Češi přišli na chuť růžovému vínu a jeho tuzemská produkce díky tomu v posledních letech výrazně roste. Růžové víno už vyrábí většina českých a moravských vinařství. Zatímco v roce 2006 se na výrobu růžových vín využilo zhruba šest procent modrých hroznů, tak loni to bylo již pětina. Vyplývá to z údajů, které nedávno novinářům poskytli zástupci Vinařského fondu ČR.

"V ČR už prakticky není vinařství, které by růžové víno nevyrábělo. Lidé mají o rosé zájem a ten roste. Pro moravské i české vinaře se tak růžové víno stává stále zajímavějším obchodním artiklem," uvedl člen rady Vinařského fondu ČR Jiří Hort.

Podle Horta růžová vína domácí produkce zatím stačí pokrýt poptávku na českém trhu, zatímco v celkové spotřebě vín výroba za poptávkou podstatně zaostává. Před deseti lety se v Česku vyrobilo pouhých 10 000 litrů růžového vína, v roce 2007 vzrostla produkce na 600.000 a stále se zvyšuje.

"Moravské a české rosé je rok od roku populárnější, jeho spotřeba se zvyšuje a co je nesmírně důležité, také kvalita našich růžových vín je na velmi dobré úrovni," podotkl ředitel Vinařského fondu ČR Jaroslav Machovec.

Podle předsedy Aliance vinařů V8 Petra Marcinčáka má moravské růžové víno velmi dobré vyhlídky. "Díky své poloze a klimatu vinice dávají vína, která jsou hodně ovocná, mají vysokou aromatiku, krásně voní a zachovávají si svěžest a pikantní kyselinku. Kombinace vinaře, 'terroiru' a révy dává vzniknout vínům, která jsou zajímavá a lidi oslovují," řekl ČTK.

Vinařský fond ČR i letos plánuje kampaň na podporu tuzemských rosé. "Růžová vína jsou ideálním lehkým nápojem pro teplé jarní a letní měsíce. Proto je budeme propagovat právě v tomto období. Kampaň začne v květnu Svátkem růžových vín a potrvá až do srpna," uvedl Machovec.

Úspěchy slaví moravští vinaři také v zahraničí. Skupina V8 je vyváží například do Nizozemska. Prosadit se ve světě však není jednoduché. "Jde to ztuha. Česká republika pořád není vnímána jako vinařská země," uvedl Marcinčák. Upozornil zároveň, že vývoz vín do zahraničí je vhodný také pro marketing směrem do České republiky. "Lidé kladně reagují na ocenění v cizině," uvedl.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru