Vojenské dopravní letouny Casa, které i se servisem vyšly stát na čtyři miliardy korun, budou moci i nadále létat pouze v Česku, anebo maximálně přepravovat koně do Mongolska.

Jejich dodavatel, domácí společnost Omnipol, nesplnil dnešní termín pro odstranění závad na zařízení, které je má chránit před raketami. Bez něj armáda nemůže nasadil španělské Casy v Afghánistánu, kam je původně chtěla vyslat ještě letos.

"Firma Omnipol na dnešním jednání projektového týmu oznámila, že závady na letounech Casa nebyly zatím odstraněny. Ministerstvo obrany s firmou Omnipol dále jedná a připravuje varianty řešení," uvádí resort ve své tiskové zprávě. Zástupci Omnipolu se doposud nevyjádřili.

Společnost přitom lhůtu nestihla již podruhé. První termín pro dodávku systému, jenž dříve pohořel při armádních testech, vypršel na začátku května. Ministerstvo obrany pak Omnipolu prodloužilo termín o další měsíc a půl.

Zda bude nyní resort vymáhat na dodavateli penále, se neví. "Je to předčasná otázka," reagoval šéf komunikačního odboru ministerstva Jiří Grund.

Výhodná smlouva

Ministerští právníci nicméně již několik týdnů zkoumají, jaké vůbec mají v této situaci možnosti. Smlouva na nákup letadel Casa, kterou mají HN k dispozici, je totiž k Omnipolu vcelku vstřícná – společnost má na dodávku funkčního ochranného systému podle kontraktu čas až do konce července. Teprve pak může resort obrany požadovat finanční sankce za každý den prodlení.

Jenže ani ty nejsou nikterak závratné – maximální částka, již si ministerstvo může na sankcích naúčtovat, je ve smlouvě stanovena na 180 milionů korun. A je otázkou, zda by i takováto krajní pokuta byla pro Omnipol zdrcující. Podle informací zveřejněných loni týdeníkem Respekt totiž společnost dostala za dodávky letadel provizi 900 milionů. A další desítky milionů může vydělat na tříletém servisu.

Zástupci ministerstva obrany již nedávno připustili i možnost, že by kontrakt, který na poslední chvíli uzavřela Topolánkova vláda, vypověděli. Jenomže tím by mimo jiné značně zkomplikovali situaci vojákům, kteří nedávno odstavili sovětské dopravní Antonovy a neměli by žádný letoun na přepravu lidí a materiálu.

V úvahu ovšem připadá i střední cesta – že by se ministerstvo pokusilo domluvit s Omnipolem kontrakt za nižší cenu. Dnes totiž Česko platí Omnipolu za každý ze čtyř letounů Casa zhruba miliardu korun. Přitom podle tvrzení lidí z ministerstva obrany samotný španělský výrobce ještě koncem roku 2009 nabízel zájemcům letouny Casa za méně než polovinu.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru