Všichni vědí, že je něco nemožné, pak se objeví nějaký blázen, který to neví - a vznikne vynález, popsal zrod originálního řešení světoznámý fyzik Albert Einstein.

Tímto způsobem na svět nepřicházejí jen vynálezy, ale i neotřelé podnikatelské záměry. Mnoho z nich však zůstane jen ve fázi nerealizované myšlenky.

»Z našich průzkumů dlouhodobě vyplývá, že skoro polovina studentů vysokých škol má zájem začít podnikat. Od myšlenky k činu ale přejde jen zlomek z nich. A podle mých zkušeností to samé platí i pro širokou veřejnost,« konstatuje zakladatel soutěže Nápad roku Martin Kešner.

Jenom nápad nestačí

Soutěž, jejímž mediálním partnerem je týdeník Ekonom, má za sebou již svůj čtvrtý ročník. Letošním vítězem se stal webový projekt Celebrio autorů Martina Nováka a Petra Kunce. Ti se také na první pohled pokusili skloubit nemožné, ale jejich operační systém dokáže spřátelit seniory s moderními technologiemi.

»Jde o to přesvědčit lidi, kteří mají dobrý nápad, že pro něj mohou najít investory a že ho mohou uskutečnit a prodat,« vysvětluje jeden z porotců, předseda představenstva společnosti Anect Miroslav Řihák.

Do Nápadu roku je možné přihlásit libovolný podnikatelský záměr: ať už jde třeba o rozšíření firmy, nebo o projekt pro investory, který dosud nebyl realizován.

V letošním ročníku se takových projektů sešlo celkem 97. Jejich autoři soutěžili o možnost získat podporu od investorů ve výši až pět milionů korun.

Hodnoticí kritéria byla následující: proveditelnost projektu, kvalita jeho zpracování, potenciál dalšího růstu a originalita.

»Nápad je základ, začínající podnikatel se ale neobejde bez vytrvalosti a nasazení,« zdůrazňuje Kešner. V této souvislosti připomíná slova Thomase Alvy Edisona: »Nápad je jedno procento úspěchu, devadesát devět procent je pot.«

Snům je třeba věřit

Účast v soutěži může začínajícím podnikatelům ušetřit spoustu námahy. »Nápad roku přinesl mému projektu relativně velkou publicitu. Díky tomu se mi otevřely dveře k investorům a mohl jsem navázat řadu výhodných partnerství,« vzpomíná vítěz loňského ročníku Štěpán Bartyzal.

Jeho projekt Ukaž jak bydlíš.cz jsou internetové stránky určené lidem, kteří hledají inspiraci pro zařízení vlastního bytu či domu. Tu na Bartyzalově webu mohou získat z fotografií běžných uživatelů, kteří se chtějí pochlubit zařízením svého bydlení, ale i díky obrázkům profesionálů - tedy firem, které si tímto způsobem dělají reklamu na své služby či produkty.

Pro Bartyzala bylo podle jeho slov v začátcích podnikání nejtěžší neztratit víru v to, že jeho nápad je skutečně dobrý.

»Slyšel jsem mnoho kritiků, kteří tvrdili, že je můj projekt nereálný, a nenechat se jimi zviklat nebylo jednoduché. Jenže naštěstí jsem si uvědomil, že můj projekt nerealizují oni, ale já. A já jsem vždycky věřil, že to jde,« vzpomíná.

Začínající podnikatelé si často podobně jako Bartyzal nejsou jisti tím, že se jim podaří jejich projekt prodat. Nemají dost zkušeností ze světa byznysu, z nichž by si mohli odvodit, zda má jejich projekt šanci obstát.

Myšlenky mění svět

Taková nejistota může vést k pochybnostem. Své o tom vědí i vítězové letošního Nápadu roku: Martin Novák a Petr Kunc.

»Na vítězstvích je pro nás asi nejdůležitější posílení pocitu, že to, co děláme, má smysl,« říká Novák. Množné číslo používá proto, že s Celebriem letos v dubnu vyhráli i české finále studentské soutěže Imagine Cup, kterou každoročně pořádá společnost Microsoft.

Imagine Cup je zaměřená na technologická řešení navržená studenty, zatímco Nápadu roku se mohou zúčastnit všichni podnikatelé-začátečníci s originálním záměrem.

Obě soutěže však mají podobný cíl. »Snažíme se odstraňovat překážky tvůrčího myšlení. Motivujeme lidi k akci a ukazujeme příklady těch, kteří i přes nedůvěru okolí uspěli,« vysvětluje zakladatel soutěže Martin Kešner.

Nejrůznější projekty podporující tvůrčí přístup jsou nepochybně velkým přínosem. »Náš školský systém a následně i mnozí zaměstnavatelé podporují rozvoj racionálních schopností člověka. Na ty tvůrčí se ale trochu zapomíná,« konstatuje předseda Asociace pro rozvoj kreativity a inovačního myšlení Karel Červený.

Jenže právě to je podle jeho názoru chyba. Svět totiž mění k lepšímu právě lidé, kteří jsou schopni vidět a dělat věci jinak než ostatní.

»Projekty, které tyto schopnosti rozvíjejí, jsou proto užitečnější, než by se mohlo na první pohled zdát,« uzavírá Červený.

Petra Sýkorová


Vítězové Nápadu roku 2011

1. Petr Kunc, Martin Novák: Operační systém pro seniory Celebrio
Webový operační systém pro lidi se zhoršeným zrakem nebo strachem z počítačů. Jeho přednostmi jsou velké ikony, jednoduché programy a snadné ovládání.

2. Luboš Harník: Ekologická parní kogenerační jednotka
Jednotka je určena pro oblasti bez elektrických přípojek nebo pro místa s nespolehlivou sítí. Využívá vysokootáčkové parní motory a může sloužit třeba jako záložní zdroj.

3. Petr Hubáček: Motivátor.cz
Motivátor nabízí lidem permanentní on-line dohled profesionálního poradce nad jejich životním stylem.
Kontroluje jídelníček či pohybovou aktivitu svých svěřenců. Radí jim, jak žít zdravěji.

4. Michal Juhas: BookFan.eu
BookFan je sociální síť, která fandí knihám. Propojuje čtenáře knih a e-knih, přináší jim knižní doporučení na základě osobních preferencí, sleduje literární dění a zprostředkovává nákup knih.

5. Miloš Lenoch: NejŘemeslníci.cz
Internetové stránky pomáhající najít spolehlivé řemeslníky.
Jejich hlavním nástrojem jsou reference ostatních zákazníků.Řemeslníkům systém pomáhá získávat zakázky.

6. Martin Solnička: Moře financí
Jednoduchý a rychlý nástroj pro on-line správu osobních financí. Uživatelé mohou sledovat své účty na jednom místě a mít přehled o platbách.

7. Tomáš Morávek: On-line, SMS a mobilní jazyky
Výukový systém pro samostudium jazyků využívající osobní počítače i mobilní telefony. Poskytuje uživatelům možnost výuky na dálku s pomocí videí, hlasových záznamů a interaktivních cvičení.

8. Eliška Počarovská: Pivní adventní kalendář
Obdoba dětského adventního kalendáře. Má tvar víka, které se upevňuje na pivní přepravku.
Obsahuje 20 perforovaných okének. Ta se postupně otevírají od Mikuláše až do Štědrého dne.

9. Lubomír Krov: OpenBook
OpenBook je jednoduchý modul ze dřeva, který svým tvarem připomíná pootevřenou knihu.
Dřevostavby, jejichž jedna stěna je celá prosklená, lze propojovat a vytvořit tak libovolně velký prostor.

10. Tomáš Doležal: Clouders.eu
Cílem platformy Clouders.eu je spojovat potenciální pracovníky se společnostmi, které se snaží snížit náklady a zvýšit svou efektivitu outsourcingem.

Bližší informace o jednotlivých projektech a jejich autorech bude týdeník Ekonom přinášet v průběhu příštích týdnů.

Vyhlašování výsledků soutěže Nápad roku, v níž se letos sešlo na 97 podnikatelských projektů. Foto: Archiv

Vítězové Martin Novák a Petr Kunc (zleva) přebírají ocenění od viceprezidentky pro značku a komunikaci společnosti Vodafone Moniky Hovorkové. Foto: Archiv