Silniční dopravci uvažují o zablokování silnic, pokud bude ministerstvo dopravy pokračovat v údajně nekoncepční přípravě rozšíření mýta. Ministerstvo dopravy chce s dopravci jednat, úvahy o protestu jej překvapily.

Dopravci považují plánované rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd za neefektivní a požadují vypracování seriózní studie, která by ekonomičnost projektu doložila. Uvedl to na pondělní tiskové konferenci prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta.

Česmad má 3. června valnou hromadu, kdy by měl upřesnit formu a podmínky protestu. Spouštěcím mechanismem by podle tajemníka Česmadu Martina Špryňara bylo vypsání výběrového řízení bez předchozího projednání s dopravci.

"Voláme po tom, aby stát předložil seriózní studie proveditelnosti, efektivnosti a nákladovosti systému, aby to mohla posoudit odborná veřejnost. To se nyní neděje," řekl Starosta. Podle něj utrpí při rozšíření mýta na silnice II. a III. třídy zejména místní živnostníci.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského bude studie proveditelnosti součástí podkladů pro rozhodování vlády. Té by se měl návrh na rozšíření systému dostat do letošního podzimu.

"Podle nás je cesta přes jednání zúčastněných stran včetně dopravců. Informace o možných blokádách je pro nás překvapením o to více, že se zástupci dopravců v pátek s panem ministrem (Radkem Šmerdou) setkali," dodal.

Proti dalšímu mýtnému jsou i některé kraje

V současnosti rozšíření mýta posuzuje několik studií, které ale Česmad zpochybňuje jako účelové. Sdružení podle Starosty považuje za efektivní rozšíření nynějšího mikrovlnného systému na maximálně dalších 1000 km silnic I. třídy, větší rozšíření vidí jako nesmyslné. Nyní se za ujeté kilometry platí na zhruba 1300 km dálnic a některých silnicích I. třídy. Proti rozšíření je podle Česmadu také nejméně pět krajů.

Česmad zároveň spolu se Svazem průmyslu a dopravy, Asociací malých a středních podniků, Asociací PPP, Sdružením pro dopravní telematiku a Svazem podnikatelů ve stavebnictví poslal ministrovi dopravy dopis, kde je požadavek přehodnocení příprav rozšíření mýta jedním z bodů, na kterém se shodli.

Místo toho požadují konsenzuální vizi rozvoje mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší smluvní vztah státu s nynějším provozovatelem.

Zástupci hospodářské komory rovněž ministerstvo varovali před chystaným skokovým zvýšením cen mýta od příštího roku. Pro rozšíření mýtného požaduje analýzu nákladů a výnosů.

"Navrhujeme, aby ministerstvo dopravy získalo dostatečné záruky, že existující systém mikrovlnný bude možné efektivně propojit se satelitním, který bude pravděpodobně použit při rozšiřování výkonového zpoplatnění na silnice nižších tříd. Tyto záruky by měly být poskytnuty bez ohledu na to, zda satelitní technologii bude zavádět současný dodavatel mýtného systému, nebo ji bude realizovat subjekt jiný," uvedl místopředseda dopravní sekce komory Petr Košan.

Loňský výběr byl rekordní

V Česku elektronický systém mýtného pro nákladní auta a autobusy vybudovala a spravuje pro stát společnost Kapsch. Za ujeté kilometry na dálnicích a některých silnicích I. třídy dopravci začali platit od počátku roku 2007.

 

Loni se na mýtném v Česku vybralo rekordních více než 6,6 miliardy korun, letošní výběry budou podle průběžných údajů zřejmě vyšší. Státu každým měsícem přibývá na výběru mýtného zhruba 700 milionů korun. Celý letošní rok by se tak mohlo vybrat až 8 miliard.

 

V mýtném systému je zaregistrováno 560.000 vozidel, z toho připadá 65.000 na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného se tato auta, které mají povinnost platit od ledna 2010, podílejí zhruba deseti procenty.