Škodovka, která sama zaparkuje – v Evropě přání, v Číně realita. Čínský Superb umí sám změřit parkovací místo a točit volantem, což jsou vymoženosti, které doma česká automobilka nenabízí. Potvrzuje tak fakt, že dnes jsou modely pro Čínu lepší i větší než ty evropské.

Jak se ukázalo na v úterý zahájeném šanghajském autosalonu, Čína má coby trh budoucnosti "protekci" i v jiných drobnostech. Diody v reflektorech má standardně i Octavia, antény nepřekážejí a jsou integrované do zadního skla, značková rádia jsou součástí běžné výbavy.

Podle šéfa Škody Winfrieda Vahlanda jde o ilustraci toho, jaké trendy dnes ve světovém autoprůmyslu panují. Čína dělá podle něho ve vývoji velké pokroky, ale hlavně umí dodávat nové technologie velmi levně – čínské LED světlomety by byly levnější než ty stávající klasické z Evropy.

"Je možné, že některé tyto věci – a zajímavá jsou například LED světla – budeme z Číny dovážet," řekl HN Vahland, který do Boleslavi přišel po angažmá v čele čínské divize VW. Do budoucna je proto pravděpodobné, že čínských dílů bude v českých autech dál přibývat.

Menší Číňané mají v autě víc místa než Evropané

Lepší modely pro Číňany neplatí bezvýhradně jen pro Škodu. Výbavy i motory jsou lepší i u jiných výrobců.

Limuzíny jsou standardně prodlužovány o pár centimetrů, i když s původní délkou nabízí dost prostoru i Evropanům, kteří jsou vyšší než průměrný Číňan.

A neplatí už ani, že se čínští manažeři rádi vozí vzadu, stále více těchto aut si lidé kupují, aby je řídili. A vzadu se pak v obřím prostoru rozvaluje jedno v Číně povolené dítě. O šest centimetrů proto povyroste i model Škoda Yeti, která se zde začne vyrábět v roce 2013.

V základní verzi v Číně nedostanete tak holý model jako v Evropě. Nové technologie se ještě rychleji prosazují i u čínských výrobců. Jejich vozy sice i v Číně spadají do druhé kategorie. Je to ale hlavně výbava, čím se na sebe snaží upozornit. Navigace s harddiskem, za niž chtějí automobilky v Evropě desetitisíce korun, je v Číně dostupná i v těch nejlevnějších vozech.

Přímo ze Šanghaje
Reportáž o rozdílech čínského trhu a zajímavostech na autosalonu
najdete ve středečních HN

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru