. Pokud budou odboráři blokovat schválený restrukturalizační plán, bude efektivnější dát firmu do konkurzního řízení než riskovat její kolaps. V každé společnosti rozhoduje její vlastník, nikoliv zaměstnanci, dodal Kalousek s tím, že doufá ve vítězství zdravého rozumu.

 

"Analýza, kterou se vedení ČSA řídí byla zpracována v období vrcholící úvěrové krize a od počátku byla koncipována jako reakce na nejhorší možný vývoj v letecké dopravě," řekl David Jeřábek z výkonné rady CZALPA. Podle něj chce jít společnost nad rámec tohoto plánu i v době, když se situace v letecké dopravě obrací k lepšímu. Minimálního počtu pilotů podle restrukturalizačního scénáře by podle něj mělo být dosaženo nejdříve na konci příštího roku, kdy dojde k ukončení celého tříletého procesu.

Večerní spoje nemusí vůbec odletět

Protest proti vedení společnosti by nejprve měl být vedený formou striktního dodržování předpisů a zákoníku práce. Podle Gaspara dopravní piloti chodí do práce o desítky minut dříve, aby stihli všechny nezbytnosti na přípravu letu. Rovněž se obvykle během svých směn vzdávají přestávek na jídlo a s tím by měl být po vyhlášení protestu konec.

"Piloti by jen využili všech práv, které jim nabízí zákoník práce," dodal Gaspar. Podle něj by tato akce mohla způsobit zásadní zpoždění letů, některé obzvláště večerní spoje by dokonce nemusely stihnout odlet vůbec.

"Management řeší špatné výsledky na straně výnosů další unáhlenou redukcí společnosti. V krocích managementu je patrná absence jasného plánu," uvádí CZALPA. Pilotům vadí zejména opouštění výnosných linek, jako například do Tel Avivu a Dubaje, a jejich přepouštění konkurenčním dopravcům.

Předcházející propouštění na začátku roku se týkalo 50 zaměstnanců ČSA a mělo být s ohledem na restrukturalizační plán poslední, uvedl Gaspar. Přesný počet zaměstnanců, kterých se další redukce týká, odbory zatím neznají, další propouštění dosud nebylo detailně projednáno. Gaspar již dříve odhadl, že ČSA propustí 50 až 70 pilotů ze současných 350. Ve společnosti se propouští podle takzvaného systému seniority, který primárně zajišťuje pracovní místa déle sloužícím pilotům.