Japonská automobilka Toyota Motor předpokládá, že jí zisk v nynějším fiskálním roce do března 2012 klesne o 31 procent na 280 miliard jenů (přes 58 miliard Kč). Dnešní výhled podniku počítá pro následující měsíce s výrazným oživením po zemětřesení s tsunami, které na severovýchodě Japonska poničily 11. března závody významných dodavatelů komponentů.

Toyota předpokládá, že většinu z celoročního zisku vytvoří ve druhém pololetí. Za první polovinu fiskálního roku počítá se ziskem kolem deseti miliard jenů, když před rokem v prvním pololetí vydělala 289 miliard.

Roční tržby do března se podle poslední předpovědi sníží o dvě procenta na 18,6 bilionu jenů. V předchozím roce dosáhly 18,99 bilionu a zisk 408,1 miliardy.

Minulý měsíc oznámil výrobce vozů Prius s kombinovaným pohonem a luxusních aut Lexus, že se mu čtvrtletní zisk propadl o 75 procent na 25,4 miliardy jenů. Způsobily to právě výpadky produkce po rozsáhlém neštěstí kvůli přerušeným dodávkám komponentů.

Za fiskální rok do letošního března Toyota zvýšila zisk dvojnásobně na 408,1 miliardy jenů. Roční tržby jí vzrostly o 0,2 procenta na 18,99 bilionu jenů. Tato čísla přitom ukázala, že se podnik vzpamatovával z fiaska s výrobními vadami, kdy musel postupně svolat celosvětově do servisů 14 milionů aut.

Jako následek březnové katastrofy Toyota také předpokládá, že letos přijde o pozici největšího světového prodejce aut a převezme ji americký koncern General Motors. Pokles svého prodeje odhaduje Toyota na 7,24 milionu vozů ze 7,31 milionu za uplynulý fiskální rok, napsala agentura AP.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru