Prodej nových osobních aut na českém trhu v prvním pololetí klesl o 0,8 procenta na 88.284 vozů. V samotném červnu se propadl o téměř 13 procent.

Pokles ve statistikách způsobila loni končící lhůta pro možnost zkráceného daňového odepisování vozidel. Uvedli to zástupci Svazu dovozců automobilů (SDA) na čtvrteční tiskové konferenci.

Loni na konci prvního pololetí byla poslední možnost uplatnit na nově nakupovaná firemní auta dvouleté odepisování, proto prodej aut výrazně stoupl. Letošní červen byl přitom s 16.156 prodanými vozy druhý nejúspěšnější měsíc, uvedl tajemník SDA Pavel Tunkl. Za celý rok svaz odhaduje růst trhu o tři až pět procent.

„Jestli si mohli v loňském roce pořídit naposledy firmy a ti, co odpisují majetek, a mohli o odepsat ve zkrácené lhůtě 2 roky, samozřejmě to využili. Kdežto dnes většinou firmy zase čekají na konec roku, jak jim dopadne hospodářský výsledek," dodal Tunkl.

Nejprodávanější byla v pololetí Škoda s 26.066 vozy, což představuje meziroční pokles o deset procent. Právě u Škody, která má velký podíl firemních vozů, se podle Tunkla loňské ukončení odpisů projevilo výrazněji než u jiných značek. Druhému Volkswagenu narostl odbyt o tři procenta na 7494 aut a třetí Ford stagnoval na 7406 vozech. Čtvrtý skončil Renault a pátá značka Hyundai. V první desítce se poprvé objevila rumunská Dacia.

Firemní zákazníci měli podíl téměř 56 procent. Nejprodávanější kategorií byl segment mini a malých vozů s podílem 28 procent, což je o téměř 20 procentních bodů pokles proti roku 2008.

"Lidé jezdí ve větších autech a platí za ně peníze, které byly dříve obvyklé u nižších segmentů," uvedl ředitel zastoupení značky Kia Vít Pěkný.

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia, následuje Fabia a Ford Focus. Na dalším místech skončily vozy VW Golf a Škoda Superb.

Dovoz narůstá

Dovoz ojetých osobních aut se zvýšil o téměř tři procenta na 65.609 vozů. Proti loňsku se zvýšil podíl dovážených aut z druhé ruky starších deseti let z 25 na 32 procent. To podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka souvisí s ukončením zrychleného odepisování, v rámci kterého byla větší poptávka po zánovních vozech ze zahraničí. To vedlo k omlazení tuzemského vozového parku.

Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o 1,3 procenta na 5981 aut. První byl Ford s 913 prodanými vozy, následuje Citroen se 787 auty a Fiat s prodejem 703 aut.

Zájem o nákladní auta s koncem hospodářské krize vzrostl o 60 procent na 3824 vozů. Rostla přitom především poptávka po tahačích, které dopravci používají pro dálkové cesty do zahraničí a žádají si rychlejší obnovu. Tahače tvořily 56 procent prodeje, šasi 33 procent. Prodej autobusů se zvýšil o desetinu na 338 vozidel. První byla značka SOR s podílem 48 procent, následuje Irisbus a Setra.

Prodej motocyklů za letošních šest měsíců stoupl o 2,4 procenta na 10.237 strojů. Nejprodávanější byla značka Maxon, druhá skončila Honda a třetí Yamaha.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru