Ředitelství silnic a dálnic zřejmě nebude mít potíže s převzetím bezmála miliardové stavby Lochkovského mostu.

Most je součástí nově otevřené části Pražského okruhu a jeho zprovoznění už na začátku komplikovaly špatné těsnící svary. Společnost Mott MacDonald, která se zabývá inženýringem dopravních staveb, dokonce varovala před možným ohrožením statiky mostu. Měření však podle Ředitelství silnic prokázala, že most bez potíží vydrží.

"Proběhlo celkem šest měření. Bylo to v době nejvyšší zátěže, poté, co na mostě stály kolony kamionů kvůli potížím s průjezdností okruhu. Svary lamelových pásnic zůstaly beze změny. Pokud zůstane i nadále situace stejná, nebude zřejmě problém s přejímkou mostu," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Stát by měl most převzít od stavařů letos v září nebo v říjnu. Okruh, stejně jako most za 977 milionů, dosud funguje ve zkušebním provozu.

Stavbu zkoumal i NERV

Stavbu naposledy zařadila mezi problémové na konci března subkomise NERV pro korupci a veřejné zakázky. Problémy vznikly podle autorů studie zejména proto, že stát nedokázal stavbu ohlídat a podlehl argumentům stavařů.

"Výsledkem je uvedení mostu do provozu s vadami takového rázu, že hrozí potenciální ohrožení statiky," stojí v dokumentu, který pro NERV připravila společnost Mott MacDonald.

Ředitelství silnic má však v ruce dva posudky, které rizika vylučují. Jedno si nechalo od ČVUT vypracovat za své peníze, další dva posudky pak předložili stavaři, Sdružení Strabag-Hochtief – Bögl a Krýsl.

ŘSD si zadalo ještě jeden posudek, tentokrát u Technické univerzity ve Vídni. Na jeho závěry ještě čeká, stejně jako na posudek Inženýrské akademie ČR při Akademii věd. Právě tyto dokumenty budou podle všeho posledním argumentem, zda stát most převezme.

Zase lobby

Společnost Mott MacDonald varovala ještě před jednou věcí. A to zapojením vysokých škol a zkušebních laboratoří do zájmových sdružení, která mají blízko ke stavařské lobby.

"Sdružení ve svých stanovách prosazují zájmy zhotovitelů," stojí v dokumentu. Podle studie je důležité, aby stát najímal nezávislé supervizory, kteří nebudou placení ze stejného balíku jako dodavatelé.

Lochkovský most je nejvyšší v Praze, jeho výška je až 65 metrů, délka 461 metrů. Stavba probíhala v Česku unikátní metodou, a to postupným vysouváním nad údolí. Stavbu navíc podpírají šikmé pilíře, což není u mostů tohoto typu ve světě obvyklé. Stavět se začal v roce 2007. Kromě betonových a asfaltových částí je celý z oceli.