Apple má za sebou další rekordní čtvrtletí. Dokázal v něm zvýšit meziročně výnosy o 83 procent, zisk o 95 procent a také prodeje iPhonů vzrostly o neuvěřitelných 113 procent. Apple tak opět překonal odhady analytiků.

Jediná skvrnka na jinak obdivuhodných číslech je tak 4,69 milionu prodaných iPadů. Nízké prodeje oproti odhadům analytiků mají zřejmě dva důvody. První je, že Apple nestíhá dodávat iPady 2. Ve dnech po 11. březnu, kdy se začal prodávat v USA, byla v internetovém obchodě čekací lhůta čtyři až pět týdnů a teprve nyní je „milosrdnější“ jeden až dva týdny.

Druhým důvodem je, že před uvedením iPadu 2 na trh také nebyl takový zájem o původní iPad – lidé se zachovali logicky a nekupovali výběhový model v momentě, kdy se všeobecně vědělo, že Apple přijde s jeho vylepšenou verzí. Potvrdil to i finanční ředitel Apple Peter Oppenheimer: „Prodali jsme každý iPad 2, který jsme během čtvrtletí vyrobili, rádi bychom měli více zásob v distribučních kanálech.“

Pro srovnání - ve svém prvním letošním fiskálním čtvrtletí, které skončilo loni 25. prosince, prodal Apple 7,33 milionů iPadů. Do tohoto čísla se ale silně promítly Vánoce. Ming-Chi Kuo, analytik Concorde Securities, který minulý týden výsledky prodejů iPadu odhadoval na 4,6 milionu, uvedl, že na záladě signálů mezi výrobci komponent očekává v následujícím čtvrtletí více než zdvojnásobení produkce iPadů 2. Analytici očekávají i nárůst prodejů tabletů s Androidem na 2,5 až 3 miliony kusů za čtvrtletí. Úspěšný, s 2,5 miliony prodaných kusů, má být navzdory negativním recenzím i PlayBook od kanadského RIM.

Mimořádně úspěšný iPhone

Naopak výborně vypadají čísla iPhonů. Apple jich prodal mezi 26. prosincem a 26. březnem (společnost má fiskální čtvrtletí posunuté) 18,65 milionů, což je více než dvojnásobek oproti loňskému druhému fiskálnímu čtvrtletí a více, než odhadovali analytici. Firma je úspěšná především v Číně, kde se podařilo zvýšit oproti loňsku výnosy z prodeje na čtyřnásobek.

Fenomenální úspěch iPhone je hlavním strůjcem meziročního růstu celkových výnosů Applu o 83 procent, což je na společnost takové velikosti neuvěřitelný výkon. Apple dosáhl tržeb ve výši 24,67 miliard dolarů. Čistý zisk byl šest miliard dolarů, tedy skoro dvojnásobek oproti loňským 3,07 miliardám.

Nicméně rychlý růst se asi v dalších kvartálech sníží. Apple tradičně poskytuje velmi konzervativní vlastní odhady, které pak běžně překoná. Nicméně nyní hrozí, že se její management skutečně trefí. Společnost uvedla, že neočekává snížení dodávek některých komponent, které mohou být ohroženy zemětřesením v Japonsku, ale provozní ředitel Tim Cook, který Apple nyní vede místo nemocného Steva Jobse, přiznal určitá rizika pro příští a přespříští čtvrtletí.

Navíc podle agentury Reuters nepřijde nová verze iPhone v tradičním červnovém termínu, jak tomu bylo v minulých letech, ale až v září. I to může výsledky Applu v příštím čtvrtletí negativně zasáhnout.

Applu se podařilo také prodat 3,76 milionů počítačů Mac, což je o 28 procent více, než před rokem. A je to i dobrý výkon vzhledem k tomu, že analytická společnost IDC odhaduje na toto čtvrtletí přibližně tříprocentní pokles prodeje počítačů celosvětově.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden s technologiemi Otakara Schöna

Události posledního týdne ve světě technologií podle Otakara Schöna

Editor rubriky Tech Otakar Schön pro Vás vybírá nejzajímavější nebo nejzásadnější události ze světa technologií, které se odehrály v uplynulém týdnu. Každý pátek v podvečer najdete ve své mailové schránce.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru