Čím dál častěji obchodní řetězce používají praktiku, že za čerstvé pečivo označují i výrobky, které byly zmrazené dovezeny z Polska a v pekárně prodejny byly pouze rozpečeny. To se nelíbí zejména českým pekařům.

Ministerstvo zemědělství už dokončilo vyhlášku, která má určit, které pečivo je "čerstvé". Takové označení by mohlo mít jen pečivo, jehož výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je zároveň nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

 

Na cedulích s cenou by tak vznikl nový přívlastek "rozmrazeno" a "ze zmrazeného polotovaru" (viz. box vpravo).

 

Co říká vyhláška

"Balené pekařské výrobky, které byly v hotovém stavu výrobcem zmrazeny a spotřebiteli jsou nabízeny v rozmrazeném stavu, se v názvu výrobku nebo v blízkosti názvu výrobku na obalu doplní údajem 'rozmrazeno'."

"Nebalené pekařské výrobky, které byly v hotovém stavu výrobcem zmrazeny a spotřebiteli jsou nabízeny v rozmrazeném stavu, se v místě nabízení k prodeji označí údajem "rozmrazeno'."

"Nebalený pekařský výrobek, který byl dokončen ze zmrazeného polotovaru, se v místě nabízení k prodeji označí údajem 'ze zmrazeného polotovaru'."

Připravovaná legislativa, o které deník E15 informoval už koncem června, ještě není konečná, zatím je v připomínkovém řízení. Platit by mohla už na začátku příštího roku.

 

"V případě doplnění údajů o čerstvém pečivu a podobně se jedná o eliminaci různých způsobů přerušení technologie výroby vedoucích k prodloužení trvanlivosti, které nelze považovat za aspekt čerstvosti pekařských nebo cukrářských výrobků," řekla ČTK mluvčí ministerstva zemědělství Tereza Dvořáčková.

Rětězce: Kvalita je stejná

Vyhláška se nelíbí obchodním řetězcům. Ty tvrdí, že kvalita rozmrazených výrobků je stejná jako u klasického pečiva. Navíc dle nich stejnou praktiku používá řada pekáren. Pekaři oponují, že kvalita "rozmrazeného" pečiva je mnohem nižší a po pár hodinách je gumové.

 

Podle odhadů v průměru každý pátý kus pečiva je rozpékán ze zmrazených výrobků nebo dopékán ze zamrazených polotovarů, u supermarketů je podíl ještě vyšší.

Podle mluvčí Tesco Stores ČR Evy Karasové mohou díky rozpékání lépe kontrolovat množství pečiva v regálech. Řětězce totiž podle zákona nemohou vracet neprodané pečivo zpět dodavatelům.

"Tento způsob omezuje plýtvání, protože umožňuje připravovat čerstvé pečivo i několikrát v průběhu dne podle aktuální poptávky zákazníků," uvedla pro ČTK Karasová.