Ale vždyť Stadler dálkové vlaky nevyrábí, divili se skeptici, proč si tuzemská firma Leo Express objednala soupravy Flirt na trasu Praha-Ostrava právě u tohoto švýcarského výrobce.

Jenže Stadler musel vyhovět tolika požadavkům české firmy, že prakticky vznikl nový vlak. A ten se Stadleru zalíbil natolik, že jej chce příští rok prezentovat na berlínském železničním veletrhu Innotrans - už jako dálkový vlak.

"Ano máme v úmyslu představit Flirt firmy Leo Express na příštím Innotransu," potvrzuje mluvčí Stadleru Tim Büchele. "Ještě nám zaplatí za vystavení našeho vlaku," pochvaluje si šéf Leo Express Leoš Novotný mladší, syn bývalého majitelé firmy Hamé.

Stadler navíc nevylučuje další spolupráci. "Prvky interiéru Leo Expressu jsou bezesporu velmi atraktivní a je možné, že některé z nich by mohly být použity i v jiných vlacích," říká Büchele.

Rivalové na kolejích

České dráhy

Národní dopravce chce cestující mezi Prahou a Ostravou lákat nejen na jednotky Pendolino. Na trati se má objevit více moderních klimatizovaných vagonů, které ČD uvolní z mezinárodních tratí, pokud z Rakouska koupí jednotky Railjet.

Regiojet

Firma ze skupiny Student Agency Radima Jančury nakonec vsadila na klasické soupravy tažené lokomotivami. Polovina vagonů bude nových, druhá polovina z počátku osmdesátých let. Firma chce uspět cenou a službami na palubě. Vyjede v září 2011.

Leo Express

Flotila Leo Expressu bude složena výhradně z nových souprav Stadler. Služby na palubě budou údajně maximum toho, za co si jsou cestující ochotni připlatit v ceně jízdenky. Ostrý provoz startuje v prosinci 2012.

Ostatní přepravci

Na lokálních tratích v Česku jezdí i další soukromí přepravci. Žádný z nich ale dosud neprojevil ambici podnikat v Česku na nedotovaných tratích.

Chceme další soupravy

Inovovaná souprava se na českých kolejích v rámci zkušebního provozu objeví již příští rok v dubnu, nyní je ve Švýcarsku finalizována výroba. Ostrý provoz prvních pěti souprav podle jízdního řádu pak začne v prosinci 2012. Vozy budou mít tři třídy, pro nejvyšší z nich - premium - bude vyhrazeno jen šest sedadel.

Cena za spojení mezi Prahou a Ostravou by se měla měnit podle zájmu cestujících i podle denní doby. Soupravy budou mít připojení na internet a interiér prostornější než pendolino.

"Stadler je v Evropě jediným výrobcem pro malé dopravce. Siemens nebo Alstom kvůli nám ani nezvedne tužku," uvádí Novotný s tím, že se Stadleru ochota vyplácí. Nyní totiž jedná o dodávce dalších dvanácti až sedmnácti souprav, které chce Leo Express provozovat již od roku 2013 mezi Prahou a Ústím nad Labem, Prahou a Českými Budějovicemi a Ostravou a Vídní.

Konkrétní objednávku chce Leo Express uzavřít v září, výroba má zabrat další dva roky. Firma zkoumá i příležitosti v Polsku, na Slovensku a s partnerem pak v Rakousku. "Máme spočítané počty cestujících, podle návratnosti pak budeme nové linky zavádět," říká Novotný.

Půjčovna vlaků

O koupi dalších desítek souprav ale Novotný se Stadlerem jedná i jako šéf firmy Leo Pool. Ta chce menším železničním dopravcům půjčovat vlaky. Podle Novotného jde o výjimečnou obchodní příležitost, Evropská unie tlačí na otevření železničního trhu a "tendrování" dotovaných linek. Pro malé dopravce jsou však náklady na pořízení vlaků největší překážkou při vstupu na železnici.

"Nabídneme jim vlak s veškerým servisem, údržbou a s garancí disponibility za jistou měsíční částku," popisuje Novotný. Dopravci tak s vlakem nebudou mít žádné starosti, což podle něho láká celou řadu zájemců. O desítky souprav má podle Novotného zájem ruská firma, Poláci pak chtějí desítky lokomotiv. Žádná smlouva ale zatím podepsána není.

Leo Pool stejně jako Leo Express patří pod investiční skupinu Aakon Capital. Tu založil Leoš Novotný starší, aby mohl investovat peníze utržené za prodej Hamé. Většina kapitálu ovšem proudí od dalších, zejména zahraničních investorů. Podíl rodinných peněz v projektech firma nezveřejňuje.

První bude Jančura

Se Stadlerem chtěl spolupracovat i podnikatel Radim Jančura a objednal si soupravy pro svůj projekt Highjet. Vlaky ale zůstaly jen ve vizualizací a k realizaci nedošlo, protože Jančura dal nakonec přednost vagonům taženým lokomotivami. Částečně koupí nové vagony od rumunského výrobce, částečně pořídil ojeté od Rakouských drah.

Jančura tento týden oznámil, že prodej jízdenek na jeho vlak Regiojet mezi Prahou a Havířovem začne v polovině srpna. Cenu ani konkrétní termín spuštění provozu zatím neupřesnil. V omezeném provozu hodlá vyjet v září.

ŠVÝCARSKÝ VLAK PO ČESKU
Soupravy Leo Express jsou postaveny na základě regionálního vlaku Flirt a dokážou jezdit až 160 km/h. V interiéru budou tři třídy, od economy (vpravo dole) po premium (vlevo dole).
FOTO: ARCHIV HN

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru