Co je potřeba na hubení plevele kolem vlakových kolejí? Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) například obrat nejméně 150 milionů korun, drážní licence či deset "vedoucích pracovníků na železničním spodku a svršku".

Tyto podmínky stanovuje směrnice o zadávání veřejných zakázek, kterou v polovině března vydala SŽDC, jež se stará o sedm tisíc kilometrů kolejí v Česku. Směrnice má zprůhlednit zadávání veřejných zakázek - ve skutečnosti omezuje na minimum počet firem, které se jich mohou účastnit.

Zájemce o zakázku na jakékoliv opravné a udržovací práce na dráze za více než dva miliony korun totiž musí kromě výše uvedeného mít živnostenské oprávnění pro provozování nákladní silniční dopravy či široké spektrum povinných pracovníků - kromě deseti vedoucích prací na spodku i svršku (tedy stavění a opravu tratí) například tři posunovače či tři řidiče speciálních vozidel.

Podmínky soutěže

Co musí mít firma, která se u Správy železniční dopravní cesty uchází o zakázku za více než 2 miliony korun:

- licenci k provozování drážní dopravy

- pojištění 50 milionů na způsobenou škodu

- oprávnění provozovat silniční nákladní dopravu

- obrat 150 milionů korun po dobu 3 let

- 10 vedoucích prací na železničním spodku a svršku

- 3 vedoucí prací na mostech a tunelech

- 3 vedoucí prací na budovách u kolejí

- 3 obsluhy speciálního vozidla

- 3 posunovače

A většinu si ani nemůže najmout - osmdesát procent zakázky totiž musí provést vlastními silami. "Podmínky jsou zárukou, že vítězná firma je odborně schopna zakázku uskutečnit," hájí směrnici mluvčí správy cest Pavel Halla.

Nesmyslné podmínky

Jenže podle oslovených právníků jsou takto nastavené parametry nesmyslné a v rozporu se zákonem. "Kvalifikační předpoklady musí být nastaveny přiměřeně pro konkrétní zakázku. Není možné je dát takto paušálně pro všechny zakázky," míní právník Daniel Weinhold, který je předsedou Platformy pro transparentní veřejné zakázky.

Již zmíněné hubení plevele na tratích, za které SŽDC plánuje utratit 30 milionů korun, je jednou z desítek zakázek, které nyní visí na webu správce drah. Ten shání i firmy na opravu mostků, kolejí a výhybek, rekonstrukci traťového vedení či výměnu kabelů. V řadě zakázek je jasné, že pracovníky požadovaných kvalifikací nebudou moci firmy využít.

Proč potřebují firmy drážní licenci?

Kombinaci uvedených požadavků SŽDC navíc splňuje jen zhruba desítka firem. "Špatně nastavené kvalifikační předpoklady mohou předem zúžit počet uchazečů. Tím popřou smysl konkurenčního prostředí, což je základní předpoklad výběru nejvhodnější nabídky," upozorňuje právnička Transparency International Radka Pavlišová.

Správa železniční a dopravní cesty si stojí na svém. "Vzhledem ke specifičnosti provádění prací na železnici musíme požadovat i při pracích poměrně malých objemů řadu certifikací a dovedností, které jinde ve stavebnictví nejsou potřebné," hájí Halla zadání.

Ředitele Drážního úřadu Pavla Kodyma ale překvapuje podmínka na drážní licenci. "Je to jako by Technická správa komunikací dávala zakázky jen tomu, kdo má řidičák," říká Kodym. Poukazuje i na to, že samotná licence k provozování drážní dopravy vlastně nemá smysl - ten, kdo chce vyjet na trať, musí mít hlavně Osvědčení o bezpečnosti dopravce. To ovšem SŽDC nepožaduje.