Maloobchodní řetězec Tesco se stále snaží expandovat na tuzemském trhu. Svědčí o tom i čísla za poslední 2 roky, kdy řetězec v Česku vytvořil zhruba 1700 nových pracovních míst. Ani letos nezůstává Tesco se svými náborovými plány skromné.

V tomto roce chce Tesco vytvořit 900 pracovních míst, navíc se počet zaměstnanců řetězce rozšíření o 600 zaměstnanců obchodů Koruna. Tu řetězec koupil od investiční skupiny Penta, a do konce roku by se měla přeměnit na Tesco Expres. Nová pracovní místa chce nabídnout například v Čelakovicích, Livínově nebo Chotěboři.

Karel Foltýn

Karel Foltýn (*1971) zastává pozici personálního ředitele Tesco Stores od září 2009. Má dlouhodobé zkušenosti jak z oblasti lidských zdrojů, tak interní komunikace a marketingu.

Před nástupem do Teska působil více než deset let na různých pozicích ve firmě Unilever ČR/SR, kde byl zodpovědný za více než 1 400 zaměstnanců.

Foltýn je absolventem Ekonomické fakulty Technické univerzity Ostrava. Ve volném čase se Karel Foltýn věnuje zejména sportu a outdoorovým aktivitám, jako jsou jízda na horském kole nebo běh.

V současnosti pro britský maloobchodní řetězec v Česku pracuje dohromady necelých 15 tisíc lidí. Valná většina zaměstnanců je přitom v české národnosti, jen 6 procent pracovníků je z ciziny. Co se týče poměru zaměstnaných žen a mužů v Tesku, tak rovné tři čtvtiny pracovníků tvoří ženy, zbytek pak připadá na muže.

Podle dřívějšího vyjádření personálního ředitele Tesco Stores ČR Karla Foltýna řetězec zaznamenává třikrát více žádostí o zaměstnání než je schopný nabídnout.

Co stojí za tak vysokým převisem nabídky zaměstnání u tohoto řetězce? O které pozice je v Tesku největší zájem? Jak se dá v maloobchodě kariérně postoupit na vyšší pozice? A jak současné dění kolem střevní nákazy v Evropě ovlivňuje maloobchodní řetězce?

Na to vše jste se mohli v pátek zeptat personálního ředitele Tesco Stores ČR Karla Foltýna.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Hanka
Dobry den, jake mate naborove plany v Plzenskem kraji? A jak byvaji zamestnanci Teska financne ohodnoceny?
Dobrý den, předem všem děkuji moc za položené dotazy a pojďme na to:-). V Plzeňském kraji jsme v nedávné době otevřeli dva naše nové formáty Tesco Extra, do kterých stále hledáme ať již řadové zaměstnance na plný či částečný úvazek, ale i specialisty, např. farmaceuty, optiky, laboranty či zaměstnance pro foto služby. Nejlepší je se obrátit přímo na danou provoznu nebo na web: www.itesco.cz, kde můžete nelézt nejaktuálnější informace. Finanční ohodnocení našich zaměstnanců se vztahuje vždy k dané pozici a náš přístup je platit nad průměrem ohodonocení dané pozice v odvětví.
Karel Foltýn
Eva
Dobrý den Myslíte ,že se obchody Tesca za posledních 5 let zlepšily ,jak pro zákazníky tak i pro zaměstnance? Z pohledu zákazníku a i zaměstnanců ne!!!
Dobrý den, na mém pohledu tolik nezáleží, ale pojďme se podívat na fakta: S našimi zákazníky děláme pravidelně několikrát měsíčně napříč celou ČR tzv. panelovou diskusi za účasti oblastního ředitele a také za účasti ředitele dané provozovny, kde se zákazníků ptáme, jak jsou spokojeni, co je trápí a co bychom měli zlepšit. Sledujeme nejenom současný stav, ale zejména vývoj a porovnání s konkurencí. Výsledky jednoznačně ukazují, že se kvalita prodeje i služeb Tesco zlepšuje. Z mého pohledu u zaměstnanců postupujeme stejně a pravidelně: 2x ročně máme anonymní anketu Náš názor, která sleduje spokojenost našich zaměstnanců. Např. v loňském roce jsme dostal velmi pozitivní zpětnou vazbu zejména od mých kolegů z provozoven. Bohužel o něco horší od zaměstnanců centrály.
Karel Foltýn
zákazník
Tesco - zhoršila se nabídka zboží, mám dojem, že regály zejí prázdnotou, půl obchodu je zaplněno jen minerálkami, no a čistota ta je na hraně, aspoň v Tescu v Třebovicích nebo Poruba?
Děkuji za názor a za postřeh. Obratem předám Vaši zpětnou vazbu mému zodpovědnému kolegovi z vedení společnosti.
Karel Foltýn
Mates
Dobrý den, chtěl bych se zepta na fluktuaci zaměstnanců a dále bude letos navýšení mezd zaměstnaců ? Pokud ano o kolik % ? Děkuji
V průměru se jedná o fluktuaci kolem cca 10 %, každopádně záleží, u kterých pozic a v jaké lokalitě. Obecně největší fluktuace je ve velkých městech, kde je řada dalších pracovních příležitostí. Já osobně jsem rád, že máme i zaměstnance, kteří se k nám vracejí, anebo také u nás zůstávají po velkou část svého pracovního života. Např. v loňském roce jsem slavil pracovní jubilea s 12 mými kolegy, kteří oslavili 25 let práce v maloobchodě. Co se týká navyšování mezd: Ano, Tesco navyšuje pravidelně mzdy, letos je to v plánu od 1. 7. 2011. Nejprve budeme navýšení oznamovat zaměstnancům. Kromě zvýšení mezd mají zaměstnanci Tesco celou škálu benefitů, které se každým rokem rozšiřují o další.
Karel Foltýn
Zdenek
Mate vypracovany motivacni program nebo system odmen pro zamestnance Teska?
Ano, máme vypracovaný systém zaměstnaneckých benefitů, jako jsou např. věrnostní bonus a odměna při pracovním výročí, anebo také rekondiční volno dle počtu odpracovaných let, penzijní připojištění či možnost pravidelného nákupu se slevou v provozovnách Tesco. Každopádně dle mého názoru největší motivací, kterou Tesco může nabídnout, je možnost kariérního a profesního růstu. Pro stávající zaměstnance máme připravený interní vzdělávací program. Řada současných manažerů společnosti začínala na nižších pozicích v provozu a postupem času se vypracovala do středního a vyššího managementu. V maloobchodě jako v rychle rostoucím oboru je příležitost pro ambiciózní zaměstnance. K podpoře interního vzdělávání a budování kariéry slouží i pravidelná komunikace středního managementu, např. ředitelů úseků a provozoven s podřízenými, kteří motivují zaměstnance k dalšímu rozvoji. Tesco má propracovaný systém vzdělávání i pro nové (externí) talenty. Pro studenty vysokých škol máme připravený absolventský program, který je zaměřený na studenty všech oborů nejdéle dva roky od skončení univerzity. S jejich oslovením začínáme již během studií, kdy naši jednotliví a různě specializovaní zaměstnanci přednáší na vysokých školách.
Karel Foltýn
Karel
Dobry den, vim, ze jste personalni reditel, ale preci, jako clen vedeni retezce. Jak se ted Tesku prodava zelenina? Reaguji na sucasne deni kolem strevni nakazy, tak by me zajimalo, jak jsou cesti spotrebitele k temto informacim citlivi? Dekuji
Omlouvám se, tento dotaz se netýká personální oblasti a z tohoto důvodu Vám jej nemohu zodpovědět. Nicméně, prosím, obraťte se na naši tiskovou mluvčí (press@itesco.cz], která Vám ráda tyto dotazy zodpoví. Naše systémy kontroly kvality potrvavin jsou natolik propracované, že při sebemenším podezření z nákazy je výrobek ihned stažen z prodeje.
Karel Foltýn
ttm
Ve kterém regionu se Vám zaměstnanci hledají nejhůře?
Jak jsem již uváděl, nejhůže se zaměstnanci, zejména ti kvalitní, hledají ve velkých městech, kde je velká konkurence, např. v Praze či Brně.
Karel Foltýn
ttm
Platíte ve všech regionech své zaměstnance stejně? Nebo Tesco využívá regionálních rozdílů v platech?
Za stejný druh práce platíme v celé republice stejně zakladní tarifní mzdou, avšak využíváme možnosti příplatku, abychom vyrovnali rozdíly v životních nákladech a náročnosti práce v různech lokalitách. Při stanovování těchto příplatků využíváme mzdových průzkumů a informací ze specializovaných agentur, údajů z MPSV, ČSÚ a také lokálních údajů práce.
Karel Foltýn
Jan
Dobrý den, Tesco se dříve chlubilo tím, že bude v Česku podporovat lokální pěstitele a producenty potravin. Přišlo mi to velmi sympatické, nicméně mám pocit, že to není pravda. Můžete mi to objasnit?
Tesco má obchodní politiku podporovat lokální producenty potravin a snažíme se označit tyto výrobky jak na regálech, tak i na obalech Tesco výrobků, abyste se mohli lépe orientovat. Více něž 80 % veškerého našeho potravinového zboží je z českých luhů a hájů. Tento rok jsme byli podruhé partnerem soutěže Chléb roku a rádi nabídneme zákazníkum vítězné výrobky už během července. Já osobně pravidelně nakupuji kvalitní výrobky Tesco pravá chuť, které jsou vyrobené v česku podle tradičních receptů a z lokálních surovin.
Karel Foltýn
ttm
Váš šéf a ředitel Tesca pro Česko, Philip J. Clarke, začal pro firmu pracovat v 16ti letech. Byl jste někdy na place a doplňoval regály? Nebo jste typický bílý límeček? Jaké máte vzdělání?
I přesto, že jsem v Tesco teprve druhým rokem, tak previdelně chodím vypomáhat na plochu v období Vánoc a Velikonoc, stejně jako všichni kolegové z centrály v rámci akce Hepling Hands, neboli Pomocné ruce. Což je pro mne ideální příležitostí poznat problemastiku provozu v nejexponovanějším čase, ale také - proč to neříci - vyčistit si hlavu od problémů personálního ředitele. Jinak jsem vystupoval ekonomickou fakultu VŠB Technické university v Ostravě, obor management.
Karel Foltýn
marcela
Dobrý den, před několika měsíci jsem v hypermarketu v Kladně čekala před pokladnou více než půl hodiny (nebylo před Vánoci), takže jsem rovnou na místě napsala stížnost - nikdo mi neodpověděl. Jen zaměstnanci tvrdili, že je to tím, že máte nedostatek lidí. Jaká je skutečnost? Jak je možné, že na stížnost nikdo nereagoval? děkuji za odpověď alespoň po síti Jurková
Děkuji za upozornění. Je mi líto, že máte tuto zkušenost. Rád bych popsanou situaci prošetřil a přijal opatření, aby jsme to napravili. Prosím, pošlete mi email s konkrétními fakty na mé jméno na info@cz.tesco-europe.com. Předem děkuji.
Karel Foltýn
Ilona
Dobrý den. Chci se zeptat zda bude dál pokračovat snižování počtu zaměstnanců na všech úsecích. Ve stylu, co dřív dělalo 6 lidí, musí dnes dělat 3 atd. To množství úkolů na jednoho člověka je už neúnosné, pokud má splnit vše na 100 procent. Děkuji za odpověď.
Maloobchod je jeden z nejrychleji se rozvíjejících se oborů a u nás v ČR je jedním z nejvíce konkurenčích. Neustále se potýkáme se spoustou změn, které vedou ke zlepšení služeb pro naše zákazníky. Obchod jde dopředu, procesy se mění a my na to musíme reagovat. Proto nelze srovnávat práci např. prodavače před šesti lety a dnes. Tudíž zavádíme ještě lepší a efektivnější procesy, které usnaďnují práci a zabezpečují více hodina na prodejně.
Karel Foltýn
rosta
Dobrý den.Moje manželka je zaměstnankyní Tesca na částečný úvazek. Nedávno jí manažerka prodejny donutila pracovat na plný úvazek ikdyž se smlouva vůbec nezměnila. Nedávno jsem četl Váš článek jak preferujete uzavíraní smluv se zaměstnanci na zkrácený pracovní úvazek.Děkuji za odpvěď.
Dobrý den, v případě provozní potřeby se může stát, že požádáme zaměstnanceo práci nad sjednaný úvazek. Pokud se jedná o krátkodobou, nebo jednorázovou situaci, neměníme pracovní smlouvy, avšak zaplatíme všechny odpracované hodiny.
Karel Foltýn
mila
Neplánujete do budoucna oddělit část mzdy jako výkonostní premie, aby šlo lépe ohodnotit rozdílnou výkonost u zaměstnanců?
V rámci Tesca celosvětově máme jednotný přístup ke všem zaměstnancům, a to je zejména přes základní mzdu. V maloobchodě je velice obtížné správně a férově změřit rozdíly ve výkonosti a naší společnou snahou je pracovat jako jeden tým. Nejprověřenější motivací je možnost růstu a ta je u nás v Tesco vždy na prvním místě.
Karel Foltýn
Pavel
Dobrý den, bude mi 60, mám celoživotní praxi v nákupu, umím dobře německy a také částečně anglicky. Vezmete mě ?
Dobrý den, pokud máte zájem o práci v Tesco, prosím obraťte se na náborové centrum, nejlépe na email base_recruitment@cz.europe-tesco.com Tesco má ve své personální strategii dávat rovné možnosti a příležitosti všem a vždy rozhodují schopnosti a zkušenosti prokázané ve výběrovém řízení.
Karel Foltýn
Milan
Dobrý den, mohu znát váš názor na včerejší stávku ? Děkuji
V první řadě bych chtěl pochválit vedení našich obchodů a poděkovat všem zaměstnancům, že i přes možné komplikace v průběhu včerejšího dne naprosto hladce zvládli zabezpečit provoz všech našich obchodů pro naše zákazníky. Chápu stávku jako krajní nástroj v okamžiku, kdy jsou vyčerpány všechny ostatní možnosti v rámci sociálního dialogu. Včerejší stávka mi přišla zbytečná, neboť se jednalo o souboj emocí, jak na straně vlády, tak na straně zástupců odborů. Ani na jedné straně nebyly předloženy racionální argumenty a fakta. Jsem velice zvědav na výsledek jednání pondělní tripartity. Dle mého nározu by vláda měla mnohem více, lépe a srozumitelněji komunikovat směrem k veřejnosti a zástupci odborů by měli místo osobních či politických ambic mít na prvním místě zájmy zaměstnanců. Sám jsem byl v obdobné situaci před rokem při společném vyjednávání s obdorovými organizacemi o kolektivní smlouvě, kde jsme se opakovaně vraceli přes oboustranné emoce k jednacímu stolu. Společným úspěchem byla podepsaná kolektivní smlouva a i současná jednání se zvoleným zástupcem všech odborových organizací panem Matušíkem jsou vždy soubojem argumentů a ne soubojem emocí.
Karel Foltýn
Pepa
Dobrý den, koupíte zaměstnancům v centrále v EDENU nové koberce do kanceláří a nějakou modernější IT techniku. Dáte i recepci nějaký reprezentativnější vzhled. Zavedene v příští dekádě SAP? Děkuji Pepa
Dobrý den, prosím, s tímto dotazem se obraťte na svého přímého nadřízeného, který Vám poskytne všechny potřebné informace.
Karel Foltýn