Globální společnost Ruperta Murdocha News Corporation odstoupila od záměru převzít celou britskou televizi BSkyB. Vyplývá to z prohlášení společnosti. Proti obchodu se měl ve středu kvůli odposlechovým skandálům kolem Murdochových médií vyslovit britský parlament.

"Domníváme se, že navrhované převzetí BSkyB společností News Corporation by prospělo oběma společnostem, ale je zjevné, že je příliš obtížné pokračovat v této atmosféře," uvedl v prohlášení zástupce šéfa News Corporation Chase Carey.

Murdoch má nyní v Británii bulvární list The Sun, deník The Times a nedělník The Sunday Times. Vlastní také 39 procent zmíněné satelitní televize BSkyB a chtěl získat zbytek. Kvůli skandálu kolem odposlechů již obětoval nedělník News of the World (NoW).

Překvapivý obrat nastal několik hodin před tím, než měla o usnesení proti tomuto obchodu hlasovat Dolní sněmovna. Bezprecedentně pro ni chtěli hlasovat vládní konzervativci a liberální demokraté, stejně jako labouristická opozice.

The Sun vs. Brown

Britský bulvární list The Sun, patřící Rupertu Murdochovi, ve středu odmítl tvrzení bývalého premiéra Gordona Browna, že jeho reportéři v roce 2006 získali nekalým způsobem informaci, že tehdy čtyřměsíční Brownův syn Fraser má nevyléčitelnou nemoc. Tehdejší šéfredaktorka listu Rebekah Brooksová volala Brownovi, aby mu oznámila, že informaci zveřejní.

Brown o praktikách Murdochových listů mluvil v pondělí v televizním rozhovoru. "Řekli mi, že otisknou článek o Fraserově zdravotním stavu. Byl jsem v slzách, ale nemohl jsem s tím nic dělat," řekl Brown. Uvedl, že si nedokáže představit, jak se může informace o nemoci dítěte dostat na veřejnost jinak než prostřednictvím rodičů nebo lékařů.

The Sun tvrdí, že se o cystické fibróze Frasera Browna dozvěděl od nejmenovaného muže, jehož syn také trpí touto nevyléčitelnou chorobou postihující dýchací či zažívací systém. "Přišel sám dobrovolně do The Sun, protože chtěl na toto závažné onemocnění upozornit. Podepsal před právníkem místopřísežné prohlášení, že to je pravda," uvedl bulvární list.

Zveřejnil také videozáznam rozhovoru s tímto mužem, který je zabírán zezadu a má pozměněný hlas. Teprve poté se The Sun obrátil na Browna, napsal list, ale neuvedl, kde informaci o Fraseru Brownovi získal jejich zdroj.

The Sun i The Times také otiskly řadu fotografií, na nichž se Brown později objevuje při různých společenských příležitostech s Murdochem či jeho lidmi.

Premiér Cameron obrátil

Rezoluce, o které měl hlasovat parlament, není právně závazná, ale má odrážet znechucení veřejnosti a poslanců nad praktikami Murdochových listů. Stejně tak odráží vzpouru britských politiků proti médiím Ruperta Murdocha, který byl považován za jednoho z nejmocnějších mužů na místní politické scéně. Obě hlavní strany - konzervativci i labouristé - se mu dosud neodvažovaly postavit.

Text navržený opozicí nyní ale podporují i dvě vládní strany, což je v mírových časech nevídaná situace. Naprostý obrat udělal především premiér David Cameron, který ještě před týdnem tvrdil, že na vládním přístupu k převzetí BSkyB není třeba nic měnit a že celému projektu prakticky nic nebrání.

Středeční hlasování je považováno za politické vítězství šéfa labouristů Eda Milibanda, který rozeznal rozsah skandálu o něco dřív než Cameron a po skoro 20 letech, kdy labouristé Murdochovi nadbíhali, se proti němu a jeho listům postavil.

Zatímco Ed Miliband stejně jako ostatní čelní britští politici přijímal pouze pozvání na Murdochovy společenské akce, Cameron měl navíc za hlavního mediálního poradce v opozici i na Downing Street Andyho Coulsona, bývalého šéfredaktora News of the World. Coulson byl kvůli vyšetřování praktik tohoto nedělníku minulý týden zatčen. Cameron ho přijal přesto, že ho řada novinářů a politiků před Coulsonovou minulostí varovala.

Premiér se také navíc přátelil s další bývalou šéfredaktorkou NoW a šéfkou všech Murdochových médií v Británií Rebekou Brooksovou. Přesto se hodlá postavit proti Murdochovu impériu. Podle vládních zdrojů na Downing Street vládne nespokojenost nad tím, že Cameron v této věci ztratil iniciativu.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru