Státní úřad hledal ještě před pár týdny projekční kancelář, která za 35 milionů nakreslí pět nových mostů na jihočeském úseku Vltavy. Zadání tendru však nahrávalo pochybnostem, že vítěz je předem jistý. Ředitelství vodních cest nakonec před měsícem soutěž samo zrušilo – ve chvíli, kdy se do ní vložil antimonopolní úřad.

Mezi pěticí plánovaných mostů je v tomto příběhu důležitý ten přes místní silnici ve Vraňanech, který by se měl umět zdvihnout až o 2,7 metru, aby pod ním mohly proplout velké lodě.

Aby mohla nějaká projekční firma zakázku získat, musela doložit, že má s pohyblivými mosty zkušenosti. Jenže takové mosty jsou zatím v Česku jen dva – železniční v Kolíně a silniční v Českém Vrbném. Oba projektovala stejná firma – společnost VPÚ Deco. Takže nikdo jiný v Česku nemůže reference doložit.

„Nezabýváme se tedy myšlenkou, kolik uchazečů se může přihlásit. V podstatě až výběrové řízení ukáže, kolik takových dodavatelů má o zakázku zájem a je schopných naše požadavky splnit,“ vysvětloval mluvčí ředitelství Václav Straka v únoru, kdy se HN začaly o tendr zajímat.

Ovšem právě doložení, že je na trhu víc firem, které zakázku zvládnou, je jednou z novinek nového protikorupčního zákona o veřejných soutěžích. „U velké zakázky by vždy mělo být alespoň pět firem,“ říká i ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský, na jehož úřadě zákon vznikl.

Soutěž je čistá. A už zase není

Do projekční soutěže se samozřejmě mohly hlásit i firmy ze zahraničí a přinést si odtamtud nezbytné zkušenosti se zdvihacími mosty. Ovšem pak by narazily na další požadavek vodního ředitelství: všech 10 špičkových projektantů muselo plynule mluvit i psát česky. Prý proto, aby si při tak náročné práci projektanti s investorem dokonale rozuměli.

A do třetice: kdyby chtěly české i zahraniční firmy dát své zkušenosti dohromady a nabídku podat pod společnou hlavičkou, opět by nastal problém. Podle podmínek soutěže se totiž směly spojit nanejvýš dvě firmy.

Před dvěma měsíci si některé projekční firmy stěžovaly u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – a uspěly: úřad zakázku zastavil, dokud se vše neprověří. Vzápětí ovšem ředitelství tendr zrušilo a dnes už netrvá na tom, že soutěž byla naprosto průhledná. „Zakázka měla nastavena některá kritéria příliš těsně,“ říká nyní mluvčí Straka. „V zájmu objektivity, transparentnosti a rovného přístupu Ředitelství vodních cest zakázku zrušilo a tendr vypíše znovu,“ dodává.

Otvírací most, který se neotvírá

Přiznání přichází jen týden poté, co z čela ředitelství musel po třinácti letech na hodinu odejít jeho šéf Miroslav Šefara. A to kvůli zakázce, kterou HN už dříve podrobně popsaly a kvůli níž teď Česku hrozí zastavení peněz z Evropské unie na dopravní stavby. Bývalá firma tehdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka začala v roce 2009 stavět v Kolíně už zmíněný jedinečný železniční most přes Labe – také byl zdvihací a soutěž měla fakticky jen jednoho zájemce.

Investice se vyšplhala na 1,2 miliardy, z toho 900 milionů poslaly bruselské fondy. V průběhu stavby se však ukázalo, že zdvihací most nedává smysl: v Labi je totiž dlouhodobě málo vody, a lodě po něm plout nemohou.

Penězovod do Kolína navíc kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. Jeho auditoři loni zjistili, že se stavba prodražila o 366 procent a že stát ani neumí vysvětlit, co obří investice vlastně přinese.

Související