Jsou anonymní a jen v posledních třech letech inkasovaly z veřejných rozpočtů osmnáct miliard korun.

Nejúspěšnější firmy s akciemi na majitele, které v Česku vyhrávají veřejné zakázky, odhalil vůbec první žebříček, který ve spolupráci s HN vypracovala protikorupční platforma zIndex. Unikátní počítačový program zmapoval nejen velké celostátní tendry, ale i drobnější regionální zakázky, v nichž zabodovaly firmy s anonymními akcionáři.

Názor Petra Honzejka

Anonymní akcie netvoří jádro problému. Jsou jen jakýmsi totemem, na který se dá z jedné strany přísahat jako na ikonu podnikatelské svobody a z druhé plivat jako na symbol korupce a zmanipulovaných zakázek. Zbourat totem by přesto bylo užitečné. Je lepší udělat alespoň něco, než nic. Ale hlavně proto, že bez odstranění symbolů se zlodějská mentalita vykořenit nedá.

Komentátor HN Petr Honzejk. Celý komentář najdete ZDE

V šestnáctce se tak umístila vedle stavebního EDS Holdingu, který začal získávat zakázky v době exministra dopravy Aleše Řebíčka, i prázdná schránka se jménem Kardioport, jež za podezřelých okolností dodává materiál vyhlášené klinice IKEM. A pak také firmy, které v poslední době podepsaly kontrakty s velkými státními podniky, jako jsou Lesy ČR či ČD Cargo. Jeden příklad za všechny: 476 milionů korun putovalo lesní společnosti, v jejíž dozorčí radě figuruje vlivný jihočeský občanský demokrat Pavel Dlouhý.

Nezaknihované akcie na majitele garantují skutečným vlastníkům firem anonymitu - není proto vyloučené, že na státních zakázkách profitují politici či státní úředníci.

Tady jsou tři příklady:

Miliardy tečou na sever

EDS Holding / 3,3 mld.

Suverénním vítězem žebříčku anonymních firem, které nejvíce vydělávají na veřejných zakázkách, je severočeský EDS Holding. Ze začátku měl jen pět zaměstnanců, postupně zastřešil čtyři regionální firmy: AZ Sanace, InSky, Ekostavby Louny a Silnice Group.

Skupině se začalo dařit, když do vlády přišel ministr Aleš Řebíček – náhle začala dostávat stamilionové zakázky od Ředitelství silnic a dálnic nebo Ředitelství vodních cest. EDS Holding se podílel například na stavbě dvoumiliardového (a dost možná zbytečného) zvedacího mostu v Kolíně, kvůli němuž teď Česku hrozí zastavení dotací z EU.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru