Toyota ještě ani nevyčíslila škody po ničivém zemětřesení a vlně tsunami z počátku března a už se na ni valí další problémy. Japonská vláda se totiž z bezpečnostních důvodů rozhodla uzavřít jadernou elektrárnu Hamaoka v centrálním Japonsku, kde sídlí kromě ústředí Toyoty spousta jejích dodavatelů.

Prius v ohrožení

Již nyní se Toyota potýká s důsledky pozastavení či omezení výroby v důsledku březnové živelní pohromy. Nejvíce byla postižena vlajková loď její flotily hybridů – model Prius. "Podle mých informací bude Toyota Prius k dostání až v listopadu,“ řekl HN vedoucí prodeje C & K Toyota Brno Libor Kresta.

Prius však dosud v Česku příliš populární nebyl. Za první čtyři měsíce letošního roku se jich na tuzemském trhu prodalo osm, za celý loňský rok 73.

Ve Spojených státech již zákazníci na nastalou situaci zareagovali a Toyotě tam poklesly prodeje vozů Prius o třetinu. A to i přesto, že jejich výrobu Toyota obnovila po zemětřesení jako první.

Součástky chybějí téměř všem

Další poškozenou z řady japonských automobilek je Honda. „V současné době doprodáváme skladové zásoby. Vzhledem k následkům zemětřesení v Japonsku byla i Honda nucena snížit výrobu aut na přibližně poloviční úroveň. Omezení výroby by mělo trvat zhruba do konce června,“ uvedl mluvčí české Hondy Aleš Indra. Nejvíce postiženy jsou modely Accord, Jazz, Insight a CR-Z.

U vozů značky Mitsubishi se zatím očekává zdržení dodávek oproti normálu o měsíc. Továrny automobilky se sice nenacházejí v postižené oblasti Japonska, ale katastrofa postihla některé její dodavatele. O stejnou dobu se prodlouží i čekací lhůty na vozy Subaru.

Problémy se dotkly i evropských automobilek, které s Japonskem nemají zdánlivě nic společného. Přestože tisková oddělení francouzského Peugeotu a Renaultu oficiálně nic nepřiznala, prodejci jejich aut mluví jinak.
Podle vedoucího prodeje jednoho z dealerů Renaultu je problém zejména s vozy s dieselovými motory o objemu 1,2 a 1,5 litru, protože do nich chybějí čipy. Peugeotu scházejí automatické převodovky a speciální perleťové laky. Déle by se tak mohlo čekat na modely Peugeot 508 a 308 CC. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru