Výrobci cigaret spouštějí novou ofenzivu, jak přitáhnout ke kouření mladé, píší dnešní belgické noviny. Sloužit jim k tomu prý mají nové "nástroje" - látky přidávané do tabáku, který pak díky nim vydává modrý dým nebo by měl pomáhat v boji s přibíráním váhy.

"Cíl je jasný: jsou jím mladí spotřebitelé," píše Le Soir.

Jeden výrobce tabáku kvůli tomu požádal belgické ministerstvo zdravotnictví o povolení, aby mohl do svých výrobků přidat mimo jiné E133, E418 a MCT. Z nich E133 je potravinový doplněk, který obarví kouř na modro, a MCT zase látka pro snížení chuti k jídlu. E418 je pak látkou, která pomáhá kromě jiného snižovat štiplavost tabáku.

"Samy o sobě, a když se berou samostatně, nepředstavují (tyto látky) žádný (zdravotní) problém," řekl expert na tabák Pierre Nys. "Avšak jejich společný efekt v cigaretě je dělá pro zdraví mnohem neblažejšími," dodal.

Módní záležitost

Modrý kouř je jen módní věc, připouští expert. Avšak snížení štiplavosti kouře může vést k tomu, že se bude inhalovat intenzivněji a hlouběji. Posílení toho, že cigareta může sloužit jako prostředek ke snižování chuti k jídlu, prý vysílá špatný signál, že tabák může pomoci kuřákům hlídat jejich linii.

Ministerstvo se na žádosti zatím "moc netváří", nicméně požádalo experty o jejich názor. Odborníci ze spotřebitelské organizace Crioc už se nechali slyšet, že povolení nedoporučují. Používání těchto doplňků by totiž podle nich výšilo prodej cigaret mezi mládeží.

Podle listu DH Les Sports, který tomuto tématu také věnuje podobně jako Le Soir první tři stránky dnešního vydání, žádost podala společnost British American Tobacco. Ta vyrábí mimo jiné značky jako Lucky Strike či Pall Mall.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru