Na českém trhu cestovních kanceláří došlo tento týden k velké fúzi. CK Fischer, spadající do impéria KKCG podnikatele Karla Komárka, koupila největší tuzemskou firmu zajišťující lyžařské zájezdy Nev-Dama.
Fischer, který dosud patřil mezi tři největší cestovky v Česku, výrazně posílí v počtu klientů a za dva roky chce zvýšit obrat na 3,6 miliardy korun. "Věříme, že část klientů Nev-Damy, kteří si kupovali leteckou dovolenou u moře, ji začnou kupovat od CK Fischer. A opačně, naši klienti zase využijí třeba nabídku na zimu od Nev-Damy," doufá šéf CK Fischer Jiří Jelínek.
HN: Jak se změní CK Fischer po koupi cestovní kanceláře Nev-Dama?
Bude se jednat o vůbec největší seskupení v oblasti cestovního ruchu z hlediska nejdůležitějších ekonomických parametrů, tedy tržeb, zákazníků i zisku. Koupě Nev-Damy se nám perfektně hodí do porftolia, protože ona je nejen největší v lyžařských zájezdech, ale je i pátá největší na celém trhu. Kromě lyžařských zájezdů začala i s nabídkou letních dovolených autokarem nebo vlastní dopravou. Má tedy přesně to, co CK Fischer v nabídce neměla, a výborně se s ní doplňuje.
HN: Předloni jste začali se zájezdy na hory a tvrdili jste, že nikoho kupovat nebudete. Co se změnilo?
Vůbec nic. O možnosti akvizice uvažujeme plus minus dva roky. I v horách jsme chtěli být velcí, ale pak jsme zjistili, že je to strašně těžké. Konkurovat můžete, když máte větší potenciál klientů, s nimiž dosáhnete na lepší ceny. K tomu musíte mít dlouholeté kontakty s hoteliéry. Nev-Dama prostě dosáhla na lepší ceny. Jednání běžela tak dlouho, protože jsme si chtěli být jisti, že je opravdu tím, co deklaruje. V Česku o sobě cestovní kanceláře dost často udávají nějaká čísla, ale když do nich jdete hlouběji, tak neodpovídají danému stavu. V té době jsem vám nemohl říci nic jiného.
HN: Zbavíte se některých činností, lidí, nebo majetku?
Budeme samozřejmě provoz zefektivňovat, to je jisté. Teď ještě neumím konkrétně říct jak, protože se teprve dostaneme do analytické fáze a v ní zjistíme, jak si ty dvě firmy můžou být ve všech oblastech prospěšné. Management Nev-Damy bude pro nás pracovat dál.
HN: Jak moc vám ubírají byznys německé společnosti a větší množství individuálních turistů?
Se zahraničními cestovkami jezdí spíše bezdětní, přece jen je tam nepohodlí při dopravě na vzdálenější letiště. Našimi klienty jsou hlavně rodiče s dětmi. A i lidé znalí jazyků a ve světě zběhlí nechávají cestování s rodinou rádi na cestovce. Jiné to je, když jedou na víkend.