Šéf Tatry Ronald Adams přivezl na brněnský veletrh IDET dva nové kontrakty. V posledních týdnech dohodli strategické partnerství a následnou montážní výrobu v Brazílii a Saúdské Arábii.

"Smlouvu o montážní lince v Brazílii jsme podepsali před dvěma týdny," popisuje Adams. Počítá s tím, že by se roční výroba mohla pohybovat kolem 400 až tisíce vozů.  Komponenty se budou dovážet z Kopřivnice. Výroba se má rozběhnout během tří let, do té doby má parner, kterého Adams ještě nechce odhalit, vybudovat prodejní síť napříč Jižní Amerikou a prodávat zatím vozy vyráběné v Česku.


"Nejde o malou firmu, mají tržby kolem třinácti miliard dolarů ročně, přítomni jsou na sedmnácti trzích a uvažovali o výrobě nákladních vozů, jen oni sami pro svou firmou nakupují ročně tisíc náklaďáků," přibližuje Adams.

Dalším novým kontraktem je dohoda o výrobě aut v Saúdské Arábii. Ta by se měla rozběhnout již v druhé polovině příštího roku. Letos armádě Saúdské Arabie Tatra dodá dvě stě aut zatím ještě vyrobených v Česku, příští rok počítají minimálně s pěti sty. Účastní se již také tendru na dodávku 170 vozů pro velký developerský projekt v zemi. Adams předpokládá, že je reálně prodávat tam tisíc až dva tisíce vozů ročně.

Globalizace Tatrovky

Podle Adamse kontrakty prakticky dokončují globalizaci Tatry. Firma spolupracuje s americkou firmou Navistar, což ji umožňuje přístup na severoamerické a částečně i africké trhy. Kontrakt v Brazílii by měl umožnit výraznější průnik do zemí Latinské Ameriky a výroba v Saúdské Arabii má pomoci uspět v dalších zemích Blízkého východu. "V Saúdské Arábii je levnější pracovní síla a mnohem levnější energie a energie se na výrobu Tatrovek spotřebuje opravdu hodně," říká Adams.

Již nyní se Tatry montují v Indii. V stádiu jednání je pak spolupráce s holandskou automobilkou DAF, uvažuje se i o montáží v Rusku, aby se Tatra vyhla tamnímu 25 procentnímu clu.

Automobilka Tatra loni dosáhla konsolidovaných tržeb 3,8 miliardy korun. Prodeje se zvýšily z předloňských 992 na loňských 1082 vozů. Firma prodělala 105 milionů korun, což je o 483 milionů lepší výsledek než v roce 2009. Provozní zisk se vrátil do kladných čísel. Letos firma počítá, že skončí v zisku a výroba aut vzroste téměř o dvacet procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru