Polsko se jako jediná země Evropské unie v roce 2009 dokázalo vyhnout recesi a jeho ekonomika, která solidně rostla i loni, letos ještě zrychlila. Silné hospodářství přispělo k rozšíření tzv. střední třídy, která si může dovolit utratit peníze i za luxusní zboží.

Podle serveru hnonline.sk Poláci loni utratili na drahé značkové věci přibližně 30 miliard zlotých (7,61 miliardy eur) a letos by to mělo být ještě víc.

Společnost KPMG označila Polsko za jeden z nejslibnějších trhů s luxusními značkami v Evropě. Odhaduje, že poptávka po těchto produktech se bude v následujících pár letech neustále zvyšovat, a to přibližně o 50 procent ročně.

Železná opona na celá desetiletí "odřízla" Polsko od západních trhů. Po pádu komunismu v roce 1989 a díky stále častějším cestám do západní Evropy se Poláci začali více orientovat na značkové věci a luxus. Tisíce mladých lidí odešly po rozšíření Evropské unie v květnu 2004 do Velké Británie za prací.

Po letech se Poláci vracejí zpět s novými názory i postoji. Patří mezi střední třídu a mohou si dovolit i drahé věci, které po příjezdu na Západ tak obdivovali.

Londýn, nebo New York? Radši Varšava

Luxusní značky dnes proto více dychtí po otevření nové prodejny ve Varšavě než v Londýně či New Yorku, protože chtějí získat co nejlepší postavení na novém trhu, který má slibný růstový potenciál.

Společnost Ferrari otevřela minulý rok svůj salón v budově, v níž kdysi sídlilo vedení komunistické strany. Sousedem je jí další luxusní značka Mont Blanc. Po vhodných prostorách ve Varšavě se už ohlíží i společnost Pinault-Printemps-Redoute, která vlastní značky jako Gucci a Yves Saint Laurent. Není však snadné usadit se na největším spotřebitelském trhu z východoevropských ekonomik EU.

"Je to těžký úkol, protože střední třída v Polsku se zrodila teprve nedávno a většinou nakupuje v obchodních centrech," připomíná Adam Gutowski, majitel butiku s drahými parfémy. Specializované značkové prodejny zatím vyhledává jen malá skupina lidí. "Ale děje se to před našima očima. Stále více lidí se o ně zajímá," dodal.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru