Kdo chce pohodlí a špičkové služby, volí Qatar Airways. Kdo sází na maximální bezpečnost, letí s Qantasem. A kdo má naopak rád pořádný adrenalin, vybere si některou z filipínských či indonéských aerolinek. Ruské ruletě se rovná též vnitrostátní let třeba v Beninu, Súdánu nebo Afghánistánu.

Na člověka, který se za letu pokusí otevřít dveře, je ale možné narazit i na lince Travel Service mířící z Česka na Rhodos, jak se stalo minulý týden.

Svět leteckých společností je zkrátka dosti pestrý. Je proto dobré vědět, do jakých rukou se při cestách za byznysem či za odpočinkem bez obav svěřit a jaké aerolinky raději ignorovat.

Na listině hanby

Při výpravách za exotikou je často nutné slevit ze svých běžných standardů. Ať už jde o hygienu, nocleh, stravování, ale i kvalitu dopravy. Zatímco bez teplé sprchy, pohodlné postele a vybrané stravy člověk nějaký čas přežije, při havárii letadla je šance na přežití prakticky nulová.

»Je pravda, že jsou státy či regiony, kde je často kvalita a tedy i bezpečnost letecké dopravy dosti pochybná. Může to být způsobeno stářím letadel, nízkou kvalitou údržby, malými zkušenostmi posádek, ale i špatným pozemním vybavením letišť,« podotýká pilot ČSA Filip Gaspar.

»V takových oblastech, jako je Afrika, bych využití regionální dopravy hodně zvažoval a určitě bych si zjišťoval reference na dané společnosti. Doporučuji také zkontrolovat, jestli daný stát či letecká společnost není na blacklistu Evropské unie nebo USA,« dodává.


Gaspar_Filip_CSA_piloti

Které aerolinky jsou bezpečné a které nikoli? Jak poznat jejich kvalitu? Jak jsou na tom ČSA v porovnání s konkurencí?

Ptali jste se Filipa Gaspara, prezidenta Českého sdružení dopravních pilotů. Na dotazy čtenářů dpovídal v úterý 26. července.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdo sestavuje černou listinu špatných aerolinek a na základě jakých údajů? Kde lze tento seznam najít? Díky, Adam Kotrba
Filip Gaspar
Dobrý den, pro Evropu tuto listinu sestavuje Evropská komise, pro USA pak Federální úřad pro civilní letectví. Seznam lze nalézt na příslušných stránkách těchto organizací, např. http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jakým způsobem probíhají kontroly toho, zda dané letadlo prošlo skutečně technickou prohlídkou? Existují mezinárodní standardy kontrol a pokud ano, kdo je zodpovědný za jejich dodržování?
Filip Gaspar
Dobrý den, každý výrobce letounu stanoví předepsaný systém kontrol a prohlídek letadla, který se musí dodržovat. Za dodržování je odpovědný provozovatel a pilot si toto kontroluje potvrzením v technickém zápisníku letadla.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, plánují ČSA nákup techniky pro dálkové lety např. A 330 , A 340 , B 777 atd. Děkuji Jindřich Petráček
Filip Gaspar
Dobrý den, toto je otázka spíše na vedení ČSA. Relevantní informace sám nemám.
Čtenářský dotaz
Je vůbec možné v krátkém čase mezi přílety a odlety skutečně důkladně prohlédnout stroj, aby byla vyloučena možná závada?
Filip Gaspar
Dobrý den, systém kontroly a údržby letadla stanovuje jeho výrobce. I pro průletové prohlídky jsou stanoveny přesné postupy. Tyto prohlídky nejsou přespříliš časově náročné. Dále existují ještě prohlídky na denní a týdenní bázi a nakonec ještě generální údržby.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, navázal bych na předchozí otázku - je stanoven nějaký limit pro pauzu mezi příletem a odletem? Ať již pro technickou kontrolu stroje, tak pro odpočinek personálu? Děkuji.
Filip Gaspar
Dobrý den, přesný limit pro pauzu mezi jednotlivými lety stanoven není. Jsou pouze předepsány práce, které musí být na letadle provedeny. Pro posádky pak existují limity doby ve službě.
Čtenářský dotaz
Existují nějaké statistiky, jaká místa v letadle jsou nejbezpečnější? Ať už jde o pozice vpředu, u křídel, vzadu, nebo blíže u oken nebo spíše u středu v uličce? Děkuji za odpověď.
Filip Gaspar
Dobrý den, tyto statistiky extistují. Ukazují však, že např. mezi místy u okénka nebo do uličky není žádný rozdíl. Statisticky nejbezpečnější místo v letadle je v zadní části, kde se nacházejí i zapisovače letových údajů.
Čtenářský dotaz
1) Maji piloti letadel take povinne prestavky, jako dalkovy ridici u kamionu? 2) Kolik toho naletate v prumeru za jeden tyden?
Filip Gaspar
Dobrý den, nejedná se přímo o předepsané přestávky, jako znáte od profesionálních řidičů, ale jedná se spíše o limity doby ve službě, odpočinků mezi službami apod.
Čtenářský dotaz
Existují podle vás ještě bezpečnostní limity, které by aerolinky, případně výrobci letadel, měly zlepšit? Je něco, co by podle vás výrazně zvýšilo bezpečnost letectví?
Filip Gaspar
Dobrý den, na vývoji bezpečnostních limitů se stále pracuje a standardy se stále vyvíjejí. Mimo jiné proto je velmi důležité každou leteckou nehodu analyzovat a zavést opatření zabraňující stejné situaci, což je pro letectví a piloty důležitější, než hledat vinníka. Do budoucna bude potřeba zejména řešit pohyb letadel na zemi.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, v poslední době slyším skoro každý týden o havárii malého letadla. V čem jsou tyto stroje náchylnější k "pádům" než velká dopravní letadla? Nebo je riziko u obou srovnatelné a rozdíl je pouze ve větší frekvenci letů u malých, vyhlídkových letadel?
Filip Gaspar
Dobrý den, malá letadla jsou určena pro jiný druh provozu a nemají tak zálohované systémy oproti dopravním letadlům. Zároveň se může projevit rozdíl ve výcviku pilota malých letadel a dopravního pilota. V neposlední řadě je bezpečnost závislá na kontrole, kdy v dopravním letectví je vždy vícečlenná posádka, která se navzájem kontroluje. Z výše uvedeného vyplývá, že malá letadla mohou být náchylnější na povětrnostní podmínky, závady na jednotlivých systémech a na lidskou chybu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, od září začnu pravidelně létat na Ukrajinu a do Ruska. Jaké společnosti mi doporučujete? Jak je na tom společnost aeroflot? Myslím se stářím letadel a službami. Děkuji za odpověď
Filip Gaspar
Dobrý den, začnu od konce. Společnost Aeroflot je zejména na mezinárodních linkách na dobré úrovni, provozuje moderní letadla stejné úrovně, jako jiné kvalitní aerolinie. Služby nemohu osobně posoudit. Společnost Vám samozřejmě doporučím ČSA :-).
Čtenářský dotaz
Dobrý den, Zajímalo by mne, jestli svým postojem dnes (informace z médií) hájíte svou odborovou organizaci, nebo ČSA jako dopravce. Jistě nelze popřít, že vedení nekoná to, co naslibovalo, ale nemá za sebou investory s ropou, jako Emirates či Qatar Airways. Letecká doprava je momentálně natolik rychlá nejen v km/h, ale i ve vývoji na trzích a náklady na provoz a zisk jako jehla v kupce sena. Ač to není jednoduché, i pro vás piloty, nezbyde vám nic jiného, než se též uskromnit u ČSA, nebo brzy budete hledat práci u Travel Service, WizzAir či u Aeroflotu.
Filip Gaspar
Dobrý den, zcela určitě nehájím odborovou organizaci, ale dodržování závazků ze strany managementu společnosti. Zároveň hájím i společnost jako takovou, která byla vybudována úsilím mnoha lidí v minulosti. Její další rozřezávání může být fatální. I jiné společnosti (např. LOT nebo Lufthansa) za sebou nemají investory s ropou a přesto navyšují kapacity, objednávají nová letadla a prosperují. Co se týká uskromňování pilotů v ČSA za poslední období, nenajdeme ve světě konkurenci. Naše pracovní podmínky jsou srovnatelné s podmínkami pilotů ve Vámi uváděných společnostech.
Čtenářský dotaz
dobry den ,myslite ze je moudre najmout do obchodniho oddeleni na nejvyssi pozice cloveka ze Malevu nebo sky europe,ktere zkrachovaly??Vsichni zkuseni lide,kteri delali obchod a meli k CSA dlouhelty vztah odesli nebo je vyhodili.Bohuzel dramaticky podil na tom maji i piloti ,kteri byli nespokojeni s M.Kulou a kriceli tak dlouho az tam nasadili Tvrdika a pak zaclo peklo ktere pokracuje dodnes.Bohuzel vse nasvedcuje k rizenemu konci narodniho dopravce.
Filip Gaspar
Dobrý den, podle mého názoru to příliš moudré není, ale rozhodnutí o personálním obsazování těchto pozic je čistě v pravomoci managementu společnosti. Za působení p. Kůly jsem nebyl u společnosti, proto toto nechci hodnotit, ale rozhodně prezidenta společnosti nedosazují ani nejmenují piloti. Jmenování je v pravomoci pouze vlastníka, tj. státu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jak se stavíte k záměru některých lowcostů zavést létání "na stojáka"? Děkuji za odpověď.
Filip Gaspar
Dobrý den, z hlediska bezpečnostních předpisů to považuji za nesmysl, stejně jako placení za používání toalet a podobné nápady.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, co Travel Service a B787 ? Ví se předběžné datum dodání letadla? Jelikož má společnost Boeing s dodávkami zpoždění, rok 2012 se mi zdá nereálný. Děkuji za odpověď.
Filip Gaspar
Dobrý den, aktuální datum dodávky tohoto letounu neznám, ale patrně by se dalo dohledat na leteckých serverech. Otázkou zůstává, zda Travel Service uvažuje i o provozování tohoto letadla nebo se jedná pouze o spekulativní nákup.
Čtenářský dotaz
Už máte nějaké podrobnosti plánovaného protestu proti vedení firmy? Dotkne se to případně i cestujících? Nemyslíte si, že vyhrocováním situace v ČSA její pověst ještě poškozujete a mezi cestujícími to povede jen k hledání alternativy?
Filip Gaspar
Dobrý den, podrobnosti budeme zveřejňovat dnes odpoledne na tiskové konferenci. Bohužel se s největší pravděpodobností protesty dotknou i našich cestujících, kterým se zároveň omlouváme. Doufáme však, že management nakonec dodrží své závazky a protesty nebudou potřeba. K vyhrocování situace začalo docházet počátkem tohoto roku, kdy management přestal dodržovat závazky plynoucí ze zákoníku práce a sjednaných dohod.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdy už bude mít ČSA management bez kontaktů na politickou garnituru ČR? Nebylo by rozumné angažovat nezávislé odborníky ze světa, kteří by byli velmi dobře finančně zainteresováni na fungování aerolinky?
Filip Gaspar
Dobrý den, takový management přijde v okamžiku po privatizaci společnosti, kdy si nový vlastník bude hlídat svoji investici. Jak je vidět i na dalších případech, stát není ideální a osvícený vlastník.
Čtenářský dotaz
Nepovažujete dnes za chybu, že se piloti loni postavili proti lince Brno-Praha, kterou levně létal pro ČSA jiný přepravce? Její následná likvidace vyvolala pro ČSA je další odliv zákazníků a ztrátu zbytků dobrého jména na jižní Moravě.
Filip Gaspar
Dobrý den, nejsem si vědom, že jsme se postavili proti lince Brno-Praha. Pouze jsme nechtěli, aby rozhodování bylo politické a aby ČSA případně doplácelo jinému dopravci, zatímco vlastní letadla budou bez práce. Podle mých informací bude tato linka opuštěna i stávajícím dopravcem, což pro region Jižní Moravy asi není dobré.
Čtenářský dotaz
V nadcházejícícm měsíci bychom měli s rodinou letět s ČSA na dovolenou, jak reálné je, že v srpnu budou piloti ČSA stávkovat?
Filip Gaspar
Dobrý den, pevně věříme, že nebudeme nuceni přistoupit ke stávce, ale v tuto chvíli toto nemůžu vyloučit.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, nevíte proč byl zrušeno code-share Praha-Paříž s AF? Není nevýhodné pro naplnění letadla? AF chtěla platit málo za sedadla v OK?
Filip Gaspar
Dobrý den, podle informací našeho managementu byla tato smlouva údajně nevýhodná pro ČSA. Další informace o této lince jsou však rozporuplné. Letadla ČSA dnes mezi Prahou a Paříží létají plná, otázka je, za jakou cenu.
Související