České banky i v krizi dobře vydělávaly. Celkový zisk bank za rok 2010 přesáhl 55 miliard korun. V předkrizovém roce 2007 to bylo 47 miliard korun.

Jenže zhruba rok poté, co krize začala odeznívat, tuzemské banky řeší nový problém. Přestože mají vysoké zisky, majitelé od nich v rámci posílení kapitálu očekávají ještě víc. Banky plánují propojit se s jinými firmami a lépe využívat moderní technologie.

Potřebují víc vydělávat. Může za to tlak jejich zahraničních vlastníků na růst výnosů a zisků. "Protože české banky prošly úspěšné krizí, mají jejich vlastníci pro letošek a příští roky vysoká očekávání. Při současné situaci a konkurenci na trhu je to ale těžké," říká člen představenstva UniCredit Bank Aleš Barabas.

České spořitelně se například v lednu propadly nové spotřebitelské úvěry meziročně o pětinu. Ani teď není situace o moc lepší. "Ve srovnání s loňskem stále zaznamenáváme negativní čísla," říká její šéf Pavel Kysilka.

Krize odeznívá, ale nové peníze nepřichází

Banky doplácejí na náladu na trhu, která se změnila v jejich neprospěch bank. Ačkoliv nezaměstnanost se zastavila u 10 procent a postupně se snižuje, zkušenosti z krize zchladily chuť lidí se zadlužovat. "Spotřebitelské půjčky zamrzly. Mentalita domácností i podnikatelů, se dramaticky změnila. Předkrizová euforie utrácet a vzít si úvěr je pryč," říká Pavel Kysilka, šéf České spořitelny.

Kromě hypoték se bankám nové úvěry v Česku zatím nedaří rozjet, ačkoliv krize už odeznívá. Bankéři se nedokážou shodnout, zda se efekt krize během tří pěti let vytratí nebo bude přetrvávat. Za této situace proto hledají nový obchodní model, který by jim pomohl získat nové výnosy.

Z debaty u kulatého stolu HN vyplynulo, že kromě nových partnerů, jako jsou například telekomunikační firmy a obchodní řetězce, banky vsázejí na mladé klienty. Chtějí pro ně vymýšlet rychlé a jednoduché služby, které bude generace vyrostlá na počítačích ochotna kupovat.

Nové produkty

"Banky musí projít změnou nebo dovybudováním obchodního modelu. Budou se muset naučit najít komplexní řešení své nabídky služeb s někým jiným," říká Kysilka. V důsledku problémů s růstem výnosů zesílil boj bank o klienty. Zdražování půjček a zvyšování poplatků proto není na řadě. "Banky zatím nemají důvod úroky zvyšovat a neočekávám, že by měly jít moc nahoru. I růst poplatků je limitován," dodává.

Jak naznačila diskuse, banky pracují na nové vlně inovací. Slibují si od toho nové příjmy. "Musíme přicházet s produkty, které odpovídají myšlení mladé generace. Dnes jsou to třeba mobilní platby a elektronická peněženka. V bankách dojde k obrovské změně," předvídá Aleš Barabas.