Státní distributor pohonných hmot Čepro dokončuje na úpatí Hostýnských vrchů v Loukově na Kroměřížsku stavbu největších podzemních nádrží na skladování ropných paliv. Čtyři obří zásobníky, každý o průměru padesáti metrů, výšce 22 metrů a kapacitě 35 tisíc kubíků, postavil Metrostav za 1,4 miliardy korun. Jde o jednu z největších investic Čepra v historii. Zásobníky zmizí do tří měsíců pod vrstvou zeminy.

Firma provozuje ve světě unikátní systém produktovodů - víc jak tisícovku kilometrů nadzemních i podzemních rour, které spojují s rafinériemi v Litvínově, Kralupech a bratislavským Slovnaftem celkem 650 nádrží v Česku - s kapacitou 1,8 miliónů kubíků benzinu a nafty. Zhruba ze 70 procent jde o státní krizové rezervy, menší díl připadá na skladování pohonných hmot pro privátní petrolejářské firmy i obchodníky s pohonnými hmotami.


Vstoupit v Loukově do takové - zatím prázdné – nádrže připomíná bez velké nadsázky prohlídku katedrály. Kopulový strop, vážící sám o sobě 1,5 tisíce tun, propouští z výšky 22 metrů malým otvorem na vrcholku jen málo světla, sebemenší zvuk nese dvacet vteřin ozvěna. Železobetonové stěny, tlusté 60 centimetrů jsou od vnitřních vrstev laminátu odděleny vakuovou vrstvou, která pomocí senzorů zaznamená každé případné porušení těsnosti.

„Jsme připraveni na navýšení státních hmotných rezerv. Tohle je jedna z našich nejvýznamnějších investičních akcí,“ říká šéf Čepra Jiří Borovec. „Jde o největší podzemní nádrže, jaké jsme kdy stavěli,“ přidává se za Metrostav v šeru „katedrály“ vedoucí projektu Ladislav Michálek.



Připomíná i unikátní technologii stavby. Náročná byla i instalace stropní kopule v každé ze čtyř nádrží. Železobetonová kopule o tloušťce 20 centimetrů a pětimetrovým vzepětím vrchlíku unese i těžké stavební stroje. Postavena byla na dně nádrží a na jejich vrchol ji centimetr po centimetru zvedaly pět dnů hydraulické zvedáky.

V Loukově fungují už dosud zásobníky s kapacitou víc jak sta ticíc kubických metrů, s novou investicí bude státu a firmám u této moravské vsi k dispozici přes 240 tisíc kubíků. Větší objem má Čepro k dispozici už jen v Roudnici nad Labem, kde první nádrže vznikly už za druhé světové války (fungují dodnes) a nové stavěla pro Čepro společnost Skanska.

Benzín a nafta proudí z Loukova nejen produktovody, ale v železničních vagonech a denně v desítkách automobilových cisteren. Právě jejich provoz a zejména provoz nákladních automobilů během tři roky trvající stavby přispěl k poškození už tak poničených silnic mezi okolními obcemi. Lidem z okolí došla trpělivost a v petici se domáhají urychlené nápravy. Čepro se podle ředitele Borovce zodpovědnosti nezříká. „Ale ty silnice nebyly v dobrém stavu ani před stavbou. Nejsme jejich vlastníci, ale společně s Ředitelstvím silnic a dálnic, krajem a starosty chceme k nápravě přispět,“ tvrdí Borovec.

 

Mapa produktovodů ČEPRA s vyznačením skladů a středisek po ČR

null

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru