Kvalitní recepční působí jako filtr, který chrání vaší firmu před vetřelci přicházejícími s "úžasnými" obchodními nabídkami, lidmi toužícími sdělit své názory přímo nejvyššímu vedení či blázny, jež láká věhlas vaší obchodní značky.

Recepční je ale důležitá hlavně z jiného důvodu - má totiž největší přehled o tom, co se děje uvnitř firmy. Americký internetový server Inc. si promluvil s veteránkami za recepčním stolem, které prozradily, co byste si nejspíš nemysleli, že vědí. Tady je pět věcí, které od recepční můžete zjistit.

1. Koho zákazníci milují

Asi sami víte, kdo je ve vaší firmě největší pracant. Možná ale netušíte, které zaměstnance si zákazníci nejvíce oblíbili a chtějí s nimi řešit obchodní záležitosti. Zeptejte se recepční, kolik lidí chtělo mluvit s jednotlivými lidmi z vašeho prodejního týmu během uplynulého týdne.

"Ti, kterým se volalo nejčastěji, budou pravděpodobně nejvíce úspěšní při shánění zakázek," říká Blanche Cribbs, která pracovala v americkém Jacksonville jako recepční více než třicet let.

2. Kdo je týmový hráč

Recepční mají velmi dobrý přehled o tom, kteří zaměstnanci hrají pouze sami za sebe a kteří dokáží podat pomocnou ruku. Zatímco ostatní zaměstnanci mohou odejít kdykoliv na oběd, recepční musí často požádat kolegy, aby za ně během oběda dávali na recepci pozor. To samé platí v případě, kdy recepční poprosí kolegu, aby doručil objemný balíček kolegovi, který sedí vedle něj v kanceláři. Na těchto drobnostech se nejvíce pozná, který zaměstnanec dokáže myslet i na druhé.

"Lidé, kteří to neumí, jsou velmi izolovaní. Podobně, jak jednají s kolegy, jednají i s klienty. Je to prostě jejich rys," říká Karen Vassal z floridské právnické kanceláře Coleman, Yovanovich & Koester.

3. Kdo má problém

Chcete zjistit, co si lidé o své práci doopravdy myslí? Zeptejte se své recepční. Oblíbené recepční se lidé často svěří s problémy, které jinak v zaměstnání neventilují. Citlivým přístupem tak můžete lidem pomoci dříve, než problémy naruší jejich pracovní morálku a tím začnou firmě škodit.

4. Kdo potřebuje opraváře

Když se něco ve firmě rozbije, recepční je zpravidla první člověk, který se to dozví. Řada zaměstnanců si plete recepční i s IT oddělením.

5. Kdo je zamilovaný

Odborníci tvrdí, že láska na pracovišti zvyšuje pracovní efektivitu. Nadšení a dobrá nálada z fungujícího vztahu se přenáší i do řešení pracovních záležitostí. Největší přehled o párech v podniku má samozřejmě recepční, která dokáže ze sebemenších náznaků poznat rodící se city.

V době Facebooku však často recepční ani není třeba - řada zaměstnanců se svým novým objevem ráda pochlubí sama na sociální síti.